ارسال به دیگران پرینت

واحد پول ملی جدید «تومان»‌ می‌شود

روز گذشته مجلس لایحه پیشنهادی دولت مبنی بر حذف چهار صفر از پول ملی و تغییر واحد پول را تصویب کرد. بدین ترتیب واحد پول ملی جدید «تومان»‌ می‌شود که معادل ۱۰هزار «ریال» جاری خواهد بود. همچنین هر یک «تومان»‌ نیز معادل ۱۰۰ «قران» خواهد شد. رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: «تومان» و «قران» همزمان با پول فعلی در کل کشور جاری شده و به تدریج جایگزین اسکناس‌ها و مسکوکات جاری می‌شوند. عبدالناصر همتی در جلسه علنی مجلس همچنین تاکید کرد: مطمئنیم حذف چهار صفر هیچ تاثیری در نرخ تورم ندارد؛ زیرا تورم در اینجا علت است نه معلول که ناشی از تورم مزمن چندین دهه گذشته است. پیش از این، سخنگوی دولت با بیان اینکه مردم به تومان صحبت و مراکز رسمی به ریال ثبت می‌کنند، حذف چهار صفر از پول ملی را یک کار لازم برای ساده‌کردن روابط مالی دانسته بود.

 واحد پول ملی جدید «تومان»‌ می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که طی سه سال آینده واحد پول ایران تومان شود. بر این اساس، ماده یک قانون پولی‌وبانکی کشور مصوبه 18/4/1351 و بندهای آن اصلاح شد. بدین ترتیب، برابری پول‌های خارجی نسبت به تومان و نرخ خریدوفروش ارز توسط بانک مرکزی در چارچوب نظام ارزی حاکم و با رعایت ذخایر ارزی و تعهدات کشور در مقابل صندوق بین‌المللی پول محاسبه و تعیین می‌شود. همچنین دوره گردش موازی و اعتبار همزمان تومان و قران که در این قانون دوره «گذار» نامیده می‌شود حداکثر سه سال است.

بانک مرکزی موظف است ظرف مدت دو سال از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، ترتیبات اجرای لازم را جهت آغاز دوره گذار فراهم کند.

گفتنی‌ست پس از پایان دوره گذار تعهداتی که بیش از این بر اساس واحد پول ریال ایجاد شده تنها با واحد پول تومان و یا اجزای آن قابل ایفاست. 

در جریان بررسی این لایحه، تعدادی از نمایندگان پیشنهاد کردند که دوره گذار از سه سال به یک سال کاهش یابد که مورد موافقت نمایندگان قرار نگرفت.

حذف صفرها تورم‌زا نیست

رئیس کل بانک مرکزی کاهش کارایی پول ملی را نتیجه تورم انباشته پنج دهه اخیر عنوان کرد و گفت که با توجه به رایج بودن تومان در عرف، می‌خواهیم با عرف هماهنگ باشیم. همتی در جلسه علنی مجلس اظهار کرد: از هشت میلیارد اسکناس موجود، پنج میلیارد آن زیر 2000تومان است و مسکوکات ما نیز از وعده خارج می‌شوند. همچنین سالانه 400میلیارد تومانه برای امحای یک میلیارد اسکناس هزینه می‌شود. او با رد شایعات مبنی بر اثر تورم‌زای حذف چهار صفر خاطرنشان کرد: در حال حاضر رابطه پول ما با یورو معادل 000006/0 است که رقم وحشتناکی‌ست. همتی وظیفه بانک مرکزی را تسهیل مبادلات بازرگانی مردم دانست و افزود: بانک مرکزی از طریق نظام پرداخت باید این تسهیل را انجام دهد؛ بنابراین لایحه حدود 5/1سال پیش برای کارهای کارشناسی ارائه و یک سال هم در کمیسیون اقتصادی روی آن بحث شده است.

تقابل آرای موافقان و مخالفان

در جریان بررسی کلیات لایحه مزبور، سیدتقی کبیری، مهرداد بائوج‌لاهوتی و نادر قاضی‌پور به‌عنوان مخالفان این لایحه صحبت کردند. قاضی‌پور تصویب این لایحه را یک بدنامی تاریخی برای مجلس عنوان کرد! همچنین بائوج‌لاهوتی با اشاره به اینکه این تغییر باعث سرگردانی مردم می‌شود گفت: برخی کشورها در شرایط ثبات اقتصادی به لحاظ تورمی، دست به این کار زده‌اند اما ما در شرایطی هستیم که تورم ما ثبات ندارد و به تورم دامن می‌زند. همچنین محمدرضا صباغیان، علی بختیار و صدیف بدری نیز از سوی موافقان به صحبت پرداختند. صباغیان تصریح کرد: این لایحه می‌تواند گره مشکلات مردم را باز کند و یکی از کارهای خوب دولت است. بختیار و بدری نیز با توجه به هزینه بالای چاپ و امحای اسکناس این اقدام را در جهت جلوگیری از هدررفت منابع و آسان‌سازی مبادلات مالی مثبت ارزیابی کردند.

اثر مثبت حذف صفرها بر بورس

مدیر عامل شرکت بورس تهران نیز درباره تاثیر مثبت حذف چهار صفر از پول ملی بر بازار سرمایه گفت: هر چه قیمت سهام از دید سهامدار کمتر باشد ریسک کمتری را محاسبه می‌کند و آماده سرمایه‌گذاری می‌شود. به گزارش سنا، علی صحرایی افزود: با این اتفاق دیگر ریسک چندانی بر سهم‌هایی که قیمت پایینی دارند تحمیل نمی‌شود. او یادآور شد: حذف صفر از پول ملی به تنهایی نمی‌تواند تاثیر چندانی در اقتصاد کشور داشته باشد؛ اما اگر برنامه‌های دیگری در کنار حذف صفر از پول ملی در دستور کار قرار گیرد می‌توان نسبت به آثار مثبت آن در کشور امیدوار بود. صحرایی اضافه کرد: امیدواریم سیاست پولی و بانکی کشور به گونه‌ای باشد که منجر به افزایش رشد اقتصادی شود.

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه