ارسال به دیگران پرینت

نداشتن برنامه‌ریزی برای ایام نوروز چه عوارضی دارد؟

یک روانشناس و مشاور خانواده می‌گوید: نداشتن برنامه‌ریزی برای ایام نوروز موجب افزایش استرس، اضطراب و پرخاشگری و درنهایت بروز عوارض جسمی و روانی در کودکان و نوجوانان می‌شود.

نداشتن برنامه‌ریزی برای ایام نوروز چه عوارضی دارد؟

لیلا صادقی در گفت‌وگو با بیان اینکه عدم برنامه‌ریزی برای تعطیلات نوروزی تاثیرات منفی بر روی کودکان و نوجوانان دارد، افزود: نداشتن برنامه‌ریزی برای ایام تعطیلات نوروزی موجب افزایش استرس، اضطراب و پرخاشگری در کودکان و نوجوانان می‌شود و حتی ممکن است آنها از نظر امنیتی نیز احساس خطر کنند. در نهایت نگرانی بیش از حد در کودکان موجب بروز علائمی مثل حالت تهوع، استفراغ، اسهال، اختلال خواب، جویدن ناخن، شب ادراری، بی‌قراری و بهانه‌گیری، گریه و لجبازی می‌شود، لذا بهتر است والدین در این ایام فعالیت‌هایی در قالب تفریحات سالم و سرگرم کننده در نظر داشته باشند.

به گفته این روانشناس، باتوجه به اینکه مکانیزم‌های دفاعی روانی کودکان بسیار ضعیف‌تر از بزرگسالان است و در برابر استرس آسیب‌پذیرتر هستند لازم است کودکان و نوجوانان از استرس و اضطراب در امان باشند.

صادقی ادامه داد: والدین برای کاهش استرس و اضطراب فرزندان خود در ابتدا باید استرس خودشان را کنترل کنند، چراکه استرس قابلیت انتشار و انتقال دارد و به راحتی به کودکان منتقل می‌شود، در این میان لازم است والدین فضای خانه را شاد و آرام نگه دارند و برای سرگرمی و تفریح فرزندانشان در خانه برنامه‌ریزی داشته باشند. همچنین سعی شود کودکان و نوجوانان را از اخبار مرتبط با این ویروس مصون نگه دارند زیرا آنها قدرت تحلیل اخبار را ندارند و با شنیدن اخبار منفی وحشت‌زده می‌شوند. 

این روانشناس با بیان اینکه در این ایام والدین می‌توانند کودکان خود را در تماشای کارتون؛ فیلم‌های کمدی و بازی‌ها و سرگرمی‌ها همراهی کنند، یادآور شد: باید به کودکان و نوجوانان توضیح داده شود که نوروز امسال نیز همانند سال‌های گذشته است اما با سبک و روشی جدید برگزار می‌شود با این تفاوت که فعالیت‌های دسته‌جمعی کاهش یافته است.

وی همچنین از والدین خواست تا به فرزندان خود اجازه دهند که آنها نگرانی‌ها و سوالات خود را در مورد ویروس کرونا مطرح کنند و والدین با حوصله به کودکان خود پاسخ دهند. والدین توجه کنند که پاسخ‌ها باید بار مثبت داشته باشد. همچنین از کودکان خود بخواهند که احساساتشان را نسبت به ویروس کرونا نقاشی کنند. 

 وی همچنین توصیه کرد که جهت  کنترل اضطراب و حفظ بهداشت روانی کودکان والدین نباید آن اطلاعات و برداشتی که از کرونا ویروس دارند را به کودکانشان منتقل کنند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه