ارسال به دیگران پرینت

با انتشار اخبار کذب توسط راست افراطی در انگلیس صورت می‌گیرد

حمله آنلاین به مسلمانان در میانه شیوع کرونا

کی از ویدیوهایی که راست‌گرایان افراطی از آن استفاده می‌کنند تا بگویند مسلمانان فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کنند، ویدیویی است که در آن چند تن از مسلمانان در خیابان در حال نمازخواندن هستند. مجله نیوزویک متوجه شده که این ویدیو قدیمی است و در روز سوم مارس نیز منتشر شده بود -اگر قدیمی‌تر نباشد . این در حالی است که سوم مارس هنوز طرح فاصله‌گذاری اجتماعی ایجاد نشده بود

حمله آنلاین به مسلمانان در میانه شیوع کرونا

  [مجتبی پارسا] پلیس ضد تروریسم انگلیس اعلام کرده با همکاری همه نیروهای امنیتی در سراسر کشور گروه‌های راست‌گرایی را که «در حال سوءاستفاده از پاندمی به منظور یافتن حامیانی برای ایدئولوژی خودشان» هستند را شناسایی خواهد کرد.  شایعاتی که از روی اسلام‌هراسی در فضای مجازی دست به دست می‌شود، می‌گویند «مساجد در طول ماه رمضان، با وجود قرنطینه باز خواهد شد»،  و اینکه «مسلمانان در طول ماه رمضان، قوانین قرنطینه را زیر پا خواهند گذاشت».
«آیمان عطا» مدیر گروه «تل ماما» که جرایم ضدمسلمانان را در سراسر بریتانیا بررسی می‌کند به نیوزویک می‌گوید که سازمان او متوجه افزایش جرایم از روی نفرت در طول زمان گسترش بیماری کرونا نسبت به مسلمانان شده است. خانم عطا می‌گوید: «برخی دارند مسلمانان را به گسترش این ویروس متهم می‌کنند و می‌گویند که مسلمانان بدون توجه به حرف‌های دولت در اجتماعات حضور می‌یابند. در صورتی که این حرف به شکل فاحشی کذب است و این کار در حقیقت سوءاستفاده از راست‌گرایان افراطی و گروه‌های ضدمسلمانان برای ایجاد تنش و نفرت نسبت به مسلمانان انگلیس است.»
آیمان می‌گوید که این افراد داستان‌های دروغی را در اینترنت در مورد مسلمانان و زیرپا گذاشتن قوانین قرنطینه به وسیله آنان پخش کرده‌اند؛ داستان‌هایی مثل اینکه «مسلمانان بیرون از مساجد جمع می‌شوند و با این کار ویروس کرونا را پخش می‌کنند».
عده‌ای در تعدادی از پست‌های توییتری مدعی شده‌اند که مساجد در طول قرنطینه همچنان باز است. این حساب‌های کاربری فیلم‌هایی قدیمی منتشر کرده‌اند از نماز خواندن مسلمانان و مدعی شده‌اند که آنان قوانین قرنطینه را می‌شکنند. «مقداد ورسی» سخنگوی شورای مسلمانان بریتانیا می‌گوید: «مساجد بسته هستند و احتمالا بسته خواهند ماند. اکثر مساجد حتی پیش از آنکه دولت از آنها درخواست کند، بسته شدند و در حال حاضر حتی یک مسجد هم باز نیست.» روایت‌های ساختگی دیگری هم وجود دارد؛ مثل اینکه با آمدن ماه رمضان مسلمانان به دیدن یکدیگر می‌روند و دور هم جمع می‌شوند و ویروس را پخش می‌کنند. آیمان می‌گوید: «آنها همواره تبلیغ می‌کنند که مسلمانان «شیوع‌دهنده ویروس کرونا» هستند و بنابراین آنها تهدید به شمار می‌آیند.»
یکی از ویدیوهایی که راست‌گرایان افراطی از آن استفاده می‌کنند تا بگویند مسلمانان فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کنند، ویدیویی است که در آن چند تن از مسلمانان در خیابان در حال نمازخواندن هستند. مجله نیوزویک متوجه شده که این ویدیو قدیمی است و در روز سوم مارس نیز منتشر شده بود -اگر قدیمی‌تر نباشد . این در حالی است که سوم مارس هنوز طرح فاصله‌گذاری اجتماعی ایجاد نشده بود.
در حالی که ماه رمضان نزدیک می‌شود، آیمان بسیار نگران ادامه گسترش روایت‌های ساختگی در مورد مسلمانان است. او می‌گوید:   «ما نگران این هستیم که چنین داستان‌های دروغی روی افرادی تأثیر بگذارد که از هیچ ‌کجا خبر ندارند و این داستان‌ها را باور می‌کنند و از مسلمانان بریتانیایی خشمگین می‌شوند.» «در حال حاضر همه ما می‌ترسیم و نگرانیم که اگر دیگران چنین داستان‌هایی را بشنوند و باور کنند، این احساس می‌تواند خیلی سریع به خشم تبدیل شود. حقیقت تلخ این است که بسیاری از مردم صحت چیزهایی را که در اینترنت می‌بینند، بررسی نمی‌کنند.»
با این حال، مقامات معتقدند که این اطلاعات نادرست با آمدن رمضان همچنان ادامه خواهد یافت. یکی از سخنگویان پلیس ضدتروریسم می‌گوید: «تروریست‌ها و افراط‌گرایان همیشه به دنبال فرصت‌هایی هستند تا ایدئولوژی خود را تقویت کنند و ویروس کرونا هم از این قاعده مستثنی نیست. ما گزارش‌های زیادی را از ویدیوهای ساختگی و اطلاعات نادرست دیده‌ایم که از سوی افراط‌گرایان راست‌گرا منتشر شده و می‌تواند باعث ایجاد ترس و نفرت در جوامع شود. ما در مورد افراد و چیزهایی که قوانین تروریسم بریتانیا را نقض می‌کنند، تحقیق می‌کنیم و تا حد امکان برای حذف محتوای تولیدشده تلاش می‌کنیم.»
او همچنین گفته است که پلیس ضدتروریسم از شهروندان می‌خواهد که مطابق با قوانین ضدتروریسم رفتار کنند: «اگر چیز مشکوکی را دیدید یا شنیدید به غریزه خود اعتماد کنید؛ اقدامات شما ممکن است جان انسان‌هایی را نجات دهد.» در همین حال شورای مسلمانان انگلیس از دولت و تحلیلگران رسانه‌ای درخواست کرده تا با «تئوری‌های توطئه خطرناکی که صرفا در پی از بین‌بردن انسجام جامعه هستند، به صورتی فعال مقابله کنند.» «هارون خان» دبیرکل شورای مسلمانان انگلیس گفته است: «در بریتانیا مسلمانان متهم می‌شوند به نمازخواندن در مساجد و نقض قوانین، در حالی که اکثر مساجد، پیش از اقدام سایر مذاهب و یک هفته پیش از درخواست دولت تعطیل شده بود.»
او در ادامه گفته است: «با نزدیک‌شدن ماه رمضان، ما شاهد آن هستیم که جریان غالب رسانه‌ها مسلمانان را متهم می‌کنند به آمادگی برای شکستن قوانین، در حالی که هیچ شاهدی برای این موضوع در دست ندارند و بلکه شواهد علیه سخنان آنهاست:   تعداد زیادی از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مسلمانان بیش از جمعیت عمومی کشور به قوانین پایبند هستند.» هارون اضافه کرده که افزایش نرخ اسلام‌هراسی در زمان پاندمی کرونا «همه کارهای شگفت‌انگیزی را که به وسیله مسلمانان و جوامع مسلمان ازجمله پزشکان و پرستاران، افراد شاغل در بخش حمل‌ونقل، پیک‌ها و داوطلبان کمک به افراد آسیب‌پذیر صورت گرفته نادیده می‌گیرد».
حالا دولت به شکل بی‌سابقه‌ای خواهان آرامش در این شرایط شده است. «استفن گرین‌هالگ» وزیر محافظه‌کار به نیوزویک گفته است: «این دولت هیچ تحملی در مورد اخبار نادرستی که به دنبال مقصر نشان‌دادن جمعیت مسلمان بریتانیا در شیوع ویروس کرونا هستند، ندارد.» آقای گرین‌هالگ گفته، انتشار عمدی اطلاعات نادرست به منظور تضعیف احترام و تحمل یکدیگر شرم‌آور و برخلاف هر آن‌ چیزی است که از آن دفاع می‌کنیم: «من می‌خواهم از گروه تل ماما (پژوهشگر جرایم نفرت علیه مسلمانان) به خاطر کار فوق‌العاده‌ای که انجام می‌دهند تا با اخبار جعلی و نادرست در فضای مجازی مقابله کنند، تشکر کنم.» حزب محافظه‌کار حاکم بر کشور به اسلام‌هراسی متهم شده و بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، قول داده بود که قبل از پایان ‌سال ٢٠١٩، تحقیق در مورد انواع تبعیض را آغاز کند. گرچه هنوز وسعت این تحقیقات منتشر نشده است. شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی نیز مشتاق هستند که تأکید کنند، آنها با تخلفات مقابله و پست‌هایی را که ناقض قوانین است حذف می‌کنند.» یکی از سخنگویان توییتر گفته است: «ما متعهد به حفاظت و خدمت به عموم مردم هستیم؛ خصوصا در این بحران بی‌سابقه که سلامت جهانی را تهدید می‌کند. ما هیچ‌گونه سوءاستفاده یا آزار و اذیت مردم را به خاطر دین‌شان برنمی‌تابیم و تحمل نمی‌کنیم. ما محتواهایی را که نقض‌کننده قوانین توییتر باشند، ازجمله زبان غیرانسانی، حذف می‌کنیم و قوانین خود را در مورد ویروس کرونا هم گسترش داده‌ایم. ما همچنین استفاده از اتوماسیون و هوش مصنوعی را افزایش داده‌ایم تا بتوانیم به‌طور موثر و گسترده‌ای با محتوای توهین‌آمیز و دستکاری‌شده مقابله کنیم.»

منبع : شهروند
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه