ارسال به دیگران پرینت

یک بام و دو هوای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی

رها معیری: شیب شیوع کرونا در کشور همچنان روند افزایشی را دنبال می‌کند و با توجه به تصمیمات دولت در رابطه با اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تا ۲۰ فروردین‌ و افزایش اعمال محدودیت‌ها در نوروز امسال، آمار ابتلای روزانه به‌طور میانگین در کشور رقمی حدود سه‌هزار را نشان می‌دهد. این در حالی است که آمار مبتلایان به کرونا در جهان از مرز یک‌میلیون نفر عبور کرد و طبق آخرین آمار تاکنون یک‌میلیون و ۱۶‌هزار و ۲۵۸ نفر در جهان به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند؛ کشور آمریکا با ۲۴۵‌هزار و ۳۴۱ مبتلا در صدر این آمار قرار دارد. در این شرایط و پس از گذشت ۴۴ روز از شیوع کرونا در ایران، براساس اعلام وزارت بهداشت تا روز جمعه (۱۵ فروردین) ۵۳‌هزار و ۱۸۳ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد سه‌هزار و ۲۹۴ نفر فوت شده و ۱۷‌هزار و ۹۵۳ نفر بهبود یافته‌اند که در روزهای گذشته خبر بهبود یافتن پیرزن ۹۱‌ساله بابلی بعد از هشت روز مقاومت کرونا، موج امیدواری را در میان مبتلایان به ویروس کووید۱۹ به وجود آورد. به گفته کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت: «از روز پنجشنبه (۱۴ فروردین) تا جمعه (۱۵ فروردین) دو‌هزار و ۷۱۵ مبتلای جدید شناسایی شده و ۱۳۴ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.»

یک بام و دو هوای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی

طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و ایجاد محدودیت‌ها در سفرهای نوروزی نیز بسیاری از مردم را خانه‌نشین کرد، همان‌طور که وزارت راه و شهرسازی از کاهش 94‌درصدی سفرهای ریلی، 75‌درصدی سفرهای جاده‌ای با ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی و 70‌درصدی سفرهای هوایی در ایام نوروز 99 خبر می‌دهد، اما آخرین اطلاعات دریافتی از دوهزار و 311 ترددشمار فعال در محورهای برون‌شهری در روز جمعه نسبت به روز قبل (پنجشنبه 14 فروردین) از افزایش 115‌درصدی تردد در جاده‌ها حکایت دارد که این امر نگران‌کننده است. با این حال بسیاری بر این باورند که ترس مردم از شیوع کرونا موجب افزایش قرنطینه خانگی مردم در ایام نوروز شد. در این شرایط و بنا بر اعلام حسن روحانی، قرار است ادارات و بانک‌ها از امروز (شنبه 16 فروردین) با یک سوم نیروهای خود فعالیت‌شان را آغاز کنند.

در مرحله مدیریت بیماری هستیم

با این حال بسیاری از مسئولان بر این باورند که شیب نموداری آمار کرونا همچنان در کشور ادامه‌دار خواهد بود و هنوز به زمان پیک بیماری نرسیده‌ایم. همان‌طور که علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران تاکید کرده است: آمار بیمارانی که روزانه در تهران به مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و بیمارانی که در بخش‌های عادی و ویژه بستری می‌شوند نشان می‌دهد شرایط ما هنوز به آن ثبات و پایداری مورد لزوم نرسیده است. با شتابزدگی و عجله نباید تصمیماتی اتخاذ شود که طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را مخدوش کند. او همچنین تاکید دارد که مردم باید همچنان در خانه بمانند و مسئولان نیز در ارتباط با همین راهبرد تصمیم‌گیری مقتضی داشته باشند.وزیر بهداشت نیز اظهارنظر همسو با فرمانده ستاد مقابله با کرونا دارد، سعید نمکی با بیان اینکه هنوز نتوانستیم بیماری را کنترل و مهار کنیم و مردم بدانند که ما در مرحله مدیریت بیماری هستیم، افزود: به‌دلیل تقویت بیماریابی توانسته‌ایم موارد جدید بیشتری از ابتلا به کووید19 در کشور را شناسایی کنیم و در روزهای آینده اثرات بهبودی این افراد که شناسایی شده‌اند، بیشتر نمایان می‌شود و وضعیت ایران را در سطح جهانی متحول خواهد کرد.

نامه هشدار آمیز وزیر به روحانی

سعید نمکی، وزیر بهداشت در نامه‌ای به رئیس جمهور درباره دستورالعمل ابلاغی وزارت صمت برای بازگشایی مشاغل و مراکز کسب و کار هشدار داد. در نامه سعید نمکی به حسن روحانی آمده است: قویا اعلام می‌کنیم هرگونه تصمیم آتش به اختیار توسط هر دستگاه دولتی، غیر دولتی، فرهنگی و مذهبی که مورد تایید نباشد، شعله‌هایش به سرعت دامن نظام سلامت و اقتصاد کشور را خواهد گرفت. اگر امروز کاهش التهاب اولیه مشاهده می‌شود آثار مدل مبتنی بر کارشناسی، تدبیر و گام های برنامه ریزی شده است.کوچک ترین حرکت نسنجیده، آسیب های غیرقابل جبرانی در پی‌خواهد داشت. متأسفانه ناگهان اخیرا بدون اطلاع ستاد نامه‌ای توسط قائم مقام محترم وزارت صنعت، معدن و تجارت به کلیه استان‌ها ابلاغ شده که عملا دستور العمل اداری برای بازگشایی کلیه مشاغل و مراکز کسب و کار تلقی می‌شود که این شیوه با نقش، مسئولیت و جایگاه ستاد ملی مقابله با کرونا مغایرت دارد.

جنجال داروی « فاویپیراویر»

چند روز پیش دکتر محمدرضا هاشمیان، رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری آماری ارائه داد که از 30 مریضی که داروی ضد ویروس ژاپنی، فاویپیراویر را مصرف کردند، 27 نفر بهبود قطعی یافته‌اند، ولی حالا از ورود این دارو به کشور جلوگیری می‌شود. این صحبت‌ها با واکنش تند مسئولان وزارت بهداشت همراه بود. جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت گفت: «تجویز، تولید و توزیع داروی فاوپیراویر برای مبتلایان به کرونا فقط در صورت تایید کمیته درمان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مبنی بر اثربخشی آن اتفاق می‌افتد و در غیراین صورت، تولید و واردات آن امکانپذیر نیست. داروی فاوپیراویر در اروپا و آمریکا هم مورد تایید قرار نگرفته است. این دارو در ژاپن برای آنفلوآنزا تولید شده بود و در ژاپن هیچ‌گزارشی مبنی بر اینکه این دارو در زمینه کووید 19 سودمند است، حتی از طرف شرکت سازنده هم گزارش نشده است.» از سوی دیگر معاونت درمان وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که داروی مذکور هنوز در فارماکوپه ایران وارد نشده و در حال حاضر به‌عنوان یک دارو در یک کارآزمایی بالینی به‌کار گرفته شده و در اختیار چند مرکز درمانی از جمله بیمارستان مسیح دانشوری قرار گرفته است و تاکنون نتایجی از این تحقیق به این کمیته گزارش نشده است.

خطر 11‌هزار کانون سیار کرونا

در 10 روز گذشته، یکی از اتفاقات مهم در شهر تهران، تجمع تعداد زیادی از معتادان در برخی معابر جنوب و مرکز تهران با وجود اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های شدید ترددی به‌دلیل بحران کرونا بوده است که موجی از نگرانی را بین مردم و مسئولان شهری ایجاد کرده است. این افراد که به‌دلیل تعطیلی مراکز ماده 16 در شهر به حال خود رها شده‌اند، باعث افزایش نگرانی‌ مردم در شبکه‌های اجتماعی شدند. روز گذشته سیدمالک حسینی، سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با انتشار تصاویری از ازدحام معتادان در میدان شوش از مسئولان گلایه کرد و توئیتی اعلام کرد: «این افراد مردم همین شهر هستند، کارتن خواب نیستند و حتی بی‌‌‌سرپناه، معتادانی که محصول همین جامعه‌اند؛ اما توان خود مراقبتی ندارند. زحمات چند‌ساله نیروی انتظامی با تعطیلی مراکز نگهداری معتادان نقش برآب شد، بیش از پیش نگران همکارانم در مواجهه با این افراد هستم. گرمخانه‌ها ظرفیتی دارند و نیاز است مسئولین دولتی، شهرداری را در این راه یاری دهند. از ستاد کرونا تهران درخواست اقدام فوری داریم.» پلیس مبارزه با مواد مخدر نیز نسبت به انتشار فیلم‌هایی از تجمع مجدد معتادان در سطح پایتخت ابراز نگرانی‌ می‌کند. با این حال آمارها نشان می‌دهد که تهران 19‌هزار معتاد متجاهر دارد که اکنون هفت‌هزار نفر در مراکز نگهداری می‌شوند و بقیه در شطح شهر تهران رها شده‌اند. زهرا نژادبهرام، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران ضمن هشدار در مورد حضور 11‌هزار معتاد متجاهر در پایتخت از جمله میدان شوش به‌دلیل تعطیلی مراکز ماده 16، اظهار کرد: بازگشایی این مراکز و قرنطینه معتادان جهت پیشگیری از کرونا ضروری است. حدود 11‌هزار معتادی که از مراکز ماده 16 آزاد شده‌اند همچون منابع سیار انتقال بیماری کرونا محسوب می‌شوند و ما نسبت به این مساله انتقادات بسیاری داشته‌ایم.» طبق مشاهدات خبرنگار «آرمان ملی» نیز در بسیاری از معابر و کوچه‌های مناطق 11 و 12 بسیاری از معتادان تجمع کرده‌اند و این امر به شیوع بیشتر کرونا و در روزهایی که طرح فاصله‌گذاری اجتماعی اجرا می‌شود، کمک خواهد کرد.

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه