ارسال به دیگران پرینت

تفاوت الکل طبی و صنعتی چیست؟

الکل‌هایی که در بازار وجود دارند، به دو دسته کلی اتانول یا الکل سفید و متانول یا الکل صنعتی زرد رنگ تقسیم می‌شوند، باید توجه کرد که الکل صنعتی بسیار خطرناک است.

تفاوت الکل طبی و صنعتی چیست؟

و بنابر اعلام سامانه آموزش آنلاین سازمان نظام پزشکی کشور، با وجود اینکه به اتانول و متانول عنوان الکل می‌گویند، اما این دو تفاوت بسیار زیادی با یکدیگر دارند. اگر بخواهیم به طور خلاصه تفاوت این دو را مشخص کنیم، باید گفت که از متانول برای ضدعفونی کردن استفاده نکنید.

الکل طبی که حاوی اتانول است، بی رنگ و با بوی تند بوده و مخصوص ضدعفونی و تزریقات است، اما الکل صنعتی که حاوی متانول است، نارنجی یا زرد است و مصارف صنعتی و شیمیایی دارد. متانول سمی بوده و می تواند منجر به کوری و آسیب های عصبی شود. 

چرا استفاده متانول یا الکل صنعتی خطرناک است؟

- متانول سمی است و از طریق پوست هم جذب می‌شود. بنابراین تماس پوستی با متانول می‌تواند سبب عوارض جبران ناپذیری مانند کوری و حتی مرگ بشود. ضمنا متانول استفاده شده در روی سطوح، تبخیر می‌شود و تنفس بخار متانول نیز مسموم کننده است.

- قدرت ضدعفونی کنندگی متانول یا همان الکل صنعتی نسبت به اتانول کمتر است. بنابراین استفاده از آن فایده زیادی نخواهد داشت.

لطفا توجه کنید که متاسفانه برخی افراد سودجو با اضافه کردن وایتکس به متانول، رنگ آن را سفید می‌کنند و آن را به جای اتانول می‌فروشند. این موضوع بسیار خطرناک است. بنابراین حتما اتانول یا الکل سفید را از فروشنده‌های معتبر تهیه کنید یا از دیگر مواد ضدعفونی‌کننده استفاده کنید.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه