ارسال به دیگران پرینت

دانشگاه علوم پزشکی البرز: سی.تی.اسکن در تشخیص دقیق کرونا کافی نیست

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی البرز با عنوان اینکه در ایام نوروز تعداد مراجعین بیماران در البرز رو به افزایش است، گفت: در روند تشخیص بیماری کرونا در استان، علاوه بر سی.تی.اسکن، انجام تست تشخیصی برای شناسایی کرونا صورت می گیرد که این موضوع در اختلاف آمار مبتلایان و فوت شدگان البرز نسبت به سایر استان‌ها، تاثیرگذار است.


دانشگاه علوم پزشکی البرز: سی.تی.اسکن در تشخیص دقیق کرونا کافی نیست

حسن اینانلو در جمع خبرنگاران گفت: طی سه روز اخیر و با توجه به تعطیلات نوروزی که اکثر مردم در منازل یا در مسافرت به سر می برند، انتظار بر این بود که در تعداد بستری و مراجعین درمانی با کاهش محسوس روبرو باشیم که تا کنون این اتفاق، صورت نگرفته است.

اینانلو تصریح کرد: این نگرانی وجود دارد که با اتمام تعطیلات، شاهد افزایش بیش از حد تعداد بیماران باشیم.

این مسئول استانی تاکید کرد: باید در راستای کنترل بیماری کرونا، تمام توان خود را برای پیدا کردن افراد مبتلا و علامت دار بکار گرفت چراکه افراد ناقل کرونا، قابل شناسایی نیستند.

۹۲ بیمار کرونایی در البرز فوت شدند

وی در ارتباط با تفاوت آمارهای فوت شده بیماران کرونایی در البرز گفت: آمار ۲۱۹ فوتی در البرز درست نیست چراکه این آمار از طرف دانشگاه علوم پزشکی البرز ارائه نمی شود و روزانه مرگ های مشکوک و قطعی کرونا، مجموعا در سامانه MCMC اورژانس، ثبت می شود لذا مجموع ثبت ۲۱۹ نفر را نشان می دهد ولی بعد از رسیدن جواب آزمایش های تشخیصی، تعدادی از افراد مشکوک به کرونا از لیست مبتلایان خارج می شوند و متاسفانه اصلاح ارقام قبلی به کندی صورت می گیرد.

اینانلو با عنوان اینکه تعداد بالای بیماران کرونا در البرز جای نگرانی ندارد، گفت: آمار فوت شدگان بیماران کرونا در البرز حدود ۱۶۵ نفر است که از بین دو هزار و ۶۰۰ بیمار بستری شده با تشخیص کروناست نه از بین هزار و ۸۲ نفر آمار ارائه شده.

اینانلو با عنوان اینکه آمار ۹۲ فوتی با‌ تشخیص مثبت از هزار و ۸۲ مورد مثبت، آمار دقیق‌ استان البرز است، گفت: تعداد ۱۹۶ فوتی ارائه شده در آمار وزارت بهداشت از تعداد دو هزار و ۵۶۸ بیمار بستری شده است.

تاکید معاونت درمان البرز بر انجام تست تشخیصی کرونا

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی البرز عنوان کرد: در این استان، روزانه حدود ۱۰۰ نمونه تشخیص، برای آزمایشگاه ارسال می شود چراکه با تهیه دستگاهی که قابلیت آزمایش ۱۰۰ نمونه روزانه را دارد این امکان در البرز مهیا شده است ولی اغلب استانها این دستگاه را در اختیار ندارند و با وجودی که در بیمارستان های خود بیماران زیادی دارند اما تعداد تست روزانه، بیش از ۳۰ مورد برایشان مقدور نیست لذا از این تعداد موارد مثبت کمتر از استان البرز خواهد بود.

وی اضافه کرد: در استان البرز تاکید داریم با توجه به ارائه آمار دقیق از همه بیماران طبق اصول شناسایی بهداشت جهانی از بیماران مشکوک، تست شناسایی گرفته شود در حالیکه بسیاری از استانها متعهد به اینکار نیستند.

معاون امور درمانی دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به تعداد آمار جدید این بیماران، گفت: در آمار کشوری تعداد مبتلایان کرونا در البرز نسبت به سایر استانها افزایش یافته است که علت گزارش موجود با تعداد تست آزمایشگاهی، ارائه می شود و این تست در بسیاری از موارد کمکی به درمان بیماران نکرده و پزشکان بر اساس علائم بالینی و سی.تی. اسکن ریه درمان را شروع می کنند لذا پزشکان کم کم به این سمت تمایل دارند که تست تشخیص آزمایشگاهی را برای بیماران انجام ندهند.

وی ادامه داد: در اغلب استانها تست تشخیص کرونا انجام نمی شود و این موضوع در تعداد آمار ارائه شده تاثیر دارد ولی در البرز تاکید داریم برای بیماران، تست کرونا انجام شود چراکه در اطلاعات دقیق به وزارت بهداشت باید شفاف عمل کرد در نتیجه تعداد بیماران البرز بیشتر از سایر استانها گزارش می شود.

روند رو به افزایش کرونا در جهان

اینانلو با اشاره به گزارشات سازمان بهداشت جهانی در کنفرانس اخیر، گفت: تعداد مبتلایان از ۲۳۰ هزار نفر عبور کرده و آمار مرگ و میر ناشی از این بیماری حدود ۱۰هزار مورد در جهان گزارش شده است.

این مسئول درمانی در البرز ادامه داد: چین در چند روز اخیر مبتلای جدیدی نداشته که این موضوع جای امیدواری است و با مدیریت درست می توان این بیماری را کنترل کنند.

جوانان دور از خطر نیستند

اینانلو گفت: درصد بیشتر بیماران بستری در دنیا زیر ۵۰ سال هستند که بدین ترتیب درصد بالای مرگ و میر زیر ۵۰ سال خواهد بود و نشان دهنده این واقعیت است که افراد جوان هم در معرض خطر هستند.

وی با عنوان اینکه ابتلا کرونا در کشورهای فقیر گزارش شده، اضافه کرد: کمبود وسایل حفاظت شخصی در کنترل شیوع کرونا مهم است و نبود امکانات بهداشتی در افزایش بیماری موثر خواهد بود.

معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به ضرورت مراقبت از سالمندان در شرایط موجود گفت: برای کنترل بیماری در کشور، شناسایی و کنترل تماس افراد مشکوک، کاملا رعایت نمی شود لذا در این امر زیاد موفق نبودیم.

نیاز به کیت تشخیص کرونا

وی افزود: یکی از علل شیوع کرونا، تاخیر تشخیص کیت های تشخیص بیماری است که درمان را کُند کرده است و از طرفی تعداد کم این کیت ها در برابر نیاز کشور حدود ۱۵۰ میلیون کیت در فاز کنونی، برآورد کمی است.

وی در ارتباط با قرنطینه افراد مبتلا و مشکوک گفت: در استان البرز تاکید می شود بیماران مشکوک در منزل قرنطینه شوند چراکه ایمن ترین مکان است.

کادر درمان بدون امکانات در معرض خطر هستند

اینانلو با عنوان اینکه کمبود وسایل محافظت شخصی PPE در کل دنیا وجود دارد که باعث آسیب پرسنل بهداشت و درمان می شود، تصریح کرد: یکی از مسائلی که تامین وسایل محافظت شخصی را دشوار کرده این است که سازمان بهداشت جهانی از ظرفیت تولید این اقلام نسبت به نیاز کشورها، اطلاع دقیق ندارد و از طرفی با توجه به لغو پروازهای خارجی و توقف کشتی ها در بنادر، توزیع اقلام دچار مشکل شده لذا لازم است از ظرفیت چین که احتمال بیماری در آن کشور به صفر کاهش یافته است، استفاده کرد.

اینانلو با اشاره به اینکه تعداد کادردرمانی کرونا در جهان به زودی به مرز ۲۶ میلیون پزشک و پرستار، می رسد، تاکید کرد: افزایش این رقم تامین وسایل حفظت شخصی را دشوار خواهد کرد و تعهد سیاسی کشورها مهم است که مرزهای خود را برای این اقلام باز بگذارند و به یکدیگر کمک کنند و در این راستا در داخل کشور نیز کمک رسانی استانها به یکدیگر نیز دارای اهمیت است.

فرصت تولید وسایل کنترل کرونا در البرز

اینانلو با تاکید بر تولید وسایل محافظت فردی، گفت: بعد از گذر از بحران کرونا، صادرات اقلام تولیدی، فرصت خوبی برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد می کند که با عرضه محصولات محافظت شخصی در کشورهایی که در آینده به ویروس کرونا مبتلا خواهند شد علاوه بر ظرفیت بالای صادرات تولید داخلی برای کنترل بیماری در کشورهای دیگر نیز مشارکت داشته باشند.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه