ارسال به دیگران پرینت

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران:

آمار فرزندآوری کاهش خواهد یافت

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران از کاهش فرزندآوری به دلیل بحران کرونا خبر داد و تبعات اقتصادی کرونا را مهم تر از این بیماری دانست.

آمار فرزندآوری کاهش خواهد یافت

 چالش کرونا علاوه بر بحران بهداشتی که بر کشور تحمیل کرد این روزها به شدت مسئله ازدواج و تولید مثل را نیز تحت‌الشعاع قرار داده و با تحمیل وضعیت اقتصادی و بهداشتی سخت بر کشور ، عملا تبدیل به اژدهایی هفت سر برای حمله به هرم جمعیتی کشور شده است.

سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، گفت:  

هر بحرانی عوارض خاص خود را در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دارد وبحران کرونا نیز از این مبحث مستثنی نیست.

او افزود: در این زمینه نخستین اثری که کرونا بر جمعیت کشور می‌گذارد، اختلال در فرزندآوری است اما باید توجه کرد که این معضل معطوف به ایام کرونا نیست و پیش از آن نیز این مسئله هرم جمعیتی کشور را تهدید می کرده است. به نحوی این مسئله از گذشته در کشور باقی مانده و بواسطه کرونا تشدید شده است.

موسوی چلک ادامه داد: این تحلیل وجود دارد که پس از پایان کرونا، آمار فرزندآوری کاهش پیدا می‌کند اما صرفا بخاطر شیوع کرونا نیست و این امر از دو دهه گذشته شایع شده و مردم تمایل خود به فرزندآوری را از دست داده‌اند. به همین دلیل سیاست‌های افزایش جمعیت در قالب سیاست‌های کلی نظام سلامت مطرح شد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به ریشه دار بودن مشکلات اقتصادی عنوان کرد: از سوی دیگر اقتصاد کشور پیش از کرونا نیز وضعیت مناسبی نداشت و با شیوع کرونا و تعطیلی بسیاری از مشاغل و هراس از مسائل اقتصادی پس از آن، تاثیر خود را بر مقوله‌های اجتماعی از جمله جمعیت می‌گذارد.

او افزود: افرادی که پس از پایان کرونا زندگی خود را آغاز می کنند به علت اینکه تازه زندگی خود را تشکیل می‌دهند و مرسوم است در سال‌های اولیه زندگی امر فرزندآوری به تاخیر انداخته شود، بنابراین کاهش آمار فرزندآوری مدت زمان قابل توجهی کشور را درگیر خواهد کرد.

موسوی چلک اظهار کرد: کرونا سبب شد تا نااطمینانی از آینده و اقتصاد افزایش پیدا کند و این نیز علتی است که امر ازدواج و فرزندآوری را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران افزود: هر کشوری در راستای توسعه و پیشرفت به دو سرمایه انسانی و اجتماعی نیاز بسیار زیادی دارد. هر کشوری در راستای توسعه به این دو مولفه تکیه کرده و ایران نیز در این راستا به آن ها نیاز خواهد داشت. 

این جامعه شناس گفت: کم کاری مسئولین اجتماعی و جمعیتی محدود به این برهه زمانی نیست و از گذشته وجود داشته است اما کرونا تلنگری شد تا به این عرصه توجه بیشتری شود. هراس از کاهش آمار ازدواج و در پی آن کاهش فرزندآوری سبب شد تا در این عرصه شاهد تکاپو باشیم در ورای این مشکلات در بلند مدت نیز شاهد سالخوردگی جمعیت خواهیم بود.

موسوی چلک گفت: در این راستا بیش از آن که مسائل بهداشتی اهمیت داشته باشند، مسائل اقتصادی و عدم اطمینان نسبت به آینده سبب شده است تا وضعیت بحرانی شود. کرونا در این میان در ابتدا بر اقتصاد ضربه وارد کرد و اقتصاد نیز شرایط را برای تشکیل خانواده سخت کرده است.

او گفت: این بحران بر تربیت نیروی انسانی باکیفیت نیز تاثیر منفی می‌گذارد امری که در راستای توسعه بسیار حائزاهمیت است. صرف وجود نیروی انسانی کفایت نمی‌کند بلکه باید سطح کیفی آن نیز به حد عالی برسد.

موسوی چلک در پایان با تاکید بر تاثیر کرونا بر نیروی فعال در جامعه اظهار کرد: اقتصاد پویا نیازمند حضور نیروی فعال در عرصه جامعه است. امری که بواسطه کرونا با چالش جدی مواجه شده است. کشورهایی که جمعیت سالخورده آن‌ها افزایش یافته به روش‌های مختلف جوانان خود را برای فرزندآوری تشویق می‌کنند و حتی با تدوین سیاست‌هایی، جمعیت نخبه جوان سایر کشورها را به خود جذب می‌کنند. 

منبع : برنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه