ارسال به دیگران پرینت

بحران کرونا و بیکاری در مثلث تصمیم‌های متناقض

وحید استرون: آمار ابتلا به کرونا در کشور همچنان افزایشی است و تنها گزینه مقابله با کرونا، رعایت فاصله اجتماعی و بهداشت فردی است. شواهد نشان می‌دهد که در بسیاری از شهرها همچون تهران، فاصله اجتماعی چندان رعایت نمی‌شود و همین امر موجب رشد چند درصدی آمار روزانه مبتلایان با کرونا شده است. دولت و رئیس‌جمهور این روزها از نوعی فاصله اجتماعی هوشمند سخن می‌گویند به این امید اینکه بتوانند چرخه راکد اقتصاد را به حرکت درآورد، پزشکان و مسئولان وزارت بهداشت از این شلوغی ابراز نگرانی شدید می‌کنند و مردم نیز از زیان‌های اقتصادی که به آنها وارد شده، کلافه شده‌اند و به هر نحوی می‌خواهند از ضرر و زیان کسب و کارشان جلوگیری کنند. آمار مبتلایان به کرونا در کشور نیز روند روبه رشد دارد و از روز شنبه (۱۶ فروردین) تا یکشنبه (۱۷ فروردین) ۲۴۸۳ بیمار جدید در کشور شناسایی شد و ۱۵۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند. با احتساب به این آمار شمار مبتلایان کروناویروس در ایران به ۵۸ هزار و ۲۲۶ نفر رسید و سه هزار و ۶۰۳ نفر جان خود را از دست دادند. ۴۰۵۷ نفر از بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

بحران کرونا و بیکاری در مثلث تصمیم‌های متناقض

مردم بی‌توجه به هشدارها در خیابان‌ها حضور دارند و ترافیک روزانه پایتخت مسئولان وزارت بهداشت را سردرگم کرده است.

در این چند روز وزیر بهداشت در نامه‌ای به رئیس‌جمهور نسبت به آغاز به کار فعالیت واحدهای تولیدی در ایران اعتراض کرده و نوشت: «هر گونه تصمیم آتش به اختیار توسط هر دستگاه دولتی، غیردولتی، فرهنگی، مذهبی و غیره که مورد تایید نباشد شعله‌هایش به سرعت دامن نظام سلامت و متعاقب آن اقتصادی کشور را خواهد گرفت.» اما روز گذشته حسن روحانی آب پاکی روی دست وزیر بهداشت ریخت و ضمن مخالفت با درخواست نمکی تاکید کرد که تمام فعالیت‌های اقتصادی کم ریسک باید از 23 فروردین آغاز شود.

حسن روحانی همچنین اعلام کرده است که مدارس و اماکن مذهبی و زیارتی تا 30 فروردین تعطیل است ولی در برخی «استان‌های سفید» مثل بوشهر و هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان اختیار دارند که خودشان تصمیم بگیرند.

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به سخنان حسن روحانی مبنی بر استان‌هایی در ایران هستند که در شیوع کرونا وضعیت سفید دارند، گفت: هیچ استانی دارای وضعیت سفید نیست.

در رابطه با روستاها هم ابتلاهای مختلفی داریم. دستور رئیس‌جمهور برای آغاز فعالیت‌های اقتصادی درحالی صادر شد که علاوه بر هشدار پزشکان و انجمن‌های پزشکی، مقام‌های وزارت بهداشت از جمله سعید نمکی وزیر بهداشت و علیرضا زالی فرمانده عملیات مقابله با کرونا در پایتخت به صراحت درباره عواقب چنین تصمیمی هشدار داده و با آن مخالفت کرده‌اند.

حسن اینانلو، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی البرز نیز گفته بود که اگر بخواهیم فعالیت‌های اقتصادی را کامل آزاد کنیم در مدیریت کرونا با یک سناریوی فاجعه‌بار مواجه می‌شویم و یک میلیون ایرانی به‌خاطر کرونا می‌میرند.» همچنین پیام طبرسی، معاون بیمارستان مسیح دانشوری گفته است که‌ اگر دولت قرنطینه را بردارد با پیک دوم کرونا مواجه می‌شویم. از سوی دیگر مجلس نیز بیکار ننشسته و طیبه سیاوشی، نماینده تهران در مجلس دریک رشته توئیت در حساب شخصی‌اش از ارائه طرح سه‌فوریتی تعطیلی یک ماه کشور به علت شیوع کرونا در جلسه علنی روز سه‌شنبه (19 فروردین) مجلس خبر داد.

بی‌پولی از کرونا خطرناک‌تر است

این صحبت‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که مردم سردرگم این پازل هستند. صبح روز دوشنبه (17 فروردین) تعداد زیادی از مردم به سرکارهایشان می‌روند و همین امر موجب شده مسیرهای غرب به شرق اتوبون‌ها شلوغ و پرترافیک باشد. یکی از شهروندان که کارمند بانک است، می‌گوید: «به ما گفته‌اند که اگر می‌خواهید در خانه بمانید باید مرخصی بدون حقوق بگیرید» یک شهروند دیگر نیز می‌گوید: «من یک واحد تولید با 10 پرسنل دارم، 20 روز است که هیچ درآمد و فروشی نداشتیم و همه امیدمان به فروش نوروزی بود، که آن هم از بین رفت. اگر همین‌طور پیش برود و در خانه بمانیم شکم کارگران‌مان و زن و بچه‌مان را چه کسی سیر می‌کند». او از دولت انتقاد می‌کند و می‌افزاید: «بیکاری و بی‌پولی از کرونا سخت‌تر و مرگ‌آورتر است. دولت وقتی به ما کمک نمی‌کند با چه پولی شکم‌مان را سیر کنیم.» یکی دیگر از رانندگان تاکسی که در بزرگراه نواب منتظر سوارکردن مسافر است، نظرات همسو با دیگر شهروندان دارد، او می‌گوید: «بیش از 3 همکار ما در یک ماه گذشته فوت کرده‌اند و شغل ما پرخطرترین شغل است، اما اگر به سرکار نیایم چطور می‌توانم ماهیانه 800 هزار تومان کرایه منزل و قسط 900 هزارتومانی خودرویم را پرداخت کنم. این راه مقابله با کرونا نیست و اگر دولت می‌خواهد شهروندان به قرنطینه خانگی عمل کنند باید به آنها کمک کند». زهرا نژادبهرام، عضو هیات‌رئیسه شورای شهر تهران نیز  می‌گوید: مرتب توصیه می‌کنیم که کسی از خانه‌اش بیرون نیاید و به اصناف توصیه می‌کنیم که مغازه‌هایشان را ببندند و توصیه و الزام و جریمه را برایشان تدارک دیده‌ایم، چگونه است که به یکباره در روز شانزدهم فروردین ترافیکی در شهر تهران دیده می‌شود که تا پیش از آن حداقل در طول بیست روز گذشته قابل مشاهده نبوده است. مردم برای رفع نیازهای اقتصادی خود مجبورند از خانه‌ بیرون بیایند. وی در ادامه می‌افزاید: چگونه است که ما باید مثل همه بخش‌ها و دستگاه‌های اداری در حاشیه باشیم و پیشنهاداتمان را مطرح کنیم شاید مورد پذیرش قرار بگیرد، شاید هم مورد پذیرش قرار نگیرد.

رشد 30درصدی مراجعه به بیمارستان‌ها

با توجه به اینکه در دو روز گذشته (شنبه و یکشنبه) تهران روزهای شلوغی را سپری کرد، علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران از رشد 30 درصدی مراجعان به بیمارستان‌ها در شهر تهران در این دو روز خبر داد. زالی می‌گوید که متاسفانه در شرایطی شاهد افزایش غیرمتعارف ترافیک و ترددها و حضور افراد در سطح شهر بودیم که 448 بیمار کرونا مثبت جدید در بخش‌های عادی و 99 بیمار جدید کرونایی در بخش‌های ویژه بستری شدند. او در این توئیت اعلام کرده است: «سه‌شنبه، طرح سه‌فوریتی تعطیلی یک‌ماهه کشور بر پایه اصل 79 قانون اساسی در صحن مجلس مطرح و در صورت تصویب و تایید شورای نگهبان، کلیه مراکز دولتی، عمومی و خصوصی به‌جز هیات‌دولت، ستاد مرکزی قوه قضائیه، مجلس، ارگان‌های نظامی، حاکمیتی و رفاهی تعطیل می‌شود.»

مرگ 66 معلم بر اثر کرونا

براساس اعلام کانون صنفی معلمان تا پایان تعطیلات نوروز، 66 معلم شاغل و بازنشسته کشور بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند. این درحالی‌ است که وزارت آموزش و پرورش می‌گوید: هنوز آمار دقیقی از وضعیت معلمان نداریم. براساس این اطلاعات، بیشتر فوتی‌ها در مناطق شمالی کشور، تهران و سپس استان قم اتفاق افتاده است؛ با این حال، حتی در استان‌هایی مانند سیستان‌وبلوچستان و لرستان نیز، معلمان شاغل و بازنشسته جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند. این اطلاعات در حالی ارائه شده که ارگان‌ها، نهادهای مرتبط و وزارت آموزش و پرورش، هیچ آمار مدونی از تعداد فوتی‌ها در زیرمجموعه‌های خود منتشر نکرده‌اند. مهرزاد حمیدی (معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش) در واکنش به فوت 66 نفر از همکاران فرهنگی در پی ابتلا به کرونا ویروس به «ایلنا» گفت: به‌علت تعطیلی مدارس فعلا آمار دقیقی در این زمینه در دست نیست. به هر حال جمعیت فرهنگیان ما یک هفتادم جمعیت جامعه است و باید آمار آن را بررسی کنیم تا ببینیم که وضعیت به چه صورتی است. وی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون اقدام به بررسی وضعیت معلمان از طریق آموزش و پرورش استان‌ها نداشته‌اید، گفت: وزارتخانه تلاش خود را در این خصوص خواهد کرد اما دسترسی به آمار باتوجه به تعطیلی مدارس امکان‌پذیر نیست.

تصمیم جالب شورای شهر

رقم آخر کدملی و اجازه تردد 3 روز در ماه برای هر نفر شورای شهر نیز در جلسه اخیر خود از تصمیم جالبی برای قرنطینه پرده برداشت، ظاهرا مدیریت شهری برای کنترل تردد شهروندان به منظور مقابله با کرونا، دهک‌بندی شهروندان برای تردد در ماه را پیشنهاد داده است. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهراندر این رابطه گفت: یکی از پیشنهاد‌های ما در کنار کاهش ظرفیت فعالیت و تعطیلی مراکز مدیریت تردد برای کنترل تردد مردم بود و پیشنهاد ما تقسیم‌بندی شهروندان براساس رقم پایانی کدملی آنهاست تا به این شکل شهروندان به ده دهک تقسیم شوند و شکل تردد آنها به یک دهم در روز کاهش پیدا کند. (هر فرد در ماه تنها سه روز بتواند تردد کند). در پایان ذکر این نکته الزامی است که در این شرایط مردم همچنان سردگم دو راهی ضررو زیان از بیکاری و ترس از ابتلا به کرونا هستند. در این شرایط به غیر کارمندان ادارات دولتی و بانک‌ها که ملزم به حضور در محل کارشان هستند، کسبه و صاحب شرکت‌های خصوصی نیز از تداوم این وضعیت کلافه شده‌اند و همین امر موجب شده که آنها بدون توجه به هشدارها مغازه‌شان را باز کنند. باید در انتظار روزهای آینده بود که دولت و وزارت بهداشت چه رویکردی را برای نگهداشت مردم در خانه اتخاذ خواهد کرد.

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه