ارسال به دیگران پرینت

سجاد افشاریان تشریح کرد

شرط و شروط پویایی تئاتر در پخش اینترنتی

سجاد افشاریان پخش فیلم تئاتر در فضای مجازی را اتفاقی مهم توصیف کرد و گفت: ارائه فیلم تئاتر به صورت آنلاین و در فضاهای تخصصی و جامع تر مانند تیوال اگر در مرحله ضبط و ثبت نمایش به شکل حرفه‌ای و با کیفیت انجام شود، ایده‌ای جذاب و منجر به اتفاق‌های ویژه‌ای خواهد شد .

شرط و شروط پویایی تئاتر در پخش اینترنتی

این هنرمند تئاترادامه داد: در شرایط کنونی که تقریبا اجرای نمایش و تماشای تماشاگران کاری غیر ممکن است پخش اینترنتی آثار تولید شده می‌تواند به پویایی حال عمومی تولیدکنندگان و تماشاگران جانی دوباره ببخشد اما این مهم به همین جا ختم نمی‌شود.

افشاریان که در کمپانی تئاتر جوانان تهیه‌کنندگی تئاتر های بسیاری را به عهده داشته ، با اشاره به نسبت بیشمار مخاطبان آثار هنری در کل کشور با جمعیتی که صرفا در پایتخت نمایش‌ها را دنبال می‌کنند، عنوان کرد: بسیاری عوامل همچون محدود بودن مدت زمان اجرای نمایش‌ها که عموما ۳۰ اجراست و برای گروه‌های دانشجویی این تعداد حتی به بیست اجرا هم می‌رسد باعث می شود تعداد تماشاگران اندکی  نمایش‌های روی صحنه را ببینند. بنابراین پخش فیلم آن می‌تواند در جذب مخاطبان حرف‌های تاثیرگذار باشد. بویژه اینکه پخش فیلم تئاتر محدودیت ندارد و تماشاگر از این بابت آرامش خواهد داشت.

او که تصمیم دارد فیلم نمایش‌هایی مانند «شرقی غمگین»، «شلتر»، «احساس آبی مرگ»، «از خط زرد فاصله بگیرید»، «تایم لپس»، «دامپزشکی»،  و ... را در سامانه تیوال پخش کند، افزود: فیلم تمام نمایش‌هایی را که بازی، کارگردانی یا تهیه کرده‌ام پخش می‌کنم چراکه سعی شده از تمام این آثار  فیلمی با کیفیت بالا با صدا و تصویر حرفه‌ای تهیه کنیم و معتقدم این شیوه سنگ بنای خوبی برای سال‌ها و کارهای پیش‌روی ماست.

افشاریان که سال‌ها پیش نمایش «ننه دلاور بیرون پشت در» را اجرا کرده است، یادآور شد: این نمایش را با ۸ دوربین و در دو روز متوالی ضبط کردیم و پس از آن نیز حمید نجفی‌راد به طور حرفه‌ای فیلم را تدوین کرد. کیفیت فیلم این نمایش به گونه‌ای است که در سینما امکان اکران دارد.

این نمایشنامه‌نویس اضافه کرد: اگر در جریان فیلم تئاتر فقط نگاه اقتصادی و باری به هر جهتی داشته باشیم، طبیعتا به اتفاقی دم‌دستی تبدیل می‌شود ولی اگر تمامی زوایا و ابعاد آن را مورد بررسی قرار بدهیم، می‌توانیم رویکردی مفیدی برای مخاطبان و دانشجوها و اساسا جستوجوگرهای هنر های نمایشی و حتی پژوهشگران و زنده شدن دوباره منتقدان تئاتر به همراه داشته باشیم .

افشاریان متذکر شد: در سامانه تیوال این ایده هم مطرح شده که نمایش‌های خوب را با کیفیت بالا و بدون دریافت وجهی از گروه اجرایی ضبط کنند. این اتفاقی بُرد بُرد است زیرا آن گروه می‌تواند فیلم نمایشش را در اختیار داشته باشد و هم تیوال می‌تواند به صورت گزیده و جامع تر آثار را پخش کند.

او در پاسخ به این پرسش که فیلم‌های بی‌کیفیت تئاترها موجب فراری شدن مخاطب از تئاتر نمی‌شود؟ توضیح داد: اگر مخاطب را بدرستی با این جریان رو به رو نکنیم، او از تئاتر فراری نمی‌شود بلکه از فیلم تئاتر دلزده خواهد شد. این نکته را نباید فراموش کنیم که اقشار بسیاری به هزار و یک دلیل، نمی‌توانند تمام نمایش‌های روی صحنه را ببینند و حتی خانواده تئاتر گاهی به دلیل همزمان شدن اجراهایشان، فرصت دیدن آثار یکدیگر را از دست می‌دهند ولی به این شیوه این نارسایی تا حدودی برطرف می‌شود.

این کارگردان تئاتر دیگر فایده فیلم تئاتر را ارزش آرشیوی آن دانست و توضیح داد: این جریان فرصت خوبی است برای دانشجویان و هنرجویان نسل جدید تا آثار نسل قبلی را ببینند و متوجه شوند پیش از آنها چه اتفاقاتی در تئاتر رخ داده است و بدانند برای رفتن به روزهای پیش رو  پا بر شانه چه کسانی می‌گذارند.

افشاریان افزود: علاوه بر اینها خود من همواره مشتاقانه تئاتر روز دنیا را دنبال می‌کنم و گاه از کیفیت ضبط حرفه‌ای‌شان شگفت‌زده می‌شوم. با این شیوه ما هم می‌توانیم آثار خود را در دیگر کشورها پخش کنیم و حتی علاقه‌مندان تئاتر در دیگر شهرهای ایران نیز از دیدن آثار نمایشی بی‌بهره نمی‌مانند.

سجاد افشاریان که فعالیت حرفه‌ای خود را از شیراز آغاز کرده است، یادآور شد: بسیاری از هنرمندان تئاتر از دیگر شهرها به تهران آمده‌اند. زمانی خود من مدام پول جمع می‌کردم که بتوانم دو روزه به تهران بیایم و در بهترین حالت می‌توانستم ۴ نمایش ببینم ولی پخش تئاتر در فضای مجازی این مزیت را دارد که علاقه‌مندان در سراسر ایران می‌توانند آثار نمایشی را دنبال کنند. در این بین می‌توان نمایش‌های خوبی را که در دیگر شهرها اجرا می‌شود ضبط و پخش کرد تا ارتباط بین هنرمندان تئاتر در سراسر کشور به جریانی پویا تبدیل شود .

او با اشاره به چشم‌انداز مبهم تئاتر در بحران کرونا توضیح داد: با توجه به اینکه تا از بین نرفتن کرونا، هیچ برنامه مشخصی برای تئاتر وجود ندارد و اجرای تئاتر با هر آیین نامه‌ای خطرات جدی برای تماشاگران، گروه‌های اجرایی و دیگر عوامل دخیل در جرای یک نمایش به همراه دارد، فیلم تئاتر می‌تواند خیلی موثر باشد. بعد از این بحران نیز کسانی که تئاترهای جذاب تولید می‌کنند می‌توانند از این فرصت بهره‌مند شوند. بویژه همچنان معتقدم برای دیده شدن آثار تجربی و خلاقانه دانشجویی هم با توجه به اجرای محدود این آثار می‌تواند فرصت خوبی به شمار آید .

افشاریان در پایان گفت: معتقدم با توجه به سخت گیری‌های بسیار شورای نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی در اجرای آثار ، دیگر پخش فیلم تئاتر های مجوز گرفته و اجرا شده نباید نیازمند مجوز از سازمانی دیگر باشند تا هویت و اعتبار اداره کل مرکز هنر های نمایشی به عنوان یک سازمان زیر مجموعه وزارتخانه به قدرت خود پابرجا و استوار بماند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه