ارسال به دیگران پرینت

درگذشت چهره ماندگار جراحی عمومی و قلب کشور

پروفسور عباسقلی دانشور، نخستین چهره ماندگار جراحی عمومی و قلب کشور؛ ملقب به پدر جراحی نوین قلب ایران ساعاتی پیش پس از یک دوره طولانی بیماری، چشم از جهان فروبست.

درگذشت چهره ماندگار جراحی عمومی و قلب کشور

دکتر عباسقلی دانشور، پزشک، جراح و استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، متولد ۱۳۰۴در شهر شیراز بود. پس از پایان دوران ابتدائی و متوسطه در دبیرستان شاهپور سابق اهواز وارد دانشکده پزشکی شیراز شد و در سال ۱۳۳۷ با کسب درجه دکتری پزشکی عازم امریکا شد و پس از دو سال گذراندن دوره انترنی در نیویورک ، موفقیت در امتحان و اتمام دوره جراحی عمومی و جراحی توراکس دوره جراحی قلب را در ECFMG در شهر بوستون شروع کرد.

سپس وارد مرکز جراحی قلب روزلین-نیویورکMD ANDEROONشد و پس از یکسال به مرکز جراحی سینه میسوری رفته و جراحی استخوان های قفسه صدری را فرا گرفت.

سپس سه سال در موسسه قلب شناسی مونترال کانادا درباره اصول پیوند قلب و بیماری های مادرزادی قلب تحقیق و کسب تجربه کرد و در سال ۱۳۴۸ برای نخستین بار در کشور اولین عمل جراحی قلب باز و تعویض دریچه میترال را انجام داد و سرانجام در سال ۱۳۴۹ به ایران بازگشت .

وی در سال ۱۳۶۹ نخستین پیوند کامل قلب در خاورمیانه را در دانشگاه تبریز به انجام رساند.

پدر علم جراحی قلب ایران

دانشور در سال ۱۳۷۳ به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منتقل و بعنوان مدیر گروه جراحی قلب و رئیس بخش جراحی قلب مدرس انتخاب شد.

بخش جراحی قلب بیمارستان مدرس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در اردیبهشت ۹۲ به نام عباسقلی دانشور؛ پدر جراحی قلب ایران نامگذاری شد. این مراسم با حضور استادان پیشکسوت و اعضای هیئت علمی دانشگاه و حسن ابوالقاسمی؛ رئیس دانشگاه در مرکز پزشکی مدرس برگزار شد.

در سال ۱۳۸۰ پس از سال‌ها تلاش علمی و دانشگاهی قابل توجه و خدمت به جامعه پزشکی و کمک به پیشرفت علم جراحی قلب در ایران بازنشسته شد ولی همکاری خود را با دانشگاه بعنوان مشاور رئیس دانشگاه بهشتی در امور جراحی قلب و آموزش رزیدنت‌های فوق تخصصی ادامه می‌دهد.

چهره ماندگار

عباسقلی دانشور در پنجمین دوره همایش چهره‌های ماندگار سال ۱۳۸۴ به عنوان چهره ماندگار در زمینه علوم پزشکی برگزیده و انتخاب شدند.

در مهر سال ۱۳۹۲، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور در منزل عباسقلی دانشور، چهره ماندگار جراحی قلب و عروق با وی دیدار و عیادت کرد. سید حسن قاضی‌زاده هاشمی با اهدای لوحی از وی تقدیر و تجلیل کرد.

 

 

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه