ارسال به دیگران پرینت

آمریکا دنبال تنش دریایی با ایران

انتشار خبر توقیف و آزادسازی یک کشتی عمانی در روز چهارشنبه خبری بود که «زنگ خطر تشدید تنش در آب‌های جنوبی» را به صدا در‌آورد. در ادامه اما روز پنجشنبه اتفاقی افتاد که این نگرانی را دو چندان کرد. به نوشته خبرگزاری رویترز آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که شناورهای نظامی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در نزدیکی تعدادی از کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا دست به حرکات ناامن زده‌اند. ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین بامداد پنجشنبه به وقت تهران در بیانیه‌ای مدعی شده است که 11 شناور نظامی ایرانی در محدوده‌ شمال خلیج‌فارس به شش کشتی جنگی از ناوگان نیروی دریایی آمریکا نزدیک شده و برای آنها مزاحمت ایجاد کرده‌اند. در این بیانیه ادعا شده است که شناورهای ایرانی در یک مورد تا فاصله‌ 10 یاردی کشتی‌های آمریکایی پیش رفته‌اند. آمریکایی‌ها گشت‌زنی‌های شناورهای ایرانی به منظور حفظ امنیت کشور و منطقه را خطرناک و تحریک آمیز توصیف کرده‌اند. واشنگتن مدعی شده است که این کشتی‌های جنگی آمریکایی در حال انجام عملیات مشترک با بالگردهای آپاچی در آب‌های بین‌المللی در خلیج فارس بوده‌اند. کشتی‌های جنگی ایالات متحده آمریکا مدعی شده‌اند: چندین هشدار از طریق ارتباطات رادیویی به شناورهای ایرانی صادر کرده‌ایم که پس از حدود یک ساعت این شناورها از کشتی‌هایمان فاصله گرفته‌اند.

آمریکا دنبال تنش دریایی با ایران

پاسخ آمریکا چه خواهد بود؟

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در پی ادعای سنتکام درباره «حرکت ناامن شناورهای نظامی ایران در نزدیکی کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا» در پاسخ به این سوال شبکه فاکس‌نیوز که آیا درباره این موضوع با وزارت دفاع آمریکا صحبت کرده است، گفت: ما به عنوان یک تیم در این باره صحبت کرده‌ایم.

در حال ارزیابی این هستیم که چگونه به بهترین شکل پاسخ داده و نارضایتی خود را درباره اتفاق که رخ داده منتقل کنیم. در این زمینه همچنین وزیر امور خارجه آمریکا از گفت‌وگوی خود با وزرای خارجه قطر، امارات و کویت درباره موضوعات مختلف از جمله ایران خبر داد.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در صفحه توئیترش در این باره نوشت: گفت‌وگوی خوبی با عبدالرحمان الثانی، وزیر امور خارجه قطر داشتم. از او برای حمایت قطر در کمک به ما برای بازگرداندن آمریکایی‌ها به خانه در جریان شیوع کووید-19 تشکر کردم.

پمپئو همچنین در ادامه اظهار کرد که آنها درباره مسائل منطقه به ویژه آنچه آن را «مقابله با اقدامات ثبات‌زدای ایران» از جمله در عراق خوانده‌اند، گفت‌وگو کرده‌اند.

با این حال مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا از اظهارنظر مستقیم درباره رویارویی شناورهای نظامی ایران با ناوهای جنگی این کشور در خلیج فارس طفره رفته است. وزیر دفاع آمریکا در این باره تنها به گفتن این جمله که «هفته‌ای معمولی برای وزارت دفاع بود» اکتفا کرده تا از این طریق از اظهارنظر درباره رویایی شناورهای ایرانی با کشتی‌های جنگی آمریکا امتناع کند.

موضع ایران

مقامات ایرانی معتقد هستند که نفس حضور آمریکا در منطقه تنش‌زاست. وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در واکنش به تحولات اخیر در خلیج‌فارس تاکید دارد «چیزی که باعث ناامنی در منطقه خلیج‌فارس می‌شود در‌واقع حضور غیرقانونی و متجاوزانه آمریکایی‌هاست که از آن طرف دنیا در کنار مرزهای ما حضور یافته‌اند و از این ادعاهای بیخود هم می‌کنند».

سرتیپ امیر حاتمی صبح جمعه در حاشیه مراسم رژه خدمت ارتش در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره رویارویی اخیر با آمریکا در خلیج‌فارس، اظهار کرد: قطعا مردم ما بصیر هستند و می‌بینند حق با چه کسی است؛ ما در خانه خودمان هستیم و آنها از آن سوی دنیا آمده‌اند اما برای کشورهای منطقه با تهدید و تحریم مشکل درست می‌کنند. وزیر امور خارجه ایران نیز در این خصوص تلاش کرد یک «یادآوری سالانه» به آمریکایی‌ها داشته باشد. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در زیر یکی از توئیت‌های قدیمی خود نوشت: یادآوری سالانه! وی در توئیت قدیمی خود نوشته بود: «به نظر می‌رسد نیروی دریایی آمریکا نمی‌تواند مسیر خود را در آب‌های‌مان پیدا کند؛ شاید دلیلش این باشد که هنوز نامش را درست نفهمیده‌ است.

اسم آن خلیج فارس است و از 2000 سال قبل از به وجود آمدن آمریکا با این نام صدا می‌شد. شاید آنها نمی‌دانند 7000 مایل دورتر از وطن خود و در حیاط پشتی‌ ما چه‌کار می‌کنند». گفته می‌شود بالگردهای تهاجمی آمریکا در یک عملیات تمرینی با دیگر یگان‌های پروازی و شناوری در منطقه خلیج‌فارس به بحث شبیه‌سازی مقابله با حمله قایق‌های تندرو پرداخته‌اند و عملا جنگ با ایران و نیروی دریایی سپاه را شبیه‌سازی کرده‌اند.

ناوشکن USS Paul Hamilton نیز از جمله دیگر شناورهای حاضر در این تمرین بوده است و نیروهای مسلح ایران کوشیده‌اند پاسخی به این اتفاق بدهند. ادامه استراتژی مرموز آمریکا در عراق برای احتمال درگیری با گروه‌های مقاومت، نوعی تحریک و واکنش‌سنجی از ایران خصوصا در فضای پس از ترور سردار سلیمانی و پاسخ موشکی ایران و حتی بحث شیوع عجیب کرونا در آمریکا و گشتن به دنبال بهانه‌ای هر چند کوتاه برای دور کردن اذهان عمومی مردم آمریکا از حقایق درون این کشور را می‌توان به عنوان دلایل این رشته تحرکات بر‌شمرد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه