ارسال به دیگران پرینت

"سایه کرونا در زندان ها" پربازدیدهای حقوقی در هفته ای که گذشت

نقض رای محکومیت نجفی، تمدید مرخصی ۱۰۰ هزار نفر از زندانیان تا پایان فروردین ماه، فرار تعدادی از زندانیان زندان شهرستان سقز و ماموریت رییس قوه قضاییه به دادستان کل برای پیگیری وضعیت زندان ها و ... پربازدیدهای اخبار حقوقی در هفته گذشته بود.

"سایه کرونا در زندان ها" پربازدیدهای حقوقی در هفته ای که گذشت

پربازدیدهای اخبار حقوقی را در هفته گذشته می خوانید:

تعدادی از زندانیان زندان سقز فرار کردند 

یکی از مهمترین و پربازدیدترین اخبار حقوقی هفته گذشته فرار تعدادی از زندانیان سقز در پی شیوع کرونا  بود که در این رابطه ابراهیم محمد حسینی، روابط عمومی فرمانداری سقز گفت: علت و چگونگی این حادثه توسط دادستان سنندج در حال بررسی است و هنوز اطلاعات رسمی و تکمیلی در این خصوص منتشر نشده است.

همچنین جانشین فرمانده انتظامی کردستان اعلام کرد که پنج زندانی فراری در سقز دستگیر شدند. 

در ادامه رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان کردستان از بازداشت ۴ نفر در ارتباط با حادثه فرار تعدادی زندانی از زندان سقز خبر داد.                                 

 بررسی آخرین وضعیت زندان‌ها با حضور رئیس قوه قضائیه و مقامات ارشد انتظامی و قضایی

آیت الله رییسی رئیس قوه قضائیه در نشستی ویژه با فرمانده ناجا و جمعی از مسئولان قضائی، به بررسی آخرین وضعیت زندان ها پرداخته و دستورات ویژه‌ای برای پیگیری مسائل بهداشتی و امنیتی زندان ها صادر کرد.                                 

طبق دستور رییس قوه قضاییه، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی دستگاه قضا اعلام کرد که مرخصی  ۱۰۰ هزار نفر از زندانیان تا پایان فروردین ماه تمدید شد.

رییسی در اولین جلسه شورای عالی قوه قضائیه در سال ۹۹ گفت: دادستان‎ها در اجرای طرح فاصله‎گذاری از هیچ حمایتی دریغ نکنند. 

رئیس قوه قضاییه در بازدید از  مجتمع بیمارستانی و نقاهتگاه دو هزار تختخوابی شهید دکتر هجرتی نیروی زمینی ارتش گفت:    اقدامات ارتش، دلگرمی جدی برای مردم است.                         

رای محکومیت محمدعلی نجفی  نقض و به شعبه هم عرض ارجاع شد

حمیدرضا گودرزی وکیل نجفی از نقض رای محکومیت محمدعلی نجفی در دور دوم رسیدگی  از سوی دیوان عالی و ارجاع پرونده به شعبه هم عرض خبر داد. 

 در دور اول رسیدگی به پرونده نجفی سه جلسه دادگاه در سال ۹۸ در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار شد، پس از اعلام محکومیت نجفی به قصاص و حبس، خانواده میترا استاد از قصاص گذشت کردند اما وکیل نجفی به رای صادره اعتراض کرد.

پس از اعتراض به پرونده، دیوان عالی کشور حکم صادره از سوی شعبه ۹ دادگاه کیفری یک تهران را نقض و پرونده را برای رسیدگی مجدد به همان شعبه  فرستاد. دو جلسه دادگاه در دور دوم رسیدگی به این پرونده  در روزهای ۶ و ۹ آذرماه سال ۹۸ در شعبه نهم دادگاه کیفری یک تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار شد و در نتیجه رسیدگی دوباره، نجفی به شش سال و شش ماه حبس تعزیری به اتهام قتل و جهت نگهداری اسلحه به یک سال و سه ماه حبس تعزیری محکوم شد.

۲۵ دی ماه سال ۹۸ گودرزی گفته بود که پس از فرجام خواهی نسبت به رای صادره، پرونده به شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور ارجاع شده  و هنوز نظر دیوان عالی اعلام نشده است. 

 ناآرامی لحظه ای زندان مرکزی اهواز کنترل شد

در ادامه نارامی های هفته گذشته در برخی از زندان ها، حجت الاسلام مرادی رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: ناآرامی لحظه ای زندان مرکزی اهواز کنترل شد.       

عابربانک فوتبال ایران و سوءاستفاده از سرمایه

یکی از متهمان پرونده موسوم به بانک سرمایه، پرونده حسین هدایتی بود که پس از برگزاری شش جلسه دادگاه، نهایتا به ۲۰ سال حبس و رد مال و شلاق و ... محکوم شد.

 حسین هدایتی  سرمایه‌دار و مدیر ورزشی ایرانی بود که به دلیل تأسیس باشگاه استیل‌آذین تهران شناخته شد. او در ادبیات ورزشی ایران به عابر بانک فوتبال شهرت دارد.

تاکنون شش دور رسیدگی به پرونده ۱۴ هزار میلیاردی  بانک سرمایه از سال ۹۷ انجام شده و هنوز هم ادامه دارد.      

مهم‌ترین اخبار حقوقی قضایی در سال 1398

پرونده «شهردار سابق تهران»، «دختر وزیر سابق صمت»، «داماد وزیر تعاون و کار و رفاه اجتماعی»، «برادر رییس جمهور»، «برادر معاون اول رییس جمهور» و ... اهم پرونده های قضایی سال 98 بود که برخی از این پرونده ها منجر به صدور و اجرای حکم شد و برخی نیز هنوز در شرف رسیدگی است.     

بازخوانی یک «جعبه سیاه»

یکی از پرونده‌های مهم سال ۹۸ پرونده «علیرضا زیباحالت منفرد» جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی بود. پس  از دستگیری بابک زنجانی متهم بزرگ اقتصادی در سال ۹۲  و برگزاری جلسات دادگاه او و همدستانش، چندین بار نام «علیرضا زیبا حالت منفرد»  در جلسات دادگاه مطرح و از او به عنوان جعبه سیاه اقدامات مجرمانه بابک زنجانی نام برده شد.  

پس از رسیدگی به  پرونده علیرضازیباحالت منفرد در سال ۹۸، او او به ۲۵ سال حبس و رد مال محکوم شد.

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه