ارسال به دیگران پرینت

مثبت‌اندیشی؛ راهکار خروج از استرس کرونا

ویروس کرونا طی سه ماه گذشته به عنوان یک بحران جهانی، جوامع بشری را مورد تهدید جدی قرار داده.

مثبت‌اندیشی؛ راهکار خروج از استرس کرونا

ویروس کرونا طی سه ماه گذشته به عنوان یک بحران جهانی، جوامع بشری را مورد تهدید جدی قرار داده و اضطرابی و استرسی باور‌نکردنی را به مردم سراسر جهان تزریق کرده است.

یک روانپزشک و روان‌درمانگر به ایرنا گفت: کرونا از زمانی که پا به این عرصه گذاشته تاکنون توانسته است تحولات بزرگی را با خود به همراه بیاورد و موجب نگرانی و خسارات بی‌شماری برای انسان‌های شود. مهدی قاسمی‌فر ادامه داد:‌ این رویداد کم‌نظیر تاکنون توانسته جسم و جان بیش از دو میلیون انسان را تحت‌تاثیر خود قرار دهد که روزانه نیز تعداد قابل‌توجهی از مردم مبتلا به این بیماری افزوده می‌شود و از طرفی تا بدین لحظه حدود 300 هزار نفر را به کام مرگ کشانده است.

این روانشناس گفت: بیماری کرونا شاید عده قلیلی از جمعیت میلیاردی جهان را تحت‌تاثیر خود قرار داده، اما این ویروس با توجه به اینکه از نظر دانشمندان علوم پزشکی ناشناخته بوده یا به سختی بتوان ساختار تشکیلاتی آن را برای تولید آنتی‌بادی‌ به‌دست آورد، ولی تاکنون توانسته به لحاظ تهدید سلامتی جسم و جان افراد،‌ از نظر علم روانشناسی، افکار و روان تعداد قابل‌توجهی از جمعیت جهان را به سمت خود جلب کند و به دنبال آن ترس و وحشت،‌ ‌استرس و اضطراب را در وجود آنان هویدا و آشکار سازد.‌‌

این متخصص روان‌درمانگر با بیان اینکه نگرانی امری طبیعی است و در قبال سلامتی به نوعی عکس العمل مثبت و عقلانیت فرد یا افراد را نشان می‌دهد،‌ اظهار داشت: استرس و اضطراب بیش‌ از حد در مقابل هر گونه رفتار و یا حتی گفتار، می‌تواند روان آدمی را تحلیل داده و فرد را مستهلک ‌کند. وی برای نمونه گفت: اکنون و به دلیل وجود پدیده‌های رایج در زندگی در حال رشد و مدرن امروزی توان هر فرد دارای شاغل و فعالیت به‌طور طبیعی ضمن مستهلک شدن رو به تحلیل خواهد گذاشت و این استهلاک به‌طور دقیق و به دلایل مختلف انسان را دچار فرسودگی خواهد کرد.

قاسمی افزود: در شرایط کنونی که ویروس کویید 19 جسم افرادی را مستهلک کرده به نحوی ذهن تعدادی را به سمت فرسودگی سوق داده و از این‌رو تجربه نشان داده نوسانات و فراز و نشیب‌های عاطفی شدید در چنین مواقعه‌ای هم بدن و هم ذهن را تحلیل و رفته رفته مستهلک و از کار افتاده خواهد کرد. وی گفت :

تلاش برای خودکنترلی در همه شرایط، کار ذهن را خسته کرده و کیفیت تصمیمات بعدی را کم می‌کند. برای نمونه مقاومت در برابر وسوسه خوردن شیرینی‌جات در موقعه صرف صبحانه یا توانایی نه گفتن به یک وعده غذای لذیذ برای شام، در حقیقت ظرفیت مقاومت و خودکنترلی فرد را در هر شرایط محدود می‌کند. این روان‌درمانگر افزود: چنانچه هر فرد یا افرادی پیوسته نگران بوده یا به اتفاقاتی که در آینده ممکن است باعث نگرانی و افزوده شدن اضطراب و استرس آنان شود، فکر کنند، در هر شرایط دچار خستگی مداوم و فلج‌کننده ذهن خواهد شد.

راهکار

وی تصریح کرد: راه‌حل خروج از این وضعیت و حفظ انرژی پیدا کردن حداقل یک نکته مثبت در تک‌تک موقعیت‌های زندگی است.

کارهایی که انجام آن احساس خوبی به فرد یا افراد می‌دهد، دقیقا کارهایی است که برای سلامتی اولا برای جسم و سپس روان مفید است. قاسمی‌فر برای نمونه گفت: وقتی فرد یا افراد به یکدیگر هدیه‌ می‌‌دهند یا به اتفاق فیلم یا تصاویر خنده‌داری را مشاهده می‌کنند، علائم خستگی و فرسودگی آنان به نحوی از بین می‌رود یا کاهش پیدا می‌کند و به دنبال آن انعطاف بیشتری در حفظ خودکنترلی نشان می‌دهند.

این روان‌درمانگر افزود: وقتی فردی برای تعطیلات و رفتن به مسافرت برنامه‌ریزی می‌کند شادی و طراوت و حس خوبی درون او نقش می‌بندد به‌خصوص که به همراه خانواده باشد و از این رو برای اینکه بتوان در این ایام استرس و اضطراب کرونا را کمتر و کمتر و از بین برد باید تلاش کرد و مثبت بود و آرام ماند، زیرا روزهای پس از کرونا هم از راه خواهد رسید.

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه