ارسال به دیگران پرینت

رییس بانک مرکزی

هزینه سالیانه چاپ یک میلیارد اسکناس 400 میلیارد تومان می باشد

رئیس کل بانک مرکزی کاهش کارایی پول ملی را نتیجه تورم انباشته پنج دهه اخیر بیان کرد و گفت که با‌توجه‌به رایج‌بودن تومان در عرف، می‌خواهیم با عرف هماهنگ باشیم.


هزینه سالیانه چاپ یک میلیارد اسکناس 400 میلیارد تومان می باشد

عبدالناصر همتی در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی کلیات لایحه حذف چهار صفر از پول ملی اظهار کرد:

کاهش کارایی پول ملی در نتیجه تورم مزمن و انباشته پنج دهه اخیر اتفاق افتاده و باعث شده است پول ملی که به عنوان ریال و پیش از آن دینار نامیده می‌شد در جامعه کاربرد نداشته باشد و البته دینار مدت‌هاست که وجود خارجی ندارد و عرف اصلی در جامعه تومان است. ما هم می‌خواهیم با عرف جامعه هماهنگ باشید.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی فوریت این لایحه را سال گذشته تصویب کرد و ما امیدواریم کلیات و جزئیات این لایحه نیز در مجلس به تصویب برسد به‌ویژه با‌توجه‌به اینکه ما هزینه بالایی برای چاپ و امحای اسکناس پرداخت می‌کنیم. ما هشت میلیارد اسکناس داریم که پنج میلیارد آن زیر ۲۰۰۰ تومان است. در حال حاضر مسکوکات ما از وعده خارج می‌شوند و سالانه یک میلیارد اسکناس امحا می‌شود که این هرسال ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

رئیس کل بانک مرکزی با تأکید بر اهمیت افت حیثیت ملی پول ایران خاطرنشان کرد: در حال حاضر رابطه پول ما با یورو رقم وحشتناکی اختلاف دارد و معادل ۰/۰۰۰۰۰۶ است. همچنین سرانه اسکناس در کشور ما ۱۰۲ است که بالاترین بین کشور‌ها بود و در مقابل سرانه مسکوکات در کشور ۲۶ است در حالی که در کشور‌های اروپایی این رقم ۲۰۰ تا ۳۰۰ است.

همتی در بخش دیگری از اظهاراتش یادآور شد: در اینجا تورم علت است نه معلول و این تغییر معلول تورم مزمن چند دهه‌ای است وظیفه بانک مرکزی تسهیل مبادلات بازرگانی مردم است و به همین دلیل ما پیشنهاد این لایحه را ارائه کرده بودیم این موضوع یک‌سال است در کمیسیون اقتصادی در حال بحث است و درباره‌ی آن بحث‌های کارشناسی صورت گرفته کمیسیون اقتصادی به عنوان کمیسیون اصلی و کمیسیون بودجه به عنوان کمیسیون فرعی آن را تصویب کرده است.

وی با بیان اینکه این تغییر به صورت تدریجی انجام خواهد شد، اظهار کرد: هر دو پول به موازات هم پیش خواهد رفت تا این تغییر حذف شود. ما مجددا شب گذشته در هیئت دولت بر این موضوع تأکید کردیم که پول ملی تومان باشد و اضعاف آن به صورت قران باشد یعنی یک تومان معادل صد قران و ۱۰ هزار ریال سابق که با‌توجه‌به پیش‌بینی‌ها این امر بسته به شرایط و آماده‌سازی از دو تا پنج سال به طول می‌انجامد.

رئیس کل بانک مرکزی خواستار تصویب کلیات این لایحه از سوی مجلس شورای اسلامی شد و گفت که اگر نظراتی درباره جزئیات آن وجود دارد آن را می‌توان بررسی کرد.

منبع : شهر آرا نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه