ارسال به دیگران پرینت

پژوهش در سالی که گذشت

روی زمین ماندن پروژه‌های تحقیقاتی به خاطر بی‌پولی صنایع

مدیر گروه پژوهشی منابع تغذیه صنعتی پژوهشکده برق جهاد دانشگاهی با تأکید بر آنکه سال ۹۸ سال سختی برای پژوهش بوده است، گفت:‌در این سال بسیاری از پروژه‌های تحقیقاتی که تا مراحلی هم پیش رفته بود به خاطر بی‌پولی صنایع و اولویت نداشتن پژوهش در آن‌ها روی زمین ماند.

روی زمین ماندن پروژه‌های تحقیقاتی به خاطر بی‌پولی صنایع

محمد فرزی با بیان اینکه سال ۹۸ سال بسیار سختی برای پژوهش بوده است، توضیح داد: در این سال بسیاری از پروژه‌هایی که به نحوی با کارفرماهای مختلف شروع کرده بودیم، به مشکل برخورد؛ این در حالی است که کارفرمایان صنایع عمدتاً به دنبال حل مشکل هستند اما این‌طور نیست که بتوان قبل از اینکه به حدی از دانش رسید، پروژه را به صنعت ارائه داد و صنایع بیشتر با مراکزی کار می‌کنند که برای مشکلات آن‌ها راه حل ارائه دهند.

وی افزود: خیلی از اوقات پژوهشگر چاره‌ای ندارد جز آنکه بخش زیادی از مراحل پژوهش را قبل از داشتن قرارداد با کارفرما -و با فرض اینکه کارفرمایی وجود خواهد داشت- انجام دهد و بعد راه‌حل خود را به صنعت ارائه دهد. سال ۹۸ سالی بود که بسیاری از کارهایی که این‌گونه انجام شده بود، با بی پولی صنعت و موضوع اولویت نداشتن کارهای پژوهشی در صنایع مواجه شد.

پژوهشگر برگزیده سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی خوارزمی اضافه کرد: بر این اساس صنایع به قدری مشغول اولویت‌های روزمره خودشان بودند که به خیلی از پژوهش‌ها، علی رغم آن که در مناقصات پژوهشی برنده شده بودند، بودجه‌ای اختصاص نیافت و بسیاری از این پروژه‌های تحقیقاتی روی زمین ماند.

فرزی ادامه داد: بنابراین به عنوان مثال پروژه هایی که با شرکت سیمان داشتیم، پروژه "درایوهای جدید" پتروشیمی فجر، و حتی پروژه‌ای که با شرکت نفت فلات‌ قاره ایران قرار بود در رابطه با طراحی پمپ‌های درون چاهی اجرا شود، به دلیل همین مشکل روی زمین ماند و ادامه پیدا نکرد.

وی سپس به یک چالش دیگر انجام تحقیقات در سال ۹۸ اشاره کرد و توضیح داد: در سال ۹۸ به خاطر تحریم‌ها، ناچار بودیم امکان انجام تست‌های بین المللی را در مجموعه خودمان فراهم کنیم یا تجهیزات را به اسم کشورهای بسیار ضعیف تر از خودمان-از جمله افعانستان- برای انجام تست به بعضی کشورهای اروپایی ارسال کنیم.

مدیر گروه پژوهشی منابع تغذیه صنعتی پژوهشکده برق جهاد دانشگاهی انجام این تست‌ها را منجر به اخذ تاییدیه بین‌المللی دانست و گفت: بنابراین نیاز است علاوه بر تجهیزات مورد نیاز برای انجام تحقیقات در کشور، ابزارهای لازم را برای انجام برخی تست‌ها محیا شده یا اینکه معیارهای دیگری را برای پذیرش محصولات ساخته شده در صنعت ایجاد کرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا ضرورت انجام تست‌ها به صادرات محدود می‌شود یا خیر، گفت: در داخل بعضی صنایع به دنبال این هستند که محصولی که به آن‌ها ارائه می‌شود - به عنوان مثال در صنعت نفت یا صنعت مترو- استانداردهای لازم را داشته باشد که آزمایشگاه‌های خاصی در دنیا قابلیت تست این استانداردها را دارند.

فرزی در رابطه با حمایت‌های تحقیقات تأکید کرد: بعد از جلسه‌ای که رئیس جهاد دانشگاهی با مقام معظم رهبری داشتند، طرح های فناورانه از سوی مجموعه حاکمیتی کشور و با نگاه تکیه بر داخل و استفاده از ظرفیت‌ها، به مجموعه‌ها سپرده شد.

وی در پایان اضافه کرد: این دیدگاه که آنچه در کشور ساخته نمی‌شود را با پژوهش و هزینه کردن برای آن بسازیم، دیدگاه خوبی است و حمایت‌های مؤثری دراین راستا صورت گرفته؛ اما برای استفاده از خروجی این طرح‌های فناورانه در صنعت هم باید تدابیری اندیشیده شود.

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه