ارسال به دیگران پرینت

مدیر موسسه ویروس‌شناسی ووهان: منشا ویروس کرونا نیستیم

یوآن ژیمینگ، مدیر مؤسسه ویروس‌شناسی ووهان اتهامات مربوط به تولید ویروس کرونا در آزمایشگاه این موسسه را تکذیب کرد. آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان خواستار اطلاع رسانی مقامات چینی درباره منشا ویروس کرونا شدند.


مدیر موسسه ویروس‌شناسی ووهان: منشا ویروس کرونا نیستیم

ویروس کرونا برای نخستین بار در شهر ووهان چین شیوع پیدا کرد.

پرسش‌​های بسیاری درباره منشا این ویروس کشنده بی​پاسخ مانده​‌اند. یکی از موارد پرسش‌​برانگیز درباره شیوع این بیماری نقش آزمایشگاه موسسه ویروس‌شناسی شهر ووهان است.

آمریکا، فرانسه، بریتانیا و برخی دیگر از کشور‌های غربی از چین خواستند که درباره منشا ویروس کرونا به صورت شفاف اطلاع‌رسانی کند.

یوان ژیمینگ، مدیر موسسه ویروس‌شناسی شهر ووهان روز یکشنبه ۱۹ آوریل (۳۱ فروردین) در مصاحبه با تلویزیون دولتی چین اتهامات آمریکا را رد کرد و گفت: منشا ویروس کرونا آزمایشگاه ووهان نیست.

ژیمینگ تاکید کرد آن‌ها می‌​​دانند چگونه با نمونه ویروس‌​هایی که در آزمایشگاه تحقیق می‌​شود برخورد کنند و او به خوبی آگاه است که هیچ یک از کارکنان این موسسه به ویروس جدید کرونا آلوده نشده‌​اند.

مدیر موسسه ویروس شناسی ووهان تاکید کرد که به دلیل اینکه ویروس کرونا در شهر ووهان شیوع یافته برخی​‌ها مردم را گمراه می​‌کنند و منشا کرونا را آزمایشگاه این شهر معرفی می​‌کنند. به گفته ژیمینگ این گونه گزارش‌​ها بر اساس فرضیاتی استوارند که با اسناد و مدارک مورد تائید قرار نگرفته‌​اند.

او خاطرنشان کرد که متخصصان تولید چنین ویروس در آزمایشگاه را رد کرده‌​اند.

آزمایشگاه ووهان بزرگترین بانک اطلاعاتی ویروس آسیا

موسسه ویروس‌شناسی ووهان، یک مرکز تحقیقاتی است که توسط آکادمی علوم دولت چین اداره می‌​شود. این موسسه بزرگترین بانک اطلاعاتی مربوط به ویروس در قاره آسیا است و طبق داده​‌های تارنمای این موسسه درباره ۱۵۰۰ گونه و شاخه‌​های مختلف ویروس‌​های بیماری‌زا اطلاعات جمع‌​آوری و تحقیق کرده است.

این موسسه در سال ۲۰۱۸ افتتاح شد. در آزمایشگاه​​‌های آن بسیاری از ویروس​​های خطرناک از جمله ویروس ابولا ذخیره شده است.

گمانه‌زنی در باره منشا ویروس کرونا در ووهان

روزنامه "واشنگتن پست" اخیرا گزارش داد که سفارت آمریکا در پکن، دو سال پیش به وزارت خارجه آمریکا در باره تدابیر ایمنی ناکافی در یک آزمایشگاه تحقیقاتی در ووهان اطلاع داده است. به نوشته این روزنامه احتمالا نخستین فرد در این آزمایشگاه به ویروس مبتلا شده و بعد آن را گسترش داده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا هم تابحال بار‌ها کشور چین را متهم کرده که درباره شیوع ویروس کرونا دیر اطلاع‌رسانی کرده است.

مقام‌​های ارشد فرانسه، بریتانیا و آلمان هم از رفتار دولت چین در مقابله با ویروس کرونا انتقاد کرده‌اند. دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا گفت: پکن باید "پرسش‌های سختی" را درباره شیوع ویروس جدید کرونا پاسخ دهد. امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه هم گفته است که در چین "چیز‌هایی اتفاق افتاده که ما از آن‌ها خبر نداریم".

آلمان خواستار روشنگری است

گرد مولر، وزیر توسعه و عمران آلمان هم از مدیریت بحران کرونا در چین انتقاد کرد و خواستار روشنگری و شفاف​سازی این کشور درباره منشا ویروس کرونا شده است.

مولر در مصاحبه با گروه رسانه​​ای "فونکه مدیا" اعلام کرد که چینی​ها باید در ارتباط با منشا ویروس کرونا شفاف برخورد کنند. او از مقامات چینی خواست درباره این فرضیه که ویروس کرونا در آزمایشگاه تحقیقاتی ووهان تولید شده روشن​گری کنند.

وزیر توسعه و عمران آلمان تصمیم ترامپ درباره قطع کمک به سازمان جهانی بهداشت را هم "کاملا اشتباه" دانست. ترامپ گفته است که سازمان بهداشت جهانی رویکردی "دوستانه" در قبال چین داشته است. مولر گفته است که آلمان از سازمان بهداشت جهانی حمایت می​‌کند.

منبع : انتخاب
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه