ارسال به دیگران پرینت

وزارت خارجه ایران | جهان بر پاسخگو کردن آمریکا در حوزه حقوق بشر تمرکز کند

در جدیدترین توئیت وزارت امور خارجه ایران، با توجه به اعتراض‌ها به نژادپرستی در آمریکا و چگونگی برخورد با معترضان،‌ تاکید شده، وقت آن فرارسیده که جهان بر پاسخگو کردن رژیم آمریکا در زمینه حقوق بشر در داخل و خارج این کشور تمرکز کند.


وزارت خارجه ایران | جهان بر پاسخگو کردن آمریکا در حوزه حقوق بشر تمرکز کند

در ادامه این توئیت آمده است: ایران از برگزاری نشست فوری شورای حقوق بشر سازمان ملل درخصوص نقض حقوق بشر در آمریکا استقبال می‌کند.

«نژادپرستی نظام‌مند، وحشی‌گری پلیس و خشونت علیه اعتراض‌های مسالمت‌آمیز صرفا بیانگر ذره‌ای از خروار است. دیگر وقت آن فرارسیده که جهان بر پاسخگو کردن رژیم آمریکا در حوزه حقوق بشر در داخل و خارج این کشور تمرکز کند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز(پنجشنبه ۲۸ خرداد) درخصوص برگزاری «نشست فوری» شورای حقوق بشر در روزهای ۲۸ و ۲۹ خرداد برای بررسی قتل "جورج فلوید" و موضوع مقابله با نژادپرستی در آمریکا گفت، ایران از ایده برگزاری این نشست و قطعنامه تهیه شده در شورای حقوق بشر در ژنو حمایت می کند.

سید عباس موسوی افزود: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که ظرفیت، منابع و انرژی سازوکارهای حقوق بشری وابسته به سازمان ملل متحد باید در مسیرهایی چون مقابله با پدیده هایی مانند نژادپرستی قرار بگیرد؛ ایران اسلامی بر مبنای آموزه‌های دینی، فرهنگی و ملی خود همواره از پیشگامان مقابله و مبارزه با نژادپرستی بوده و معتقد به مقابله ریشه ای با نژادپرستی سیستماتیک در برخی از مناطق جهان به ویژه آمریکا هستیم. 

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: همان گونه که پیش‌تر هم گفته شده است این تنها مردم و جامعه آمریکا نیستند که قربانی نژادپرستی و بی عدالتی دولت های حاکمه خود بوده و هستند، بلکه ملت های دیگر کشورها هم تجربه هایی بسیار تلخ از رفتارها و عملکرد تبعیض آمیز همراه با ظلم و بی عدالتی دولت های آمریکا را داشته اند و بسیاری از حقوق خود را به دلیل تبعیض و بی عدالتی صورت گرفته، از دست رفته می دانند که مسؤولیت آن مستقیماً متوجه دولت آمریکاست. 

موسوی با تأکید بر توانمندی و ظرفیت ارکان سازمان ملل متحد برای پیگیری اصولی و ریشه ای مسائلی مانند مقابله با نژادپرستی افزود:

همزمان نیز باید به نگرانی ها در خصوص احتمال انحراف این گونه تلاش ها به مسیرهایی که با اهداف اولیه آن فاصله دارد توجه شود. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان تصریح کرد:

نژادپرستی از جمله موضوعات و دستور کارهای بسیار قدیمی در سازمان ملل متحد است اما به رغم تلاش ها و اقدامات چندین دهه ای، امروز در آستانه بیستمین سالگرد اعلامیه جهانی دوربان و در روز آفریقا، شاهد چنین قساوت ها و بی رحمی هایی در آمریکا بودیم. این نشان می دهد که مقابله با نژادپرستی باید وارد دوران جدیدی شود تا در نهایت شاهد روزی باشیم که مردم هیچ نقطه ای از جهان قربانی نژادپرستی نشوند.

 

 

 

منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه