ارسال به دیگران پرینت

چگونه در وسایل نقلیه عمومی با کرونا مقابله کنیم؟

راه‌های استفاده ایمن از وسیله نقلیه عمومی

برای پرداخت کرایه‌های مترو و اتوبوس بهتر است از همان کارت‌های بلیت استفاده کنید اگر در دسترس‌تان نبود، بلیت کاغذی تک‌سفره خریداری کنید، خریداری این نوع بلیت‌ها هم بهتر است با استفاده از کارت اعتباری باشد و نه پول نقد

راه‌های استفاده ایمن از وسیله نقلیه عمومی

هر چند که این روزها طرح ترافیک در بیشتر استان‌های کشور لغو شده است و وزارت بهداشت هم تلویحی تأکید کرده که افراد از خودروی شخصی خود استفاده کنند اما هنوز هم وسایل نقلیه عمومی پرطرفدار هستند و برای مسافران ارزان تمام می‌شوند. افرادی که خودروی شخصی دارند شاید در این روزها تمایل داشته باشند تا  از آن استفاده کنند اما آنهایی که ندارند، چاره‌ای جز استفاده از مترو و اتوبوس ندارند، حتی اگر خیلی هم شلوغ باشد.

کرونا از وقتی آمده ریتم زندگی ما را به هم زده و بسیاری را ترسانده اما واقعیت این است که اگر توصیه‌های ایمنی را رعایت کنیم احتمال ابتلای ما به این ویروس کاهش پیدا می‌کند.

 مسئولان وزارت بهداشت هم برای چگونگی استفاده ایمن از وسایل نقلیه عمومی، پروتکل‌های مختلفی نوشته‌اند؛ اینکه باید در اتوبوس یا مترو چه کرد؟ در ادامه تعدادی از این توصیه‌ها را که در کتاب راهنمای گام دوم مبارزه با کووید- ۱۹ آمده است با هم  مرور می‌کنیم.

پرداخت کرایه

نخستین قدم استفاده‌نکردن از پول کاغذی است. برای پرداخت کرایه‌های مترو و اتوبوس بهتر است از همان کارت‌های بلیت استفاده کنید اگر در دسترس‌تان نبود، بلیت کاغذی تک‌سفره خریداری کنید، خریداری این نوع بلیت‌ها هم بهتر است با استفاده از کارت اعتباری باشد و نه پول نقد. برای پرداخت کرایه تاکسی، تپسی و اسنپ هم بهتر است به صورت الکترونیکی اقدام به پرداخت کنید. این روزها اغلب تاکسی‌ها نیز به سرویس پرداخت آنلاین متصل شده‌اند و می‌توان کرایه آنها را نیز به این صورت پرداخت کرد.

تاکسی‌نشین‌ها بخوانند

بهداشت خودرو یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند میزان ابتلا به کرونا را کاهش دهد. در قدم اول صاحب خودرو باید در وعده‌های مختلف تمام سطوح مانند دستگیره‌های پنجره، دستگیره در، داشبورد و حتی شیشه‌های خودرو را تمیز کند، سپس خشک و بعد گندزدایی کند. این اقدام باعث تأمین سلامت مسافران تاکسی می‌شود. در قدم دوم بهتر است دستگاه ضدعفونی‌کننده دست و سطوح، در خودرو وصل شود در جایی که در دسترس راننده و مسافران باشد و نیازی به دست‌زدن به سطح ظرف نیز نباشد. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، جمع‌آوری پسماندهای خشک از خودرو است، کارشناسان توصیه می‌کنند که جمع‌آوری پسماندها ازجمله کاغذ و بلیت و حتی دستمال کاغذی در خودرو در کیسه‌های پلاستیکی دربسته، محکم و بدون درز و نشت آن هم در پایان هر شیفت کاری انجام بگیرد.

تهویه طبیعی با باز گذاشتن پنجره‌ها

بسیاری از رانندگان تاکسی گمان می‌کنند که استفاده از کولر و باد مستقیم آن می‌تواند در کاهش ابتلا به ویروس کرونا موثر باشد در حالی ‌که چنین گزاره‌ای هنوز صحت علمی ندارد، کارشناسان وزارت بهداشت توصیه کردند که برای تهویه طبیعی هوای داخل خودرو بهتر است، پنجره‌ها در حین حرکت باز باشد.

چگونه بنزین بزنید؟

حضور در جایگاه‌های سوخت همواره یکی از دغدغه‌های مسئولان برای انتقال ویروس کروناست؛ چنان که وزیر ارتباطات نیز پیش از آغاز‌ سال ۹۹ عنوان کرده بود که مطالعات ماهواره‌ها نشان داده که جولانگاه ویروس در پمپ‌بنزین‌هاست. در همین زمینه وزارت بهداشت توصیه کرده که فرآیند بنزین‌زدن در جایگاه‌های سوخت را تنها متصدیان سوخت در پمپ‌بنزین‌ها انجام دهند و رانندگان حتی از خودروی خود پیاده نشوند.

چند نکته کوتاه

برای گندزدایی وسایل نقلیه فراموش نکنید که باید در و پنجره‌های آن باز باشد، تجمع مواد ضدعفونی‌کننده در هوا می‌تواند باعث تنگی نفس شود. فراموش نکنید که صندلی‌ها و پشتی صندلی‌ها نیز باید تماما ضدعفونی و گندزدایی شوند؛ زیرا این سطوح  هم منابعی برای انتقال ویروس به لباس مسافران هستند.

بی‌دردسر سوار مترو بشویم

مترو هم یکی از وسایل نقلیه عمومی است که این روزها سوار‌شدن بدون دردسر به آن دغدغه بسیاری است. روز گذشته اما شیوه‌نامه تازه‌ای برای استفاده از مترو ابلاغ شد که در ادامه به مواردی از آن اشاره می‌کنیم. استفاده از ماسک برای تمامی مسافران مترو اجباری است، همه افراد باید هنگام سوارشدن ماسک بزنند. در ایستگاه‌ها و سکوهای انتظار و داخل واگن‌ها و حتی گیشه فروش بلیت فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود.

چند کلام با مسئولان

در این شیوه‌نامه توصیه شده است که در صورت امکان در هر کابین مترو یک دستگاه تصفیه‌کننده هوا با فیلتر قرار داده شود. همچنین تمام مسئولان موظفند که تونل‌های ضدعفونی مسافران را در ورودی و خروجی ایستگاه‌های مترو قرار دهند. برای هر راهبر مترو باید به ازای شیفت‌ها و سفرهایی که دارد دستکش‌های یک‌بار مصرف داده شود. کابین‌های فروش بلیت باید به‌ طور مرتب ضدعفونی شوند و ارتباط بدون محافظ با مشتری نداشته باشند. در ایستگاه‌های مترو باید سطل‌های زباله دربسته وجود داشته باشد و فن‌های مکشی واگن‌ها هم باید هم‌زمان با سیستم تهویه فعال باشند و هوا را به بیرون ایستگاه منتقل کنند. فراموش نکنید که این شیوه‌نامه به‌تازگی ابلاغ شده و همه موظف به اجرای آن هستند در صورتی که خللی در اجرای آن مشاهده شود هر مسافر باید آن را اطلاع دهد. توصیه شده که پرسنل راهبری دوازده ساعته تا حد امکان شب‌ها در محل کار نخوابند و به خانه بروند. از طرف دیگر فاصله‌گذاری اجتماعی باید بین کادر اداری مترو نیز رعایت شود و تمام لوازم و ظروف مشترک جمع‌آوری و به شکل خصوصی تبدیل شوند. همچنین در یکی از بندهای این شیوه‌نامه آمده است که افراد مشکوک به ویروس نباید داخل ایستگاه‌ها شوند و باید از حضور آنها ممانعت شود.

 چند توصیه به مسافران هوایی

اما اگر این روزها مجبور به حضور در پایانه‌های ورودی و خروجی شهرها شدید یا حتی اجباری به استفاده از هواپیما داشتید، بهتر است به چند نکته توجه کنید؛ سعی کنید فاصله خود را با هر مسافر تا یک‌ونیم متر رعایت کنید، در شرایط کرونایی نباید صف با فاصله کم از یکدیگر ایجاد کرد. این توصیه به پرسنل هوایی هم می‌شود. به استفاده از ماسک و دستکش در این شرایط نیز توصیه اکید می‌شود. حدالمقدور دست‌های خود را به سطوح نزنید و برای اطمینان خاطر همراه خود دستمال و مواد ضدعفونی‌کننده نیز داشته باشید. فاصله خود را با میهماندار هنگام چک‌کردن بلیت حفظ کنید. توزیع‌نشدن هدیه میان کودکان چون امری غیرضروری در حین سفر هوایی است نیز باید جدی گرفته شود.

منبع : شهروند
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه