ارسال به دیگران پرینت

از وضعیت دستمزد کارگران تا عدم توانایی کارفرما

طی روزهای اخیر شاهد تصمیمات دولت برای افزایش حقوق کارگران بودیم. این در حالی است که در یک‌سال گذشته کارفرما با مشکلات متعدد مواجه شده و همین قضیه کارفرما و کارگر را متضرر کرده است اما از سوی دیگر افزایش حقوق کارگر با توجه به نرخ تورم در کشور مورد چالش قرار دارد.

از وضعیت دستمزد کارگران تا عدم توانایی کارفرما

طی هفته اخیر دولت و مدیران جلسات متعددی درباره وضعیت حقوق کارگران برگزار کردند.

این قضیه در حالی مطرح است که به دلیل اعمال تحریم‌ و شیوع کرونا، کسب و کارها با مشکلات متعدد مواجه شده و نتوانسته‌اند آنطور که باید و شاید پویا باشند و توسعه پیدا کنند. از سوی دیگر بر خلاف انتظار همگان روزهای انتهای سال 98 همچون سال‌های قبل برای کاسبان رونق چندانی نداشت و همین قضیه مشکلات متعدد را برای مشاغل ایجاد کرده است.

دولت با سیاست‌های تشویقی کارفرما را دریابد

ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران، درباره تاثیرات کرونا بر اشتغال کشور گفت: طی روزهای اخیر بر اساس نشست‌ها از سوی دولت شاهد افزایش میزان حقوق کارگران بودیم.

او تاکید کرد: با توجه به وضعیت تورم در کشور افزایش حقوق و دستمزد اجتناب ناپذیر است.

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران افزود: در این رابطه هرچقدر که دولت به تشویق‌های کارفرما در زمینه عوارض، مالیات و ...  بپردازد، طبیعتا به شکل معقول به تعدیل هزینه کارفرما پرداخته و کارگر هم می‌تواند به درآمد کافی دست پیدا کند.

رهبر با بیان اینکه دولت باید سیستم اشتغال کشور را فعال نگه دارد، گفت: در جامعه به دلیل شیوع کرونا شاهد فاصله‌گذاری اجتماعی هستیم، باید پیش از این به فعالیت می‌پرداختیم، تا مشاغل هم با رعایت موازین بهداشتی به کار بازگردند و جوابگوی هزینه‌های مردم باشند.

تعدیل نیرو در انتظار کارگران

 حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران، درباره وضعیت اشتغال در کشور گفت: تاثیر تحریم‌ها و کرونا در اقتصاد کشور مشهود است. ابتدا تاثیرات آن را بر اقتصاد کلان کشور شاهد بودیم و در مرحله بعد هم این مسئله باعث ضرر بنگاه‌های اقتصادی کشور شد.

او تاکید کرد: در صورت ادامه این روند مجبور به تعدیل نیرو هستیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران تصریح کرد: از 15 اسفند 98 تا فروردین 99 فعالیت‌های اقتصادی در کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا با رکود همراه بود. در حالی که در اسفند ماه هزینه‌ها به دلیل پرداخت پاداش و عیدی به کارگران دو برابر شد و در فروردین هم اصناف تعطیل بودند.

او با بیان اینکه بخش خصوصی توانایی تحمل هزینه‌ها را ندارد، افزود: اگر منابع برای هزینه‌ها تامین نشود، طبیعتا بسیاری از مشاغل را تعدیل نیرو می‌کنند. در این شرایط انتظار می‌رود، دولت به طراحی بسته‌های حمایتی کارآمد بپردازد. در غیر این صورت هر گونه اغماض باعث تعدیل نیروی کار می‌شود.

آمار تکان‌دهنده از تاثیر کرونا بر کسبه

ا براهیم درستی، نایب رئیس اتاق اصناف تهران، درباره وضعیت اشتغال در کشور با توجه به شیوع کرونا گفت : وضعیت کارفرما در بخش خصوصی به ویژه بخش اصناف از اسفند 98 تاکنون با مشکلات متعدد مواجه شده است. 

او با بیان اینکه کسبه در حال ورشکستگی هستند، افزود: در هر مغازه دو تا دو  و نیم نفر فعالیت می‌کنند. با این تفاسیر 25 تا 30 میلیون خانواده در کشور از  طریق فعالیت در مغازه‌ها به امرار معاش می‌پردازند. 

  نایب رئیس اتاق اصناف تهران تاکید کرد: باید در این زمینه چاره اندیشی شود، چون در این شرایط کارفرما حتی توان پرداخت حقوق  کارگر  را ندارد.

او با بیان اینکه کسبه در حال ورشکستگی هستند، افزود: اصناف در تمامی دوره‌ها در خط مقدم حضور داشتند، حال انتظار می‌رود، دولت بیش از پیش به بخش خصوصی و اصناف توجه داشته باشد.

وضعیت اشتغال در ایران را دریابید

با بررسی وضعیت اشتغال در کشور باید گفت کارفرما به دلیل نوسانات اقتصادی ناتوان در فعالیت است که با ادامه روند امکان تعدیل نیرو افزایش پیدا می‌کند اما از سوی دیگر هر گونه تعدیل نیرو و بیکاری کارگران، صدمات جبران ناپذیر به دهک های پائین جامعه زده و همین قضیه باعث بازتولید آسیب‌های اجتماعی می‌شود و کشور در دو راهی قرار گرفته است.

منبع : برنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه