ارسال به دیگران پرینت

سهم من در بحران کرونا

پزشکان در خط مقدم رویارویی با کرونا

با اوج‌گیری ویروس کرونا در سراسر جهان بسیاری از پزشکان و روانشناسان به تقویت روحیه و افزایش آگاهی مردم برای مقابله و پیشگیری از شیوع این ویروس کشنده در فضای اینستاگرام پرداخته‌اند، آنها از این طریق با نشر ویدیو مردم را با ابعاد مختلف و میزان خطرات ناشی از این ویروس آگاه می‌کنند.

پزشکان در خط مقدم رویارویی با کرونا

پزشکان و روانشناسان بهترین و موثق ترین افرادی هستند که می توانند اطلاعاتی در خصوص چگونگی مقابله با این ویروس کشنده ارایه دهند آنها در این روزها در کنار مردم ایران کار خدمت رسانی و مشاوره را بر عهده دارند و تا پای جان در این راستا مشغول خدمتگزاری هستند. برخی از آنها در صفحات مجازی به ویژه اینستاگرام به مشاوره، پیشگیری و مقابله با این ویروس پرداخته اند، برای نمونه آنها برای مقابله با استرس کودکان در طول شیوع ویروس کرونا روش های مختلفی را به خانواده ها از جمله موارد زیر گوشزد می کنند: بچه ها به شیوه های کاملا متفاوتی به چنین موقعیت های استرس زایی واکنش نشان می دهند؛ مانند وابستگی بیشتر، گوشه نشینی و انزوا، عصبانیت، اضطراب یا حتی شب ادراری. در مقابل واکنش های متفاوت فرزند خود یک شیوه حمایتی در پیش بگیرید. به نگرانی های او گوش کنید و بیش از هر زمان دیگری او  را از عشق و توجه خود برخوردار کنید، وقت بیشتری را به  آنها اختصاص دهید. با مهربانی با آنها صحبت کنید و به  آنها اطمینان خاطر دهید. در صورت امکان فرصت های بازی و آرامش برای آنها خلق کنید، باید تلاش شود تا حد امکان بچه ها کنار والدین و خانواده خود باشند. از جدا کردن بچه ها از والدینشان به شدت پرهیز کنید. در صورتی که این جدایی اجتناب ناپذیر باشد، تماس خود را با آنها از طریق تلفن یا حضور فیزیکی قطع نکنید، سعی کنید تا حد امکان یک برنامه روزانه برای آنها تنظیم کنید. اگر بچه ها نمی توانند به مدرسه بروند، تکالیف مدرسه را در خانه انجام دهند و زمانی هم به بازی آنها اختصاص دهید، به آنها بگویید که چه اتفاقی در حال رخ دادن است.  اطلاعاتی در مورد نحوه محافظت از خود در مقابل ویروس در اختیار آنها بگذارید. حتما از کلماتی استفاده کنید که درک آنها برای بچه ها با توجه به گروه سنی شان ممکن و آسان است. این اطلاعات می تواند شامل این باشد که در صورت ابتلای یکی از اعضای خانواده چه اتفاقی قرار است، بیفتد. به آنها بگویید که پدر یا مادرشان برای مدتی در بیمارستان خواهند بود و با کمک پزشک بهبود خواهند یافت.

انعکاس فعالیت و نقش آفرینی پزشکان در مواجهه با بیماری کرونا و نجات جان مبتلایان به این بیماری، حکایت از ایثار و جانفشانی این قشر از جامعه دارد، ایثاری که گوشه هایی از آن در اینستاگرام به عنوان یکی از شبکه های اجتماعی رایج در اجتماع بازتاب داده شده است.

 

بهداشت روانی کودکان در مواجه با کرونا

سارا شهرام روانشناس و مشاور در پیام صوتی در اینستاگرام در خصوص بهداشت روانی کودکان در مواجه با مساله ویروس کرونا گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و فشارهای حاصل از این بیماری که در خانواده ها به وجود آمده شاهد تاثیرات روانی این مساله روی سیستم خانواده و کودکان هستیم این واکنش هر انسانی در برابر رفع مشکلش است اما این استرس به کودک منتقل می شود و روی مغز و سیستم عصبی کودک بسیار آسیب زا است این ترس محیطی را به دنبال دارد. ترس، نگرانی، استرس سیستم ایمنی را ضعیف می کند همچنین کودکان ما با عنوان شاهدان و شنوندگان صدمه زیادی می بیند و این آسیب خود را در سال های بعد نشان می دهد، کودک این صداها را ضبط می کند، وظیفه والدین در این زمان این است که اولاً یک فرصت ایجاد شود که کودک استرس و حرف هایش را به زبان بیاورد و ما به عنوان والدین شنوندگان خوبی باشیم و این احساسات را بشنویم و آنها را سرکوب نکنیم، دومین مورد کمک کننده این است که از خواندن پیام ها در مورد کرونا با صدا بلند بپرهیزیم، سومین مورد سعی کنید به کودک نقاط مثبت و توانمندی ها و شادابی هاشان را گوشزد کنید و به صورت غیر مستقیم به آنها آموزش مقابله با این ویروس را بدهید، بازی های فکری موجب هواس پرتی آنها می شود، بازی هایی با عنوان ویروس مثل بازی غول کُشت، بازی ترکوندن بادکنک ویروس کرونا اینها باعث تخلیه افکار منفی در کودکان می شود.

 

چگونگی پیشگیری از ویروس کرونا

رضا دهداب دکتری حرفه ای پزشکی در پیام صوتی در اینستاگرام به موضوع پیشگیری از ویروس کرونا پرداخت و گفت: هفت نوع کرونا ویروس شناسایی شده اند که می توانند در انسان ایجاد بیماری کنند چهار نوع از آنها می توانند انسان ها را در طول زندگیشان حداقل یک بار دچار بیماری کنند، علایم آن سرماخوردگی خفیف و عفونت دستگاه تنفسی فوقانی است سه دسته دیگر که شامل ویروس مرس، سارس و کرونا ویروس ۲۰۱۹ هستند، علایم شدیدتری می توانند داشته باشند به ویژه افرادی که از بیماری مانند بیماری قلبی و دیابت و غیره دچار هستند ویروس سارس در ۲۰۰۲ میلادی از چین آغاز شد، هشت هزار نفر را در ۲۶کشور درگیر کرد و ۸۰۰ کشته داشت. ویروس مرس در ۲۰۱۲ میلادی از عربستان آغاز و ۲هزار و ۵۰۰ نفر در ۲۸ کشور  را درگیر کرد این ویروس هم ۸۰۰ داد اما کرونا ویروس ۲۰۱۹ بیماری که ایجاد می کند از سارس و مرس خفیف تر است اما برای پیشگیری از این بیماری باید اقدامات قابل توجهی صورت گیرد پیشگیری به این صورت است که از تماس مستقیم با افراد خودداری کنید، دست دادن و روبوسی کردن مخصوصاً کسانی که علایم خفیف این بیماری دارند باید انجام نشود از لمس چشم ها و بینی و دهن خودداری کنید زمانی که علایم خفیف بیماری دارید در خانه بمانید عطسه و سرفه خود را با دستمال بگیرید و آن را در سطل آشغال بزارید و سپس دستان خود را بشورید به دلیل اینکه دوران نهفتگی این بیماری ۲تا ۱۴ روز می تواند باشد، شما می توانید افراد مختلفی را دچار کنید، بدون اینکه خودتون علایمی داشته باشید، این ویروس روی بعضی سطوح تا ۹روز باقی می ماند پس سطوحی که زیاد در رابطه با آن هستید به طور مکرر ضد عفونی کنید در مورد استفاده از ماسک توصیه به افراد سالم نمی شود اما افرادی که علایم بیماری دارند حتماً باید از ماسک استفاده کنند از نظر این دکتر بهترین راه مقابله با این ویروس چون هنوز دارویی برای آن کشف نشده است پیشگیری و رعایت نکات بهداشتی است.

 

محدودیت تردد بهترین راه مقابله با شیوع کرونا

 حمید رضا نادری مدیر گروه بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در اینستاگرام در خصوص این که شیوع ویروس کرونا تا چه زمانی ادامه پیدا می کند، گفت: این بیماری قابل پیش بینی نیست و کاملاً بستگی به این دارد که آن پیک یا قله همه گیری آن تا کی ادامه دارد در خوشبینانه ترین حالت با توجه به همه گیری آن حداقل تا اواسط اردیبهشت و یا اوایل خرداد ادامه خواهد داشت اما اگر نتوانیم این همه گیری را کنترل کنیم ممکن است تا چند ماه دیگر درگیر باشیم. اگر از تردد افراد ناقل به صورت بی مورد در سطح جامعه جلوگیری شود و مردم همکاری کنند و در منزل بمانند با موفقیت بیشتری می توانیم از شیوع آن جلوگیری کینم بنابراین هر چه افراد ناقل محدودتر باشند کادر درمان در کنترل این بیماری موفقتر خواهند بود.

 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه