ارسال به دیگران پرینت

تعطیلی بزرگ دوم

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه، غربالگری جدید در کشور آغاز شده است، گفت: پس از مثبت شدن آزمایش کرونای افراد از افراد مرتبط با مبتلایان نیز آزمایش گرفته می‌شود تا آمارها دقیق‌تر شود. حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا گفت: لازم می‌دانم از ملت فهیم و بزرگ ایران تشکر کنم به‌خاطر این که از 23 فروردین کسب‌وکارهای آنهایی که کم‌‌ریسک بود در استان‌های مختلف شروع به‌فعالیت کردند و در تهران از دیروز این فعالیت را شروع شد. وی ادامه داد: برای ما مهم بود که آیا همکاری مردم کامل یا ناقص است. در مجموع با توجه به‌گزارشی که دیروز و امروز داشتیم، مردم و کسبه در این زمینه بسیار کمک کردند و پروتکل‌ها را مراعات کردند. اهم اظهارات رئیس‌جمهور را در ادامه می‌خوانید.

تعطیلی بزرگ دوم

از کادر درمانی بسیار تشکر کنیم که شبانه‌روز در بیمارستان‌های مختلف و در غربالگری‌ها و برنامه‌هایی که دارند تلاش می‌کنند و آمار آنها در این روزهای اخیر هر روز خوشحال کننده‌تر بوده است. هم بستری‌ها کمتر شدند و هم بستری‌هایی که حالشان خطرناک است نسبت به‌قبل کمتر شده است و هم آنهایی که جزو فوتی‌ها بودند مقداری کاهش پیدا کردند که همه اینها برای ما بسیار مغتنم است که هم مردم مراعات کردند و هم کادر درمانی با تمام توان تلاش کرد.

در جلسه روز یکشنبه وزارت بهداشت و درمان مسائلی را مطرح کرد که نشان می‌دهد که با شیوه‌های جدید هم غربالگری ادامه پیدا می‌کند و هم شناسایی افرادی که مبتلا هستند یا شرایط آنها وضعیت قرمز است دنبال می‌شود و هم درباره درمان کار می‌شود که امیدواریم در هفته‌های آینده به یک مسیر و چارچوبی برسند که این دوره بیماری را کوتاه کنند.

غربالگری جدید در استان‌ها شروع شده است که بر این مبناست که همه افرادی که در تست مثبت می‌شوند می‌روند سراغ افرادی که در روزهای گذشته با این افراد مثبت در تماس نزدیک بودند و از آنها تست می‌گیرند. در مجموع آمار و ارقام ارائه شد و یکی از استان‌های پایلوت آمار ارائه شد. این قدم مثبتی است که ما را هر روز به‌شرایط مهار بیماری نزدیک می‌کند و این خیلی اهمیت دارد. دانشگاه‌شریف با داده‌هایی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اختیارش قرار داده، اپلیکیشنی آماده کرد که در جمعی که باهم توافق داشته و هم اپلیکیشن را نصب کرده باشند و بلوتوث‌شان روشن باشد به‌خوبی می‌فهمیم چه افرادی در شرایط قرمز (مبتلا)، زرد (غیرمبتلایان) و بنفش (دارای وضعیت درمان‌شده و تاحدی پادتن دارند) نشان داده می‌شود. این برای بسیاری از مراکز و تجمعات در ادارات و بخش‌های مختلف می‌تواند مفید باشد.

مشاغل پرریسک همچنان بسته و تعطیل می‌مانند تا شرایط آینده را ببینیم، در ساعت کاری پاساژها نیز تصمیم گرفته شد که از صبح تا شش بعدازظهر فعالیت‌ها ادامه یابد و بعد تا روز آینده مغازه‌ها بسته شوند که تجمع مردم نیز در این اماکن کمتر شود. ما برای دانشگاه‌ها و مدارس تصمیم جدیدی اتخاذ نکرده‌ایم، پیش از این هم اعلام کردیم که دانشجویان در سطح دکتری می‌توانند به‌صورت حضوری تحصیلات خود را ادامه دهند و مابقی مقاطع تحصیلی و آموزشی نیز همان رویه سابق در آموزش مجازی را دنبال می‌کنند.

یکی از شرایطی که برای ما سخت‌تر‌کرده و شاید برای همه مسلمانان چنین باشد، ماه مبارک رمضان است که پیش‌رو داریم. خیلی روی این فکر شده که چه باید بکنیم. مسجد چون جزو مکان‌هایی است که در آن تجمع می‌شود و همیشه برای ما جاذبه دارد و در ماه رمضان جاذبه‌اش بیشتر می‌شود و اماکن مقدس هم همین‌طور. ناچاریم به‌مردم بگوییم شرایط قبلی را همچنان تا نیمه‌اردیبهشت ادامه می‌دهیم نیمه‌اردیبهشت باز جلساتی برگزار می‌کنیم و شرایط کشور را درنظر می‌گیریم و اگر توانستیم تصمیمات جدیدی اتخاذ کنیم، اطلاع داده می‌شود.

در زمینه زندانی‌ها که قبلا تصمیم گرفتیم که تا پایان فروردین در مرخصی باشند امروز تصمیم گرفتیم زندانیانی که آزادی آنها خطری ایجاد نکند تا پایان اردیبهشت با همان شرط قبلی ادامه یابد. البته قوه‌قضائیه تصمیمات خوبی گرفته و عمل می‌کند و بعضی از تصمیمات آنها فراتر حتی از تصمیمات ستاد ملی کروناست.

درباره حمل‌ونقل در شهرهای بزرگ و به‌خصوص تهران نیز در این خصوص ما دچار تضاد شده‌ایم. اگر به‌مردم توصیه کنیم که با مترو و اتوبوس مسافرت داخل شهر را انجام دهند، اشکال بهداشتی است و اجرای پروتکل‌ها سخت است. اگر از ماشین شخصی استفاده کنند ترافیک درست می‌شود که ما این راه دوم را انتخاب کردیم و مردم را تشویق کردیم که با ماشین شخصی بیایند که این ترافیک را درست کرده است.

اگر بخواهیم همه پروتکل‌ها را رعایت کنیم تعداد اتوبوس به‌خصوص در کلانشهرها کم است. بنا شد تعداد اتوبوسی که می‌توانند را خریداری کنند و تا پایان اردیبهشت در اختیار آنها قرار بگیرد و دولت هم کمک کند و اتوبوس‌هایی که الان به‌دلیل مشکلات تعمیراتی خوابیده است اورهال شوند و دولت هم کمک کند تا در زمینه رفت‌وآمد مردم مشکلی پیش نیاید. البته اتوبوس بین‌شهری را هم درحدی که نیاز است اضافه کنند. مواردی بود که اتوبوس‌های شخصی طلب دارند قرار شد در آن زمینه به آنها کمک کنیم که این کار را انجام دهند.

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه