ارسال به دیگران پرینت

اتفاقات مهم ورزشی ایران در سال ۹۸

از قیچی انگلیسی علیرضا تا داغی که سیامند بر دل‌مان گذاشت

سال 98 با همه اتفاقات تلخ و شیرینش به پایان رسید و به همین بهانه نگاهی به اتفاقات مهم ورزش کشورمان در این سال پرماجرا داشتیم.

از قیچی انگلیسی علیرضا تا داغی که سیامند بر دل‌مان گذاشت

شاید اگر زمان دست هر کدام از ما بود،شاید اگر قدرتش را داشتیم سال 98 را از روی همه تقویم ها حدف می کردیم!سالی که بدون تعارف باید گفت برای عموم مردم اگر خوبی نداشت،قطعا بدی های زیادی داشت.از همان آغاز سال نو که با بارندگی های شدید و طوفان و سیل آغاز شد تا آخر سال و کرونای لعنتی.از شما سوال می کنم،با همه اتفاقاتی که در این سال افتاده اگر قدرتش را داشتید سال 98 را از صحنه روزگار محو می کردید؟تلاشی می کردید که اتفاق ها طور دیگری رقم بخورد یا کلا آرزو می کردید اصلا چنین سالی وجود نداشت؟دراین سال اتفاقات بد و خوب ورزشی هم زیاد رخ داده است.گاهی این اتفاق ها باعث شده تا لبخند روی لب خیلی از ماها بنشیند و گاهی هم سهم خیلی از ما اشک بوده و غم.مثل داغی که درگذشت سیامند رحمان در آخرین روزهای سال روی دل ورزش ایران گذاشت.در این مطلب به مهمترین اتفاقاتی که در این سال برای ورزش ایران رخ داده اشاره کرده ایم.

 

26 اردیبهشت؛هت تریک پرسپولیس در قهرمانی

در هفته پایانی لیگ برتر هجدهم پرسپولیس با پیروزی درجم قهرمان لیگ برتر شد؛آن هم برای سومین سالپیاپی.در این بازی بودیمیر بازیکن کروات سرخ ها آخرین گل سرخ ها در این لیگ را به ثمر رساند.امسال سپاهانربته دوم لیگ را از آن خودش کرد و استقلال هم در رتبهسوم جدول ایستاد.

1 خرداد؛نشستن ویلموتس روی نیمکت تیم ملی ایران

مارک ویلموتس که سابقه سرمربیگری در تیم‌های ملیبلژیک و ساحل عاج را هم داشت بعد از انجام مذاکراتنهایی قراردادش را با فدراسیون فوتبال ایران به  امضارساند.قرار بود این مربی تا پایان جام جهانی ۲۰۲۲هدایت ایران را بر عهده داشته باشد.

4 خرداد؛درگذشت تورج لارودی،روزنامه نگار ورزشی

تورج لارودی، پیشکسوت کهنه‌کار رسانه‌های ورزشی باسابقه ۴۸ سال فعالیت سال‌ها جزو کارشناسان برجستهورزش اول ایران بود. وی در طی چهار دهه گذشته  درسمت‌هایی همچون مسئول برگزاری مسابقات لیگ کشتی،رئیس کمیته لیگ، رئیس روابط عمومی فدراسیون کشتینیز فعالیت کرده بود.

5 مرداد؛قهرمانی والیبال جوانان ایران در جهان

تیم ملی والیبال جوانان ایران با شکست ایتالیا در فینالرقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۱۹ در بحرین، برای نخستینبار قهرمان جهان شد.در بازی فینال رقابت‌های  والیبالقهرمانی جوانان جهان ۲۰۱۹ در بحرین، تیم ملی والیبالجوانان ایران توانست با نتیجه ۳ بر ۲ (۲۵-۱۷، ۱۷-۲۵،۲۳-۲۵، ۲۵-۲۲ و ۱۲-۱۵) پیروز این مسابقه شود تابرای اولین بار عنوان قهرمانی این مسابقات را کسب کردهو تاریخ‌ساز شود.

2 شهریور:قهرمانی تیم‌ملی تکواندو در جام‌جهانی

در مسابقات جام جهانی تکواندو،تیم دانشگاه آزاداسلامی به عنوان نماینده ایران در این میدان حضور پیداکرد و با از پیش‌رو برداشتن رقبا، عنوان قهرمانی را به نامخود ثبت کرد.هوگوپوشان کشورمان در اولین گام توانستندقزاقستان را با نتیجه ۴۸ بر ۳۳ شکست دهند،  در ادامه بهمصاف نماینده میزبان رفتند و با نتیجه ۶۶ بر ۵۳ بهبرتری رسیدند؛ در فینال نیز موفق شدند کره‌جنوبی رقیبدیرینه خود را ۷۱ بر ۶۶ از پیش‌رو برداشته  و کاپقهرمانی را بالای سر ببرند.کره جنوبی عنوان نایبقهرمانی را کسب کرد و تیم‌های روسیه و چین (یک) مشترکا عنوان سومی را کسب کردند.

8 شهریور:پناهندگی سعید ملایی

سعید ملایی، قهرمان ۲۸ ساله ایرانی جودوی جهان و تنهاشرکت کننده کشورمان در مسابقات جهانیامسال،درخواست پناهندگی داد.او که قرار بود ابتدا تبعه آلمان شود در نهایت و پس از پیگیری های زیادی که انجام داد توانست شهروند مغولستان شود و در رقابت های المپیک برای این کشور روی تاتامی برود.

9 شهریور؛درگذشت مهدی شادمانی خبرنگار ورزشی

مهدی شادمانی روزنامه‌گار سرشناس که سابقه فعالیتدر رسانه‌هایی همچون همشهری جوان، جهان فوتبال ودنیای ورزش را داشت، پس از نزدیک به سه سال  مبارزهبا بیماری سرطان، بامداد شنبه ۹ شهریور چشم از جهانفروبست.

17 شهریور:بسکتبال ایران هم المپیکی شد

در ادامه دیدارهای جام جهانی بسکتبال تیم بسکتبال چینکه میزبان این تورنمنت مقابل نیجریه باخت و با توجه بهاختلاف امتیاز زیاد ایران مقابل فیلیپین،  این بسکتبالکشورمان بود که به سهمیه مستقیم رسید و راهی المپیک۲۰۲۰ توکیو شد.

 

26شهریور؛جان باختن کودک 8 ساله در ورزشگاه آزادی

پس از دیدار دو تیم پرسپولیس و صنعت نفت یک پسر بچههشت ساله دچار برق گرفتگی شد که با وجود حضورتکنسین‌های اورژانس انجام اقدامات درمانی  در محلجان خود را از دست داد.به گفته رئیس اورژانس تهران این پسربچه ۸ پس از دیدار دو تیم پرسپولیس و صنعتنفت قصد عبور از گیت‌های بلیت‌فروشی الکترونیک داشتهکه دچار برق  گرفتگی می‌شود.

 

30 شهریور؛قهرمانی تیم ملی والیبال ایران در آسیا

بیستمین دوره رقابت‌های والیبال قهرمانی آسیا در حالیبه پایان رسید که تیم ملی ایران با برتری ۳ بر صفر برابراسترالیا عنوان قهرمانی را به خود  اختصاص داد.این اتفاق در حالی افتاد که ملی پوشان والیبال ایران درمرحله گروهی مسابقات نتیجه را مقابل این تیم واگذارکرده بودند.

18 مهر؛نخستین ورود زنان به ورزشگاه آزادی

زنان ایرانی برای اولین بار پس از چهل سال اجازه یافتندتا به عنوان تماشاگر در استادیوم آزادی تهران حضورپیدا کنند.در بازی تیم‌های ملی ایران  و کامبوج از سریانتخابی جام جهانی 2020 حدود 5 هزار زن ایرانیتوانستند بلیت تهیه کنند و وارد استادیوم آزادی شوند.

18 آبان؛ قهرمانی فوتبال ساحلی در جام بین قاره ای

ساحلی ‌بازان ایران با شکست اسپانیا برای سومین بارقهرمان جام بین قاره‌ای شدند و توانستند در کنار برزیل وروسیه به پرافتخارترین تیم تاریخ  این رقابت‌ها تبدیل شوند.تیم ملی فوتبال ساحلی ایران در دیدار نهایی مسابقاتجام بین قاره‌ای در ساحل کایت دوبی به مصاف تیم ملی اسپانیا رفت و در پایان با نتیجه ۶ بر سه از حریف خودگذشت و به عنوان قهرمانی این دوره از مسابقات دستپیدا کرد.

20آبان؛خداحافظی سعید علی حسینی از دنیای وزنه برداری

سعید علی حسینی وزنه بردار فوق سنگین ایران پس ازاینکه حضور در المپیک را از دست داد ، به صورت رسمیبا دنیای قهرمانی خداحافظی کرد. علی حسینی  با حضوردر فدراسیون وزنه برداری نامه بازنشستگی خود را امضاکرد  و به صورت رسمی با دنیای قهرمانی خداحافظیکرد. این وزنه بردار پس از پایان محرومیت ۸ ساله ای کهداشت توانست نقره قهرمانی جهان۲۰۱۷ و نقره بازیهای آسیایی۲۰۱۸  را بگیرد اما به دلیل شرکت نکردن درمسابقات گزینشی المپیک، شانس حضور در المپیک را ازدست داد.

7آذر؛از دست رفتن صدر رنکینگ آسیا پس از 5 سال

در این روز و با اعلام جدیدترین رنکینگ فیفا، تیم ملیفوتبال ایران با ۶ پله سقوط عنوان بهترین تیم آسیایی رااز دست داد.

 

تیم ملی کشورمان که یک ماه قبل از آن از بحرین و عراقدر انتخابی جام جهانی 2022 قطر شکست خورده بود،در این رده بندی با 6 پله سقوط در رده 33 جهان ایستاد. ملی پوشان ایران همچنین صدر آسیا را بعد از 5 سال ازدست دادند تا ژاپن با قرار گرفتن در رده 28 جهان ردهاول آسیا نیز از آن خود کند.

10 آذر؛توپ طلایی که از دستان بیرانوند پرید

علیرضا بیرانوند،دروازه بان پرسپولیس و تیم ملی ایران کهچند سالی است توانسته با آمار خوب در کلین شیت‌هایشدر لباس دو تیم و چند واکنش موفق نامش را سر زبان‌هابیاندازد،  یکی از گزینه‌های کسب عنوان مرد سال فوتبالآسیا بود. عنوانی که سال‌هاست به یک ایرانی نرسیده وآخرین بار 15 سال پیش بود که علی کریمی آن را دریافت کرد.این در حالی است که با همه شایستگی ها علیرضابیرانوند بهترین بازیکن آسیا نشد.این برای نخستین باربود که یک دروازه بان آسیایی در بین سه نامزد نهایی توپ طلا قرار گرفت.

6 دی؛پناهندگی نابغه شطرنج باز ایران

خبر تغییر تابعیت علیرضا فیروزجا، نابغه ایرانی شطرنج وحضور او در مسابقات جهانی زیر پرچم فیده، پس ازمشکلاتی که میان او و فدراسیون به وجود آمد،  ورزشایران را با شوک بزرگی مواجه کرد. علیرضا فیروزجا تنهاسوپراستاد بزرگ تاریخ شطرنج ایران که مدتی در فرانسهبه سر می‌برد،پس از گذشت چند  هفته سرانجام از پرچمایران خارج شد تا فعلا با پرچم فیده در مسابقاتقهرمانی جهان حاضر شود.

8 دی؛ استعفای مهدی تاج

پس از حمله قلبی صورت گرفته قبلی در ترکیه و معالجاتصورت گرفته در این کشور، در روز چهارشنبه گذشتهدومین حمله قلبی برای مهدی تاج ریاست  فدراسیونصورت گرفت که با توجه به مشکلات به وجود آمده و توصیهپزشکان مبنی بر دوری از استرس و فعالیت سنگین،ایشان تصمیم گرفتتد ضمن انصراف  از ادامه حضور،مطابق اساسنامه فعالیت‌های آتی توسط نایب رییسمحترم انجام شود.این حرف ها را امیرمهدی علوی سخنگوی فدراسیون به زبان آورد.

12 دی؛پایان همکاری استراماچونی با استقلال

در این تاریخ باشگاه استقلال بیانیه ای را منتشر و اعلام کرد که دیگر با این مربی ایتالیایی همکاری نخواهد کرد.استراماچونی یک از مربیان محبوب در بین هواداران استقلال بود که در مدت کوتاه حضورش در این تیم تغییرات زیادی را ایجاد کرده بود.او رفت و هنوز هم که هنوز است هواداران تیم حسرت رفتنش را می خورند.

12 دی؛سوپر گل علیرضا جهانبخش با قیچی برگردان

یک گل زیبا به یکی از تیم های پرقدرت جهان یعنی چلسی.این کار فقط از علیرضا جهانبخش بر می آمد که توانست با یک قیچی برگردان دروازه این تیم را باز کند.در روز نخست سال جدید میلادی برای اولین بار گل یکایرانی به گل برتر ماه انگلیس تبدیل شد.

21 دی؛پناهندگی کیمیا علیزاده

بانوی تکواندوکار ایرانی که از مدت ها قبل راهی اروپا شده بود سرانجام در این روز پیامی رادر صفحه اینستاگرام خودش منشر و خبر پناهندگی اش را تایید کرد. مهاجرتش شوک بزرگی را به ورزش کشور وارد کردکه واکنش های فراوانی را به دنبال داشت.

22 دی؛والیبال ایران سهمیه المپیک المپیک

تیم ملی والیبال ایران در فینال رقابت‌های انتخابی المپیک۲۰۲۰ قاره آسیا، با پیروزی ۳ بر صفر مقابل چینمقتدرانه راهی المپیک شد.در این روز ملی پوشان ایران درشهر جیانگمن به مصاف تیم ملی چین، میزبان اینمسابقات رفتند که توانستند با پیروزی ۳ بر صفر(۲۵-۱۴، ۲۵-۲۳ و ۲۵-۱۴) در این دیدار، مقتدرانه راهی بازی‌های المپیک شوند.

25 دی؛حسرت تیم امید برای رسیدن به المپیک

تیم ملی امید با وجود برتری مقابل چین، به علت تفاضلگل کم‌تر از صعود به مرحله بعد انتخابی المپیک بازماند ورویای رسیدن به این مسابقات ۴۸ ساله شد.نیم قرن آه و حسرت همه چیزی است که در این سال ها سهم فوتبال ایران از المپیک بوده است.

 

17 بهمن؛دراگان اسکوچیچ سرمربی ایران شد

در شرایطی که تمامی نامزدهای داخلی هدایت تیم ملیفوتبال ایران،به دلایل مختلف نتوانستند نیمکت این تیم راتصاحب کنند، دراگان اسکوچیچ با پیشنهادی  بسیار کمتراز همتایان خارجی اش،به عنوان سرمربی تیم ملی درادامه مسیر مقدماتی جام جهانی انتخاب شد.علی دایی،امیر قلعه نویی،وحید هاشمیان و ...گزینه های هدایت تیم ملی بودند.

10 اسفند؛حمیده عباسعلی و کسب سهمیه تاریخی المپیک در کاراته بانوان

حمیده عباسعلی که با غلبه بر حریفان خود به فینال لیگبرتر کاراته‌وان اتریش راه یافته بود در فینال مقابل نماینده ایتالیا به پیروزی رسید تا مدال طلای این رقابت ها را از آن خودش کند.این در حالی است که ملی‌پوش تیمزنان کاراته ایران پیش از این در رتبه سوم رنکینگ المپیکیقرار داشت و با توجه به امتیازاتی که از صعود به فینالکسب کرد و حذف نماینده  یونان که رقیب کاپیتان تیم ایراندر جدول بود،موفق به کسب سهمیه شد.

11 اسفند؛درگذشت جهان پهلوان سیامند رحمان

سیامند وزنه‌بردار سنگین‌وزن اهل ایران و قهرمانپارالمپیک لندن 2012 و پارالمپیک ریو 2016 و دارنده پنجطلا و یک نقره جهان در رده جوانان و بزرگسالان  بود.او در این روز به دلیل ایست قلبی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

 

15 اسفند؛تعطیلی تمام ورزش کشور به خاطر کرونا

ستاد مقابله با کرونا در ورزش با صدور اطلاعیه شماره 5 از تعطیلی تمام اماکن و باشگاه های ورزشی و مسابقاتو لیگ‌های مختلف و تمرینات ورزشی  باشگاه‌ها درسراسر کشور خبر داد.در اطلاعیه آنها آمده بود: با توجهبه گزارش‌های ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر ادامهشرایط موجود در خصوص شیوع این بیماری و لزوماقدامات پیشگیرانه، به استحضار  می رساند تمامرویدادهای ورزشی سراسر کشور از جمله لیگ‌هایفوتبال، تمام اماکن ورزشی و تمرینات تیم‌های باشگاهیتا پایان سال تعطیل خواهد بود.

24 اسفند؛نخستین هت تریک اروپایی سردار آزمون

سردار آزمون در شبی که تیمش با نتیجه 7 بر یک مقابل اورال پیروز شد موفق شد سه گل این مسابقه را به ثمر برساند.سردار که مقابل مقدونیه و کامبوج هت‌تریک کردهبود، برای نخستین بار در مسابقات رسمی باشگاهی همموفق شد سه بار دروازه حریفان را باز کند.

 

 

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه