ارسال به دیگران پرینت

۱۰ نکته مفید برای جلوگیری از فساد مواد غذایی و صرفه جویی در پول‌

فساد مواد غذایی باعث هدر رفتن پول شما می‌شود. آیا می‌دانید یک خانواده امریکایی‌ به طور متوسط حدود ۲۵ درصد از مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی را که می‌خرد دور می‌ریزد؟ به نظر شما چطور می‌توان مانع فاسد شدن خوراکی‌ها و در نهایت به هدر رفتن سرمایه شد؟

۱۰ نکته مفید برای جلوگیری از فساد مواد غذایی و صرفه جویی در پول‌

با این که ممکن است مقدار زیادی به نظر نرسد اما در نظر بگیرید که این رقم در مجموع، طی یک سال، بین ۱۰۰ دلار تا ۲۳۰۰ دلار خواهد شد. شکی نداریم که شما هم ترجیح می‌دهید پولتان در جیبتان بماند تا این که آن را در سطل آشغال بریزید.

برای این که به شما کمک کنیم از هدر دادن و اسراف مواد غذایی جلوگیری کنید، البته نه فقط در مورد پولی که به سختی به دست می‌آورید بلکه هر چیزی که در زندگی‌تان دارید، خوب است به نکاتی که در ادامه به شما خواهیم گفت توجه کنید تا بتوانید هم مواد غذایی‌ را نجات دهید هم پولتان.

۱- سیب زمینی و پیاز

اگر سیب زمینی‌هایی که چند وقت پیش خریده‌اید جوانه زده و به اصطلاح چشم سیب زمینی درآورده است، پیازهای شما سبز شده‌اند و آنها هم جوانه زده‌اند، روش نگهداری شما قطعا روش درستی نیست. سیب زمینی و پیاز و همین طور سیر و کدو تنبل باید در جای سرد، تاریک و خشک مثل کابینت باشند. حتما این مواد غذایی را در جای متفاوت و جدا از هم نگهداری کنید.

1- دمای یخچال

برای این که غذاها را تر و تازه نگه داریم، مهم است اطمینان حاصل کنیم یخچال را در دمای مناسب نگه می‌داریم. دمای یخچال نه باید خیلی سرد باشد که مواد غذایی یخ بزند و نه خیلی گرم. زیرا باکتری با سرعت چندبرابر رشد می‌کنند و موجب فاسد شدن مواد غذایی می‌شوند. دمای ایده‌آل برای یخچال حدود ۳۵ درجه فارنهایت یا ۲ درجه سانتی گراد است.

۳- استفاده از جذب‌کننده‌های گاز اتیلن

جذب‌کننده‌های گاز اتیلن که در دسترس هستند سرعت رسیده شدن مواد غذایی را کاهش می‌دهند. فقط کافیست یک یا دو تا از آنها را داخل محفظه میوه و سبزیجات بیندازید تا گاز اتیلنی که از رمیوه‌ها و سبزیجات در زمان رسیده شدن متساعد می‌شود را جذب می‌کند.

۴- موز

موزها برای نگهداری قوانین خاص خودشان را دارند. وقتی موز رسیده می‌شود مقدار بسیار زیادی گاز اتیلن تولید می‌کند که از ساقه آن متساعد می‌شود. یادتان باشد موزها را از بقیه میوه‌ها و سبزیجات دیگر جدا نگه دارید. اگر می‌خواهید روند رسیده شدن موزها را کندتر کنید باید دور ساقه آنها را با پلاستیک بپوشانید. اگر هم تمایل دارید موزها را در فریزر بگذارید، حتما آنها را اول پوست بکنید، از وسط دو نیمه کنید و در یک کیسه پلاستیکی نگه دارید.

۵- کاهو

کاهو یکی از سبزیجات دیگری است که به سرعت فاسد می‌شود و بعد از چند روز نگهداری در یخچال می‌پلاسد و فاسد می‌شود. برای این که بتوانید کاهو را به مدت طولانی‌تر تر و تازه نگه دارید، باید آن را از کیسه نایلونی خارج کنید و کل سر آن را دور یک دستمال توالت بپیچید و قبل از این که کاهو را داخل محفظه سبزیجات و میوه‌ها در یخچال بگذارید، آن را داخل کیسه نایلونی بگذارید. دستمال توالت به جذب رطوبت کمک می‌کند و بنابراین کاهو به سرعت فاسد و پژمرده نمی‌شود.

۶- گوجه فرنگی

در مورد این که بهترین جا و بهترین روش برای نگهداری گوجه فرنگی کجاست و چیست، بحث‌های زیادی وجود دارد. مثلا برخی می‌گویند حتما باید گوجه فرنگی را در یخچال نگهداری کرد و برخی دیگر اعتقاد دارند روی کابینت هم باشد خوب است. بهتر است بدانید اگر گوجه فرنگی را در یخچال نگهداری کنید، مقداری از طعم خود را از دست می‌دهد و بافت دلخواهی که باید داشته باشد را ندارد. در صورتی که گوجه فرنگی را روی کانتر یا کابینت آشپزخانه بگذارید هم ممکن است زودتر خراب شود. ایده‌آل این است که گوجه فرنگی را روی کابینت بگذارید و طی چند روز آنها را بخورید تا خراب نشود. اما اگر هم فکر نمی‌کنید که بتوانید قبل از این که خراب شوند همه آنها را بخورید، پس به شما توضیه می‌کنیم گوجه فرنگی‌ها را در یخچال نگه دارید؛ هرچند ممکن است بی‌مزه شوند.

- پیاز سبز

پیاز سبز هم زود فاسد می‌شود. بنابراین، سعی کنید آنها را در یک وعده بخورید و تمام کنید. اما اگر نمی‌توانید، چه کار باید بکنید؟ پاسخ این است که می‌توانید آنها را در یک لیوانی که آب کافی برای پوشاندن ریشه‌ها دارد، مثل گل در گلدان، به صورت ایستاده و مستقیم قرار دهید. با این کار، قسمت سبز تر و تازه باقی می‌ماند. امتیاز قرار دارن پیازهای سبز در آب این است که شما هنوز هم می‌توانید مدت‌ها از قسمت سبز گیاه استفاده کنید و علاوه بر این، امکان دارد بیشتر رشد کند و بزرگ بشود.

۸- پنیر

بسیاری از افراد با نگهداشتن پنیر در پلاستیک در واقع اشتباه می‌کنند زیرا اجازه نمی‌دهند هوا خارج شود و باعث می‌شود پنیر زودتر کپک بزند. در عوض، سعی کنید پنیر را در کاغذهای پوستی مثل کاغذ شیرینی‌پزی قرار دهید و سپس آن را در یخچال بگذارید تا مدت زمان طولانی‌تری تازه بماند.

9- عسل

عسل یکی از مواد غذایی سحرآمیزی است که اصلا فاسد نمی‌شود! چندی پیش عسل‌هایی یافته شده است که متعلق به ۳ هزار سال پیش بوده و هنوز هم امن و قابل خوردن است. عسل را می‌توانید در کابینت نگهداری کنید. اگر متوجه شدید که عسل شکرک زده است خوب است قبل از استفاده آن را کمی گرم کنید.

۱۰- آجیل و دانه‌ها

بهتر است آجیل و دانه‌ها را در یخچال نگهداری کنید. به این دلیل که آجیل‌ها حاوی روغن هستند و امکان دارد ترشیده شوند و بوی نامطبوعی بگیرند. با قرار دادن آجیل در یخچال، جلوی خراب شدن آنها را می‌گیرید.

امیدواریم این نکات به شما کمک کرده باشد که از فاسد شدن مواد غذایی در خانه جلوگیری کنید و در واقع پول خود را نجات دهید.

 

منبع : روزیاتو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه