ارسال به دیگران پرینت

علیخانی همزمان با روز ایمنی حمل و نقل مطرح کرد:

تا 20 سال آینده مشکلات حمل و نقل پایتخت برطرف نمی‌شود

محمد علیخانی با اشاره به وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی به تشریح وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت پرداخت.


تا 20 سال آینده مشکلات حمل و نقل پایتخت برطرف نمی‌شود

حمل و نقل شهری پایتخت با مشکلات متعددی مواجه است این در حالی است که بسیاری از مدیران معتقدند ناوگان حمل و نقل عمومی نواقص بسیاری دارد و هر یک از دستگاه ها باید سهم خود را در توسعه آن بپردازند و همین قضیه باعث بروز مشکلات متعدد در سیستم حمل و نقل شهری در ایام مختلف سال و حتی در روزهای کرونا شده است.

به مناسبت روز حمل و نقل  محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران به تشریح آخرین وضعیت حمل و نقل  پایتخت پرداخت.

بر اساس گفته‌ی مسئولین حوزه شهری با کمبودهای متعدد در سیستم حمل و نقل مواجه است، نظر شما در این خصوص چیست؟

 قبل از هر اقدام باید نیاز حمل و نقل کشور شناسایی شود. در تهران بر اساس برنامه باید 9 هزار اتوبوس تردد داشته باشد، اما 5 هزار و 800 اتوبوس در سطح شهر در حال تردد هستند.  کمبودهای فراوان در راستای تامین اتوبوس وجود دارد.

بر اساس برنامه پنج ساله سوم سهم جابجایی مسافر برای اتوبوس‌های شهر تهران 5 هزار نفر است، اما حدودا 2 و نیم میلیون مسافر به‌طور روزانه جابه‌جا می‌شود.

درضمن این آمار قبل از شیوع کرونا است. در این میان 2 و نیم مسافر دیگر هم با مترو و دیگر لوازم حمل و نقل  در سطح شهر تردد می‌کنند.

•    از سوی دیگر در مترو شاهد ازدحام بیش از حد در صبح‌ها و بعداز ظهرها به دلیل تعطیلی ادارات هستیم که این امر امنیت مسافرین را در ایام کرونا و حتی پیش از آن به دلیل فشار جمعیتی به خطر می اندازد. کمبودها در مترو چه زمانی برطرف می‌شود؟

در مترو با کمبود 3 هزار واگن مواجه هستیم. هم‌اکنون دو هزار واگن مترو در حال فعالیت هستند. سهم مترو در جابجایی مسافر باید 10 میلیون باشد؛ یعنی در چشم‌انداز و برنامه‌های مصوب 15 میلیون از سفرهای تهران باید با حمل و نقل همگانی انجام شود. سهم تاکسی در حمل و نقل عمومی روزانه  5میلیون سفر است. مسئله دیگر این است که قبل از کرونا حدود 2 میلیون سفر با مترو به شکل روزانه وجود داشته است که این روزها این مقدار کاهش دارد.

•    کم و کیف تعیین بودجه برای حمل و نقل شهری چگونه است؟

طی دو سال گذشته قرار بود پرداخت‌های بودجه مترو انجام شود، اما تاکنون اقدامی در این باره صورت نگرفته است. دولت وظیفه دارد در زمینه تامین رایانه بلیت، مترو و اتوبوس اقدامات مناسب انجام دهد اما تاکنون اقدامی در این باره انجام نشده است. برای مثال اگر قیمت بلیط مترو سه هزار تومان است، یک سوم از طریق دولت، یک سوم از طریق مدیریت شهری و یک سوم دیگر از طریق شهروند پرداخت شود. با توجه به این امر شهرداری هم در سال‌های اخیر سهم دولت را پرداخت می‌کند. اگر دولت سهم خود را پرداخت می‌‎کرد، امکان استفاده از بودجه برای تجهیز مترو و خریداری واگن وجود داشت.

•     در روزهای اخیر به دلیل شیوع کرونا طرح فاصله‌گذاری اجتماعی اجرا شده است. در حالی که در مترو این فاصله تعریف شده مشاهده نمی‌شود.

به دلیل شیوع کرونا طرح فاصله‌گذاری اجرا می‌شود. هرچند  در برخی مواقع ازدحام در مترو مشاهده می‌شود. در واقع طرح فاصله‌گذاری اجتماعی بر روی کاغذ حرف قشنگی است، اما عملی نیست. آقایان در ستاد مبارزه با کرونا باید از بودجه دولتی برای خریداری اتوبوس استفاده کنند. هم‌اکنون طرح ترافیک‌ها برداشته شده و مردم برای تردد مشکل دارند. در شرایط کنونی اتوبوس‌ها سر وقت به محل نمی‌رسند. کارهای انجام شده نتایج مناسبی نداشت، اما بسته مناسب ترافیکی از سوی  کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران برای این مسئله در حال تدوین است.

•      برخی از ناوگان‌های مترو با مشکل سیگنالینگ مواجه هستند که این امر امنیت مترو را با چالش مواجه کرده است. در دوره چهارم و پنجم شورای شهر تهران نیز به این موضوع واکنش های زیادی نشان داده شد در حال حاضر وضعیت به چه صورت است؟

بله. تا قبل از گرانی دلار تهیه یک واگن مترو 5 میلیارد تومان قیمت داشت.

هرچند هم اکنون قیمت واگن به 17 میلیارد رسیده است. هزینه تامین واگن‌های مترو سرسام‌آور است. این در حالی است که در سال گذشته بودجه شهرداری تهران 18 هزار میلیارد تومان بود. 10 هزار میلیارد تومان برای پرداخت بودجه و 8 هزار میلیارد نیز برای پرداخت خدمات عمرانی پرداخت شده است. هم‌اکنون مدیریت شهری بودجه برای تکمیل ناوگان حمل و نقل ندارد .

با این تفاسیر تا 20 سال آینده هم مشکلات مترو حل نمی‌شود. دولت بنزین را گران کرد، در حالی که می‌توانست 10 درصد بودجه آن را برای ناوگان حمل‌ونقل شهری اختصاص دهد. به دلیل افزایش قیمت‌ها روند حمل و نقل عمومی چندان مناسب نیست، چون نیازمند هزینه‌های کلان برای تکمیل سیستم حمل و نقل شهری هستیم. در این شرایط می‌توان از اعتبار ستاد مبارزه با کرونا برای خرید اتوبوس و تجهیزات ایمنی سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کرد.

برای مثال برای ناوگان‌های کشور سیگنالینگ لازم است، اما با افزایش قیمت‌ها و بی‌توجهی دولت مشکلات حمل و نقل تهران چندین برابر شد. هم‌اکنون در شرایط اضطرار باید دولت در زمینه حمل ونقل عمومی هزینه کند. برای مثال هم اکنون دولت چندین میلیارد برای کرونا هزینه کرده است.

با این تفاسیر شاهد آبپاشی شهر با تانکر هستیم و مشکلات متعدد  به همراه دارد. در حالی که هیچ نهادی استاندارد بودن این اقدام را تایید نکرده است. در کشور ما هزینه‌ها هدفمند صرف نمی‌شود.

منبع : برنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه