ارسال به دیگران پرینت

خریدوفروش با مشاوره شناسنامه‌داران

سوسن یحیی‌پور: تاخت‌و‌تاز در بورس ایران کماکان ادامه دارد و حتی ریزش بی‌سابقه قیمت نفت نیز نتوانست جلوی روند صعودی شاخص‌کل بورس را بگیرد و در حالی ‌که عده‌ای گمان می‌کردند این اتفاق منجر به‌روشن‌شدن چراغ قرمز بورس می‌شود، این گمانه‌زنی‌ها درست از آب درنیامد و برخی بررسی‌ها از این حکایت دارد که بورس طی یک ماه توانسته به سود‌۵۰درصدی دست پیدا کند. روز گذشته هم شاخص‌کل این بازار با رشد حدود ۲۸ هزار واحدی به‌مرز ۸۰۰ هزار واحدی نزدیک شد. درعین‌حال، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران که به‌تازگی سکاندار این سازمان شده است، با توجه به‌افزایش دریافت کدبورسی از سوی کثیری از مردم، به‌تازه‌واردان توصیه کرد که از شرکت‌های مشاوره، سبدگردان سهام و ظرفیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در خریدوفروش استفاده کنند. برخی کارشناسان هم با مشاهده هیجان زیادی که این روزها در فضای مجازی برای خریدوفروش سهام وجود دارد، براین‌باورند که افزایش قیمت سهام همیشه به‌معنای بهبود اقتصاد یک کشور نیست، بلکه در بسیاری از موارد نشان‌دهنده یک اقتصاد تخریب‌شده‌ای است که در آن نقدینگی در حال افزایش است.

خریدوفروش با مشاوره شناسنامه‌داران

هفته گذشته بود که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، از واگذاری سهام شرکت‌های مهم بیمه‌ای و بانکی در قالب صندوق «ETF» خبر داد. در همین ارتباط، روز گذشته فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی، اعلام کرد که اولین صندوق قابل معامله در بورس (ای‌تی‌اف) دولتی شامل سه بانک با ارزش 16 هزار و 500 میلیارد تومان در بورس است.

دیروز هم، وزارت امور اقتصادی و دارایی جزئیات پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله را اعلام کرد که بر‌اساس آن، هر شخص می‌تواند تا سقف دو میلیون تومان و با تخفیف 20 درصد سهام این صندوق‌ها را خریداری کند.

این وزارتخانه در اطلاعیه‌ای فراخوان واگذاری پذیره‌‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌‌گذاری قابل معامله (ETF) «واسطه‌گری مالی یکم» را منتشر کرد.

این واگذاری از طریق پذیره‌‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) «واسطه‌گری مالی یکم» انجام خواهد شد و فرصت بی‌نظیری برای ورود آحاد جامعه به‌سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های معتبری است که دولت با هدف مردمی کردن اقتصاد و امکان دسترسی آحاد مردم کشور به‌بازار سرمایه و انتفاع از رشد این بازار، قصد انجام آن را دارد.

براساس‌ این اطلاعیه، ویژگی بارز این واگذاری، بهره‌مندی کلیه ایرانیان، از تخفیف‌20درصدی است. سقف سرمایه‌گذاری هر شخص حقیقی (هر کدملی)، 20 میلیون ریال (دو میلیون تومان) تعیین شده است. پذیره‌‌نویسی برای هر فرد دارای کدملی امکان‌پذیر است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد.

پرهیز از خریدوفروش مستقیم

حسن قالیباف‌اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق‌بهادار تهران، گفت: اگرچه آمدن به‌بازار سرمایه کار پسندیده‌ای است، اما تقاضای من از مردم این است که از خریدوفروش مستقیم در  بورس پرهیز کنند و در این‌باره از افراد مجوزدار و شناسنامه‌دار مشاوره بگیرند، البته سرمایه‌گذار مسئول تصمیمات خود است. بنابراین سرمایه‌گذار باید دقت کند و با قبول مسئولیت، اقدام به‌سرمایه‌گذاری کند. به گزارش روز خبری بازار سرمایه ایران، او با بیان اینکه اندازه بازار سرمایه در مقایسه با گذشته بسیار متفاوت شده است، افزود: شستا حدود 65 هزار میلیارد تومان همان روز اول ورود به‌بورس قیمت خورد و 10 درصد سهام را عرضه کرد که به‌سرعت این سهام توسط بازار جذب شد و حدود دو میلیون و 100 هزار نفر شرکت کردند و خرید انجام دادند؛ این آمار نشان می‌دهد ظرفیت بازار بزرگ‌شده و موجب‌شده توجه مردم به‌بازار سرمایه جلب شود. از آنجا که در بخش‌های دیگر مانند ارز، سکه و مسکن فرصتی وجود ندارد، به‌سمت بازار سرمایه می‌آیند.

رایزنی برای پرداخت سود از طریق سجام

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق‌بهادار و تسویه وجوه نیز از رایزنی برای توزیع سود سهامداران بورسی از طریق سجام خبر داد و گفت: در حال الزام شرکت‌ها به‌پرداخت سود از طریق سجام هستیم که سهامداران سود خود را از طریق شماره‌حسابی که در سجام وارد کرده‌اند پرداخت کنند. به گزارش ایسنا، حسین فهیمی، با تاکید براینکه تلاش داریم سفره بازار سرمایه را گسترده‌تر کنیم، اظهار کرد: برای این منظور به‌صورت جدی همکاری همه‌جانبه خود با نهادهای مالی بزرگ و برنددار کشور را گسترش خواهیم داد تا خدمات بازار سرمایه از طریق شبکه گسترده ‌بانکی در اختیار مردم قرار بگیرد. او ادامه داد: از طریق شبکه‌بانکی خدمات بازار سرمایه به‌هموطنان در اقصی‌نقاط کشور و حتی خارج از کشور ارائه می‌شود.

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه