ارسال به دیگران پرینت

معاون آموزشی دانشگاه در تشریح آخرین مصوبات آموزشی ترم جاری اعلام کرد

مشروطی دانشجویان علم و صنعت در ترم جاری حذف شد

معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت ایران به تشریح مصوبات آموزشی این دانشگاه برای نیمسال جاری پرداخت و گفت: در نیمسال جاری مشروطی دانشجویان محاسبه نمی‌شود و دانشجویان می‌توانند درخواست حذف ترم کنند.

مشروطی دانشجویان علم و صنعت در ترم جاری حذف شد

دکتر ابوالفضل واحدی در نشست خبری امروز که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد

 به تشریح مهمترین برنامه‌ها و مصوبات آموزشی نیمسال جاری دانشگاه علم و صنعت پرداخت و افزود: این دانشگاه بعد از تعطیلی حضوری ناشی از شیوع کرونا ویروس بلافاصله کلاس‌های آموزشی مجازی و الکترونیکی خود را آغاز کرد که در اوایل بیش از ۶۰ درصد دانشجویان و اساتید در این کلاس‌ها حضور پیدا می‌کردند که این آمار در حال حاضر به بیش از ۹۰ درصد افزایش یافته است.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به شرایط ویژه نیمسال ۹۸-۹۹ در اثر شیوع کرونا ویروس و علیرغم تلاش همه ارکان دانشگاه برای ارائه با کیفیت دروس و تداوم روند سایر فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی، این نیمسال با مشکلات و محدودیت‌هایی برای برخی از دانشجویان همراه بوده است.

از این رو شورای آموزشی دانشگاه با هدف ارائه تسهیلات و پشتیبانی‌های لازم از دانشجویان و کاهش دغدغه‌ آنها برای استمرار فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در چارچوب مصالح کلی و راهبردی دانشگاه ضوابط و مصوباتی را مخصوص ترم جاری تصویب کرد.

مجاز شدن حذف دو درس نظری

معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت به آخرین تصمیمات و مصوبات آموزشی دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه در نیمسال جاری اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبات دانشگاه در ترم جاری دانشجو می‌تواند در این نیمسال تا دو درس نظری را از طریق سیستم گلستان و با تایید دانشکده در بازه مشخص شده در تقویم آموزشی دانشگاه حذف کند.

به گفته وی دانشکده‌ها تمام تلاش خود را برای ارائه و اتمام دروس عملی و نظری در زمان مناسب و به صورت فشرده و یا ترکیبی به صورت حضوری و الکترونیکی خواهند داشت و در صورتی که امکان ارائه برخی از دورس در بازه زمانی این نیمسال (ولو با افزایش چندهفته‌ای آن) میسر نشود، این درس از سبد درسی دانشجویان توسط سامانه حذف خواهد شد.

حذف مشروطی دانشجویان در نیم سال جاری

دکتر واحدی همچنین خاطر نشان کرد: چنان‌چه معدل دانشجو در دروس گذرانده در این نیمسال کمتر از حد نصاب معین (۱۲ در مقطع کارشناسی  و ۱۴ در مقطع کارشناسی ارشد) شده و مشروط شود، با  نظر کمیسیون موارد خاص دانشگاه این مشروطی بلااثر خواهد شد.

حذف نمره مردودی دانشجویان از کارنامه

معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت  تاکید کرد: در صورتی که دانشجو دروسی را در نیمسال جاری امتحان بدهد و نمره قبولی نیاورد، نمره این دروس از کارنامه دانشجو حذف آیین‌نامه‌ای خواهد شد.

حذف مشروطی دانشجویان/مجاز شدن حذف ترم

به گفته معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت چنانچه معدل دانشجو در دورس گذرانده در این نیمسال کمتر از حد نصاب معین شده و مشروط شود، با نظر کمیسیون موارد خاص دانشگاه این مشروطی بلااثر در نظر گرفته خواهد شد. همچنین چنان‌چه دانشجویی علیرغم تهمیدات فوق امکان ادامه تحصیل در نیمسال جاری را نداشته باشد، آموزش دانشکده با توجه به اختیار خود می‌تواند درخواست حذف نیمسال را بررسی و در خصوص آن اقدام کند.

سنوات دانشجویان در  نیمسال جاری

دکتر واحدی همچنین در خصوص تصمیمات دانشگاه علم و صنعت درباره سنوات تحصیلی دانشجویان نیز تصریح کرد: تا یک نیمسال (متناسب با مجموع واحدهای مردودی و حذف شده به متوسط واحد اخذ شده در این نیمسال) به سنوات دانشجویان اضافه خواهد شد.

افزایش دروس دانشجویان در شرف فارغ‌التحصیلی

 به گفته معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت  به منظور مساعدت برای دانشجویان کارشناسی که در نیمسال فارغ‌التحصیلی قرار دارند، تعداد دروس برای معرفی به استاد به ۴ درس (با سقف ۱۲ واحد افزایش یافته) و شرط قبولی در آزمون کارشناسی ارشد برای استفاده از این تسهیلات مورد نیاز نیست.

تمدید کارآموزی دانشجویان تا پایان تابستان

وی تاکید کرد: دانشجویان کارشناسی که در نیمسال جاری کارآموزی اخذ کرده باشند، تا پایان تابستان فرصت دارند کارآموزی خود را به اتمام رسانده و نمره کارآموزی را در نیمسال دوم ۹۹-۹۸ ثبت کنند.

بنا بر اظهارات معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت، دانشجویانی که در این نیمسال فارغ‌التحصیل می‌شوند، تغییر در فرآیند دانش آموختگی و تسویه در صورتی که خارج از اراده دانشجو و به دلیل شرایط حادث شده باشد، موجه منظور خواهد شد. همچنین سایر مواردی که مصدادیق آن در مصوبات آموزشی مطرح نشده باشد، در کمیته منتخب دانشگاه بررسی خواهد شد.

تمدید فرصت دفاع

وی به ضوابط آموزشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دوره پژوهشی و دانشجویان کارشناسی با پروژه پایانی اشاره کرد و گفت: برای دانشجویان کارشناسی که تا پایان اسفند فرصت داشتند از پرژوه نهایی خود دفاع کنند تا نمره آنها در نیمسال اول جاری ۹۸-۹۹ ثبت شود، با توجه به فراهم شدن امکان دفاع غیر حضوری این زمان تا ۱۵ خرداد تمدید می‌شود.

واحدی ادامه داد: برای دانشجویان کارشناسی ورودی مهر ۹۶ با توجه به فراهم شدن امکان دفاع غیر حضوری چنان چه تا تاریخ ۱۵ خرداد ۹۹ دفاع کنند، نمره آنها در نیمسال اول ۹۸-۹۹ ثبت می‌شود و با احتساب نیمسال فارغ التحصیل خواهند شد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: برای دانشجویان کارشناسی ارشد ورودی مهر ۹۷ چنانچه پیشبرد پایان‌نامه مستلزم انجام عملیات آزمایشگاهی، میدانی و یا حضور در آزمایشگاه تحقیقاتی باشد، در صورت تایید این موضوع توسط استاد راهنما و دانشکده موارد به کمیته منتخب دانشگاه ارجاع می‌شود و این کمیته پس از بررسی مستندات می‌تواند متناسب با تاخیر پیش آمده ناشی از شیوع ویروس به سنوات دانشجویان اضافه کند.  

وضعیت آزمون جامع دانشجویان دکتری

به گفته معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت برای دانشجویان دکتری که پس از گذراندن دروس خود آماده گذراندن امتحان جامع کتبی هستند، با توجه به لزوم برگزاری امتحان جامع کتبی به صورت حضوری به میزان تاخیر در زمان امتحان جامع کتبی ناشی از شیوع کرونا ویروس به سنوات مجاز آنها اضافه خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: برای دانشجویان دکتری که از پروپوزال خود دفاع نکردند، چنانچه پیشبرد رساله مستلزم انجام عملیات آزمایشگاهی، میدانی و یا حضور  در آزمایشگاه تحقیقاتی باشد، در صورت تایید استاد راهنما و دانشکده درخواست آنها به کمیته منتخب دانشگاه ارجاع می‌شود و این کمیته می‌تواند با توجه به شرایط به سنوات دانشجویان اضافه کند.

شهریه دانشجویان شهریه‌پرداز نیم بها شد

دکتر واحدی در صورت خصوص تصمیمات دانشگاه علم و صنعت در رابطه با دانشجویان شهریه‌پرداز و سنوات آموزشی آنها تصریح کرد: به منظور پیشتیبانی لازم از دانشجویان در شرایط موجود برای کاهش شهریه دانشجویان و افزایش متناسب سنوات آموزشی تصمیم گرفته شد که برای دانشجویان پردیس و نوبت دوم و نیز دانشجویان مشمول پرداخت شهریه اضافه سنوات برای دروسی که در نیمسال جاری امتحان می‌دهند، شهریه متغیر و متناسب با بخشی از شهریه ثابت به صورت نیم‌بها محاسبه شود.

به گفته وی در صورت حذف دروس دانشجویان شهریه‌پرداز معادل شهریه متغیر حذف شده دانشجو بستانکار شده و این مبلغ از شهریه مصوب نیمسال آتی کسر می‌شود، همچنین متناسب با سنوات تحصیلی اضافه شده به دانشجویان به سنوات آموزشی رایگان آنها اضافه می‌شود.

نحوه دفاع پایان‌نامه دانشجویان

وی همچنین درباره آخرین تصمیمات دانشگاه در خصوص دفاع دانشجویان نیز تصریح کرد: دفاع از پروژه کارشناسی می‌تواند با رعایت کامل موارد بهداشتی حضوری باشد. همچنین دانشجویان کارشناسی ارشد می‌توانند با هماهنگی استاد مربوطه به صورت حضوری و یا غیر حضوری سمینارهای خود را  ارائه دهند و همچنین دفاع از پایان‌نامه این دانشجویان می‌تواند به شکلی حضوری یا غیر حضوری باشد.

نحوه امتحان جامع دانشجویان دکتری

به گفته معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت با توجه به مکانیزه شدن فرآیند صدور مجوز، آزمون جامع شفاهی به صورت حضوری و غیر حضوری قابل اجرا است و امتحان  کتبی جامع بعد از عادی شدن شرایط برگزار می‌شود، همچنین دفاع و پیش دفاع دانشجویان دکتری می‌تواند به صورت حضوری و یا غیر حضوری برگزار شود، اما دفاع نهایی رساله دکتری به صورت حضوری و یا ترکیبی (اتصال ممتحنین بیرونی از طریق ابزارهای الکترونیکی) صورت خواهد گرفت. البته در صورت ضرورت امکان برگزاری غیر حضوری نیز وجود دارد.

معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت در پایان در خصوص امکان برگزاری کلاس‌های حضوری در نیمسال جاری نیز گفت: دانشگاه در این زمینه تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا است، اگر ستاد تصمیم به بازگشایی دانشگاه‌ها داشته باشد و دانشگاه از تهمیدات ایمنی برای حفظ سلامت دانشجویان مطمئن باشد، این تصمیمات را اجرایی می‌کند؛ اما به طور کلی در شرایط فعلی معاونین پژوهشی دانشکده‌ها موظف هستند در صورت درخواست حضور فیزیکی دانشجویان دکتری تمامی اقدامات ایمنی، سلامتی و بهداشتی آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها را برای دانشجویان بیندشیند.

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه