ارسال به دیگران پرینت

آیا کرونا رییس جمهور آمریکا را زمین خواهد زد؟

شیوع بیماری کرونا در آمریکا، آینده سیاسی دونالد ترامپ و شانس وی را در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

آیا کرونا رییس جمهور آمریکا را زمین خواهد زد؟

دغدغه این روز‌های «دونالد ترامپ»، رییس جمهور آمریکا، انتخاباتی است که اواخر سال میلادی جاری در این کشور برگزار می‌شود.

ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود سیاست‌هایی را دنبال کرد که باعث شد، محبوبیتش کاهش یابد؛ نظرسنجی‌های انجام شده در این کشور این گزاره را اثبات می‌کند.

خروج دولت آمریکا از چندین پیمان بین المللی همچون معاهده «پاریس» و از آن مهم‌تر «توافق هسته‌ای» با ایران، جایگاه بین المللی آمریکا را متزلزل کرد.

 
بدعهدی و نقض قوانین بین المللی در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، از این کشور یک یاغی و ویرانگر وجهه و جایگاه نهاد‌های بین المللی ساخت.

بسیاری از کشور‌های دنیا حتی همپیمانان اروپایی آن، از رفتار‌های ترامپ ناخرسند هستند و تنها کاری که می‌توانند انجام دهند، شکیبایی است تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا فرا برسد و در این رقابت ترامپ شکست بخورد.

اما اکنون دونالد ترامپ با یک بحران جدی روبرو است، آیا دولت او از این بحران جان سالم به در خواهد برد؟

ویروس کرونا ، همه کشور‌های دنیا ررا درگیر کرده است، تا جایی که بر همه امور زندگی مرردم تأثیر مستقیم گذاشته است.

 
مهم‌ترین دغدغه و گرفتاری شیوع ویروس کرونا، تعطیلی بخش اقتصادی بیشتر کشور‌های درگیر است؛ هر چه کشور‌ها صنعتی‌تر و پیشرفته تر باشند، تأثیر تبعات ویروس کرونا نیز در آن کشور‌ها بیشتر جلوه می‌کند.

درگیری بیش از اندازه کشور‌های صنعتی و پیشرفته با «کووید ۱۹» به خاطر همین ویژگی است؛ چرا که وابستگی شدید به اقتصاد صنعتی در شرایط کرونایی، باعث تعطیلی هر چه بیشتر بخش‌های اقتصادی کشور‌های سرمایه داری شده است.

آمریکا اکنون با بیشترین تلفات جانی و مبتلایان در صدر کشور‌های کرونا زده است؛ ناتوانی آمریکا در مهار و تحت اختیار قرار دادن ویروس کرونا، باعث نارضایتی در این کشور شده است.

تعداد کشته‌های بالا، همراه با از دست دادن شغل بسیاری از مردم آمریکا، تعطیلی مراکز اقتصادی و صنعتی به گونه‌ای پیش رفته که اکنون نگرانی‌های زیادی را در این کشور ایجاد کرده است.

یکی از دلایلی که آمریکا مدام در حال وارد کردن اتهام به چین در ماجرای شیوع ویروس کروناست، این است که بتواند سمت و سوی انتقاد افکار عمومی داخلی را از روی خود بردارد و چین را مقصر جلوه دهد.

این سیاست در حالی پیگیری می‌شود که ضعف و عدم مدیریت درست از سوی مسئولان آمریکا به ویژه دونالد ترامپ، دلیل وخامت اوضاع کرونایی در آمریکاست.

باید توجه داشت که ترامپ اکنون در ماه‌های آخر دوره نخست ریاست جمهوری خود است و قصد دارد تا در دور دوم نیز به پیروزی برسد، اما شرایط به گونه‌ای است که باعث نگرانی شدید او شده است؛ نگرانی از شکست!

رقیب او «جو بایدن»، با وجود اتهامات مختلفی همچون فساد جنسی، اما همچنان یک رقیب جدی برای ترامپ محسوب می‌شود؛ رقیبی، چون بایدن و ویروسی چون کرونا، دو مشکل اساسی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری است که چند ماه دیگر فرا می‌رسد.

برخی تحلیلگران و کارشناسان اعتقاد دارند که این دو رقیب یعنی بایدن و کرونا، توان شکست ترامپ را ندارند، چرا که او بازی‌های سیاسی را خوب اجرا می‌کند و می‌تواند در بزنگاه نتیجه را به سود خود تغییر دهد.

اما برخی دیگر بر این عقیده هستند که ویروس کرونا دونالد ترامپ را زمین خواهد زد و پشت او را خاک خواهد مالید، حتی در درون آمریکا نیز هستند تحلیلگران و نخبگانی که اعتقاد دارند دوران ترامپ به پایان رسیده و این دوره چهار ساله نیز برای او زیاد بوده است!

قدر مسلم، آنچه که در این شرایط دیده می‌شود، فرو ریختن ابهت آمریکاست، نه فقط ترامپ، چرا که او رییس جمهور کشوری است که خود را باصطلاح ابرقدرت جهان می‌داند، اما از مبارزه و مقابله با یک ویروس عاجز است.

اگرچه ویروس کرونا می‌تواند تغییرات زیادی را در جهان ایجاد کند و هر کشوری را با اتفاقاتی همراه سازد، اما تأثیر این ویروس بر کشور‌ها و حکومت هایی،چون آمریکا با سیستم لیبرال سرمایه داری بسیار سنگین‌تر و وخیم‌تر خواهد بود.

باید همچنان در انتظار اتفاقات مهمی در جهان به ویژه آمریکا در شرایط کرونایی بود.

منبع : میزان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه