ارسال به دیگران پرینت

آیا بهبودی از کرونا باعث مصونیت افراد می‌شود؟

بیانیه سازمان جهانی بهداشت درباره اینکه بهبودی از عفونت با ویروس کرونا لزوما باعث مصونیت نمی‌شود، باعث واکنش دانشمندان در این باره شده است.


آیا بهبودی از کرونا باعث مصونیت افراد می‌شود؟

به نقل از گاردین، بیانیه سازمان جهانی بهداشت باعث برانگیخته‌شدن بحث در این باره شده است، چرا یک تفسیر این بیانیه می‌تواند ابن باشد که افرادی که از ویروس جدید کرونا بهبود پیدا می‌کنند، اصلا در برابر عفونت مجدد مصون نمی‌شوند.

اما با وجود اینکه شواهد در این باره هنوز باید ارزیابی شود، اغلب دانشمندان با این تفسیر از بیانیه سازمان جهانی بهداشت مخالف هستند.

پروفسور پل هانتر، استاد پزشکی دانشگاه ایست انگلیا در بریتانیا در این باره می‌گوید هر کسی یا تقریبا هر کسی که از کووید-۱۹ بهبود پیدا می‌کند «نسبت به ویروس ایمنی پیدا خواهد کرد و گرنه نمی‌توان او را بهبودیافته خواند.»

او می‌گوید: «آنچه نمی‌دانیم این است که این ایمنی چه مدت طول خواهد کشید. تقریبا به یقین می‌توان گفت که این ایمنی برای همه عمر ادامه نخواهد یافت.»

پروفسور بابک جاوید، محقق ارشد در دانشکده پزشکی دانشگاه تسینگ‌هوآ در پکن می‌گوید بیانیه سازمان جهانی بهداشت «بسیار گیج‌کننده است.»

او می‌گوید با توجه به اینکه اکثریت افرادی که دچار کووید-۱۹ شده‌اند، آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده تولید می‌کنند، «معقول است که فر کنیم آن‌ها در برابر عفونت دوباره دست کم به طور کوتاه‌مدت ایمن می‌شوند. - پرسش اساسی که باقی می‌ماند که این است که این پاسخ ایمنی چقدر قوی است و برای چه مدتی دوام خواهد یافت.»

دکتر سیمون کلارک، استادیار میکروب‌شناسی سلولی در دانشگاه ردینگ در بریتانیا در این باره می‌گوید: «در این مرحله هیچکس اطمینان ندارد که این آنتی‌بادی‌ها تا چه مدتی باعث حفاظت افراد می‌شود، ممکن است این مدت هفته‌ها، ماه‌ها یا سال‌ها باشد و پیش‌بینی کردن در این باره بدون در دست داشتن شواهد معقول نیست. توجه داشته باشید که این بیماری تازه چهار ماه است که شناخته شده است، بنابراین در این مرحله با دانش موجود نمی‌توان گفت که این ایمنی بیشتر از یک از مدت محدود زمانی طول خواهد کشید یا نه.»

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه