ارسال به دیگران پرینت

رئیس سازمان بهداشت جهانی با اشاره به گسترش ویروس کرونا:

وارد وادی ناشناخته‌ای شده‌ایم

به گزارش سی‌ان‌ان، تدروس ادهانون، دبیرکل بازرسان بهداشت جهانی در حساب کاربری خود در توییتر تأکید کرد: «ما تا به حال با چنین پاتوژن تنفسی برخورد نکرده بودیم که توانایی انتقال در جوامع را داشته باشد و در عین حال هم بشود با اقدامات درست، شیوع آن را کنترل کرد»

وارد وادی ناشناخته‌ای شده‌ایم

رئیس سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد، مقامات بهداشت عمومی برای رویارویی با ویروس فراگیر کرونا وارد «وادی ناشناخته‌ای» شده‌اند؛ به این معنی که تا به حال با چنین شرایطی برخورد نکرده‌اند.  تاکنون ویروس کرونا بیش از ٩٠هزار نفر را در ٧٣ کشور و منطقه مبتلا کرده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، تدروس ادهانون، دبیرکل بازرسان بهداشت جهانی در حساب کاربری خود در توییتر تأکید کرد: «ما تا به حال با چنین پاتوژن تنفسی برخورد نکرده بودیم که توانایی انتقال در جوامع را داشته باشد و در عین حال هم بشود با اقدامات درست، شیوع آن را کنترل کرد.»

ویروس کرونا که دسامبر‌ سال گذشته در شهر مرکزی ووهان در چین شیوع پیدا کرد، امروز تمام قاره‌ها به جز جنوبگان را فراگرفته است. پزشکان هم‌اکنون با شیوع مرگبار این ویروس در کره‌جنوبی، ایران و ایتالیا مبارزه می‌کنند و بقیه کشورها به شدت تلاش می‌کنند تا به سرنوشت مشابه این کشورها دچار نشوند؛ از طریق آماده‌سازی کادر بهداشت عمومی، هشدار به شهروندان و وضع قوانین محدودکننده برای سفر به مناطق درگیر.

تا به امروز تعداد جان‌باختگان در خارج از چین به ١٧٢ نفر و تعداد کل مرگ‌ومیر در دنیا به ٣هزار و ١١٥ نفر رسیده است. چندین کشور هم با شناسایی چند مورد مبتلا به کرونا اقداماتی را در پیش گرفته‌اند تا گسترش آن را محدود کنند: تعطیلی مدارس، تشویق به دورکاری و  کوچک‌‌کردن تجمع‌ها یا برگزارنشدن برنامه‌های عمومی مانند کنسرت‌ها، مسابقات ورزشی و غیره.

سازمان بهداشت جهانی تاکنون این واقعه را پندمیک به معنای فراگیرشدن جهانی نخوانده، اما وقوع آن را در آینده نزدیک پیش‌بینی کرده است.

از سوی دیگر سرمایه‌گذاران نیز خود را برای رکود اقتصادی جهانی ناشی از گسترش ویروس کووید-١٩ آماده می‌کنند. این ویروس در چین، دومین قطب اقتصادی جهان و بزرگترین کشور تولیدکننده آغاز شد که همراه با تعطیلی کارخانه‌های تولیدی، چرخه تولید در جهان به شدت ضربه خورده است.

در سرزمین اصلی چین بیش از ٨٠هزار و ١٥١ نفر مورد مبتلا شناسایی شده و ٢هزار و ٩٤٣ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

فراگیری کرونا در خارج از چین

بعد از چند هفته اعمال محدودیت و  اقدامات فوری در چین به نظر می‌رسد در برخی از مناطق این کشور نشانه‌هایی از ثبات دیده می‌شود. اما گسترش شیوع کرونا در خارج از چین سرعت بیشتری نسبت به داخل آن گرفته است. به گفته ادهانون در ٢٤ساعت گذشته تعداد موارد گزارش‌شده در خارج از چین ٩ برابر داخل آن بوده است.»  بر اساس گفته‌های کمیسیون ملی بهداشت چین تعداد مبتلایان در روز دوشنبه ١٢٥ نفر افزایش یافته؛ ١١٤ نفر از این تعداد در استان هوبی بوده‌اند که ووهان مرکز آن است.

مقامات سئول، پایتخت کره‌جنوبی روز سه‌شنبه اعلام کردند بیش از ٤هزار و ٨٠٠ مورد مبتلا شناسایی کرده‌اند‌ که ٢٨ نفر از آنها جان خود را از دست داده‌اند. مقامات ایتالیا گزارش داده‌اند دست‌کم‌ هزار و ٨٣٥ نفر مبتلا و ٥٢ نفر نیز قربانی شده‌اند.  اورسولا ون در لین، رئیس کمیسیون اروپا روز دوشنبه در کنفرانسی خبری اعلام کرد اتحادیه اروپا سطح هشدار ویروس جدید کرونا را از معتدل به بالا افزایش داده است. تاکنون بیش از ٢هزار نفر مبتلا به ویروس کرونا در اتحادیه اروپا شناسایی شده‌اند.

واشنگتن، تنها ایالتی که قربانی داد

با گسترش این ویروس در ایالت واشنگتن آمریکا تاکنون صدها نفر مبتلا شناسایی شده‌اند که ٦ نفر از آنها جان خود را از دست داده‌اند. چهار نفر از آنها از ساکنان یک خانه سالمندان در کرک‌لند در حومه سیاتل بودند. واشنگتن تنها ایالت آمریکاست که شیوع ویروس کرونا در آن قربانی گرفته است. با شناسایی موارد جدید مبتلا به ویروس کرونا شرکت‌های خصوصی اقداماتی پیشگیرانه را آغاز کرده‌اند. کمپانی توییتر از کارمندان خود خواسته تا از خانه کار کنند، کشتی‌های کروز برنامه‌های مسافرتی خود را تغییر داده‌اند و اتحادیه ملی بسکتبال یا ان‌بی‌ای نیز از بازیکنان خواسته تا از امضا دادن به هواداران امتناع کنند.  با این حال، مقامات فدرالی بهداشت عمومی بارها مردم را به آرامش دعوت کرده‌اند. روز دوشنبه دونالد ترامپ از محدودیت‌های مسافرتی بیشتر علیه کشورهای درگیر با شیوع کرونا خبر داد. مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا که به‌عنوان رئیس تیم فوریتی مقابله با ویروس کرونا از طرف دونالد ترامپ انتخاب شده است، تأکید کرد که مسافران ایتالیا و کره‌جنوبی قبل از رسیدن به آمریکا مورد چندین آزمایش قرار خواهند گرفت. اما او همچنین به شهروندان آمریکا توصیه کرد که این ویروس تهدیدی جدی محسوب نمی‌شود.  پنس گفت: «بگذارید واضح بگویم براساس گفته‌های متخصصان که در دولت با ما همکاری می‌کنند، خطر ابتلای مردم آمریکا به ویروس کرونا در سطح پایین قرار دارد.»

 

منبع : شهروند
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه