ارسال به دیگران پرینت

دردسر جدید کرونا برای عراقی ها

همزمان با افزایش مبتلایان و متوفیان ناشی از شیوع ویروس کرونا در عراق ، حالا موضوع دفن قربانیان کرونا هم در حال تبدیل شدن به بحران جدید بهداشتی در عراق است.

دردسر جدید کرونا برای عراقی ها

«حاکم الزاملی» عضو برجسته جریان صدر و از نمایندگان سابق پارلمان امروز چهارشنبه این موضوع را که دارد به یک مساله جدی برای عراقی ها تبدیل می شود،‌ به رسانه ها کشاند و در بیانیه ای تاکید کرد که اجساد متوفیان ناشی از ویروس کرونا در سردخانه ها روی هم انباشته شده و هنوز به خاک سپرده نشده اند.

وی اضافه کرد که سردخانه های بیمارستان «صدر» (شهرک صدر) و پزشکی قانونی از اجساد متوفیان ناشی از کرونا پر شده، اما با وجود گذشت یک هفته از فوت این اشخاص، هنوز جسدهایشان به خاک سپرده نشده است.

الزاملی به اقدام استانداری بغداد در اختصاص دادن یک قبرستان ویژه برای این متوفیان اشاره کرد که در فاصله سه کیلومتری از نحستین منطقه مسکونی واقع شده است، اما اهالی مخالف خاکسپاری متوفیان در این محل هستند.

وی از مقامات امنیتی و بهداشتی خواست که یک قبرستان جدید به فاصله بسیار دورتر از مناطق مسکونی شهر بغداد در نظر بگیرند و هرچه زودتر متوفیان را به خاک سپرده و از تجمع آنها در سردخانه ها جلوگیری کنند.

الزاملی تجمع جسدهای متوفیان ناشی از کرونا را برای بهداشت مناطق مسکونی همجوار این سردخانه ها تهدید آمیز خوانده است.

موضوع خاکسپاری متوفیان ناشی از کرونا هم به یک بحران جدید در عراق تبدیل شده که کمتر مامور دولتی حاضر به تقبل این ماموریت به دلیل نگرانی از ابتلا به ویروس است.

برخی ویدئوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی، نشان می دهد که افراد در دفن اموات ناشی از کرونا، شان میت را آن طور که در اسلام به آن توصیه شده است، رعایت نمی کنند.

در برخی از این ویدئوها نشان داده می شود که با استفاده از بیل مکانیکی یا میله های چوبی دراز اموات را داخل حفره ای به عمق چهار متری قرار می دهند و بدون رعایت آداب و سنت های دینی دفن می کنند.

مدیرکل بهداشت بخش غربی بغداد موسوم به «الکرخ» در بیانیه ای نسبت به این روش دفن مردگان ناشی از کرونا انتقاد کرده و گفته است که دستورالعمل وزارت بهداشت چنین شیوه ای را برای دفن مردگان ناشی از کرونا توصیه نکرده است.

«لطیف جاسب الحجامی» با تردید در خصوص صحت و سقم ویدئوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی تاکید کرده است که اینها، رفتارهای خودسر و شخصی برخی افراد نادان است.

وی همچنین امروز در توئیتی از مخالفت ساکنان مناطق نزدیک گورستان اختصاص یافته برای دفن مردگان ناشی از ویروس کرونا به شدت انتقاد کرد.

الحجامی گفته که اداره بهداشت بغداد یک هفته است که می خواهد یکی از متوفیان ویروس کرونا را به خاک بسپارد اما گروهی  با خاکسپاریش در گورستان اختصاص یافته، مخالفت می کنند.

وی که از کارشکنی ها در برابر دفن اجساد افرادی که به دلیل ابتلا به کرونا فوت شده اند،‌ به خشم آمده، مخالفان دفن اجساد را اینچنین مورد خطاب قرار داده است " دین، اسلام، انسانیت، وجدان و غیرت عراقی تان چه شده است؟ آیا شخصی که یک هفته است جان باخته و همسر و فرزندانش مبتلا به ویروس هستند و در قرنطینه به سر می برند و اینک غیر از خدا هیچ پناهی ندارند، باید این گونه با آنها رفتار شود؟"

 مدیر اداره بهداشت بخش کرخ بغداد افزوده است: «یک هفته است که می خواهیم او را به خاک بسپاریم اما به ما اجازه نمی دهند و قبرستان های مسلمانان را به رویمان بسته اند و در بیابان هم که می خواهیم به خاک بسپاریم اجازه نمی دهند در حالی که برای این مخالفت ها هیچ دلیل و منطق علمی وجود ندارد.»

الحجامی اضافه کرده است: «آیا منطقی است که پرسنل درمانی و پزشکی با بیماران زنده ناشی از کرونا رو در رو تعامل می کنند اما شما از جسد فرد متوفا که قرار است زیر خاک دفن شود ترس داشته باشید در حالی که امکان نشر ویروس در زیر خاک امکان پذیر نیست و خود به خود بعد از مدت کوتاهی ویروس از بین می رود.»

در همین حال ،‌ حاکم الزاملی در بیانیه اش تاکید کرده است که وزارت بهداشت، عمق قبر برای فرد متوفا را چهار متر اعلام کرده است در حالی که طبق دستورالعمل اسلامی در شرایط طبیعی عمق قبر از 2.5 متر تجاوز نمی کند.

طبق گزارش ها، در برخی از کشورها از جمله چین برای جلوگیری از انتشار ویروس، اجساد متوفیان به آتش کشیده شده و در برخی کشورها نیز با مواد شیمیایی و آهک اجساد را دفن می کنند.

عراق دیروز سه شنبه در ثبت آمار مبتلایان به ویروس کرونا یک جهش بی سابقه 50 نفری را ثبت کرد تا به این ترتیب تعداد مبتلایان در روز گذشته (سه شنبه) به 328 نفر و متوفیان به 37 نفر برسد.

در برخی از استان های جنوب و شمال عراق چند ابتلای جدید به کرونا ثبت شده که دو مورد در اربیل و 7 مورد در المثنی بوده و یک مورد مرگ جدید نیز در استان بابل اتفاق افتاده است.

 
منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه