ارسال به دیگران پرینت

ویروس کرونا؛ تایید ابتلای ٢٤٥ نفر و فوت ٢٦ نفر در ایران

روز پنجشنبه، ٨ اسفند، کیانوش جهانپور، رییس روابط عمومی وزارت بهداشت ایران گفت که از روز گذشته تا پیش از ظهر امروز ابتلای ۱۰۶ نفر به ویروس کرونا تایید شده و هفت نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند به این ترتیب، طبق آمار رسمی، تعداد مبتلایان ٢٤٥ نفر و شمار بیماران درگذشته ٢٩ نفر بوده است.

ویروس کرونا؛ تایید ابتلای ٢٤٥ نفر و فوت ٢٦ نفر در ایران

به گفته آقای جهانپور، موارد تایید شده از روز گذشته تا ظهر امروز عبارت بوده است از ۳۸ تن در استان تهران، ۲۳ تن در گیلان، هفت تن در قم، یک تن در همدان، هشت تن در اصفهان، هفت تن در مازندران، پنج تن در اردبیل، سه تن در البرز، یک تن در خراسان رضوی، سه تن در سمنان، دو تن در کرمانشاه، سه تن در لرستان، یک تن در کردستان، یک تن در یزد، یک تن در آذربایجان غربی و دو تن در آذربایجان شرقی.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تاکید کرد که با توجه به افزایش تعداد آزمایشگاه‌های تشخیص کرونا در کشور، تشخیص تعداد بیشتری از موارد قطعی این بیماری صورت گرفته است.

همزمان، آیت‌الله خامنه‌ای در مورد شیوع کرونا در ایران پیام کوتاهی فرستاده و دولت ایران از اقداماتی برای مقابله با گسترش ویروس کرونا در داخل خبر داده و به تلاش برای بهبود وجهه خارجی خود دست زده است. در سطح جهانی نیز تمهیدات دولت‌ها برای مقابله با این ویروس ادامه داشته اما دولت ژاپن گفته است که در حال حاضر، در نظر دارد بازی‌های المیپک را مطابق برنامه برگزار کند.

وزارت امور خارجه جلسه‌ای را با دعوت از سفرای خارجی و نماینده سازمان بهداشت جهانی برگزار کرده و در آن به تشریح اقدامات دولت در زمینه پیگیری و درمان در این زمینه پرداخته است.

نماینده سازمان بهداشت جهانی در این نشست "توانمندی و عملکرد ایران را یک نمونه موفق و مثال‌زدنی در جهان و منطقه" توصیف کرد و گفت که ایران از ظرفیت‌های بنیادی برای مدیریت این بیماری برخوردار است. به گزارش ایرنا، مقامات وزارت بهداشت در این جلسه گفتند که ایران از تمامی توانمندی‌های فنی و تخصصی لازم برای مقابله با کرونا برخودرار است.

مقامات وزارت بهداشت ایران در این جلسه با تاکید بر "اقدامات شفاف ایران در این زمینه و اطلاع‌رسانی کافی و موثر" از جامعه جهانی خواستند که از اعمال محدودیت‌هایی فراتر از استانداردهای و مقررات بین‌المللی به خصوص در زمینه مبادلات تجاری خودداری ورزد. اخیرا برخی کشورهای همسایه ایران از بیم سرایت ویروس کرونا، نه تنها ارتباط مسافرتی بلکه در مواردی مبادلات تجاری خود با ایران را هم قطع کرده‌اند.

مقامات وزارت بهداشت در این جلسه فهرستی از اقلام مورد نیاز را "برای آگاهی کشورهای علاقمند به کمک‌رسانی" در اختیار نمایندگان دولت‌های خارجی در تهران قرار دادند.

چند روز پیش اعلام شد که قرار است کارشناسان سازمان بهداشت جهانی جهت مشورت‌دهی و کمک‌های لازم برای مقابله با گسترش این بیماری به تهران سفر کنند اما بعدا گفته شد که این سفر به تعویق افتاده هرچند اطلاعات بیشتری در این مورد منتشر نشده است.

مقامات ایران در مواردی مراکز نامشخصی را به برخورد سیاسی با شیوع ویروس کرونا در ایران را مطرح کرده‌اند و از جمله حسن روحانی در واکنش به توصیه به اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از اشاعه این بیماری، گفت: "توطئه دشمنان ماست که با هراس از کرونا کشور را به تعطیلی بکشند."

 

Image caption معاون وزارت بهداشت (چپ) اتهام دروغگویی در مورد کرونا را تکذیب کرده بود.

واکنش خارجی

درصد بسیار بالای فوتی‌های کرونا در ایران در مقایسه با سایر کشورها ابهاماتی را در تمهیدات دولت ایران برای جلوگیری از شیوع این بیماری ایجاد کرده است.

از زمان اعلام شیوع ویروس کرونا در شهر قم در هفته گذشته، انتقاداتی از نحوه اطلاع‌رسانی و اقدامات نهادهای دولتی ایران در زمینه جلوگیری از گسترش سریع ویروس کرونا صورت گرفته و برخی از منتقدان عملا حکومت را به پنهان‌کاری برای مقاصد سیاسی و عدم کارآیی در مقابله با گسترش این بیماری متهم کرده‌اند. مقامات دولتی این اتهامات را نادرست خوانده‌اند و چند روز پیش، ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت تاکید کرد که اتهام "دروغگویی و کتمان حقیقت" توسط مقامات دولتی صحت ندارد. وی بعدا مبتلا به ویروس کرونا تشخیص داده شد.

در ادامه انتقادات از عملکرد دولت ایران، وزارت خارجه آمریکا بار دیگر نسبت به توانایی و تمایل رهبران ایران برای مقابله با این بیماری ابراز تردید کرده است.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در توییتر خود نوشت: "[آیت‌الله علی] خامنه‌ای به جای قبول مسئولیت در مورد به قتل رساندن مسافران یک هواپیمای مسافربری و خطرات بهداشتی در ایران دروغ می گوید." آقای پومپئو افزوده است: "او جان فرزندان ایران را با کشتن آنان در عملیات احمقانه انقلابی در لبنان، سوریه و عراق به هدر می دهد."

 

Image caption آیت‌الله خامنه‌ای در پیام خود از کادرهای درمانی و وزارت بهداشت تشکر کرد

همچنین برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در مصاحبه با صدای آمریکا در انتقاد از حکومت ایران گفته است: "این رژیم کارنامه بدی در دروغگویی به مردمش دارد و باید انتظار داشت تعداد جان باختگان کرنا بیشتر از میزان اعلام شده باشد."

آیت‌الله خامنه‌ای در واکنش به خبر شیوع کرونا در ایران در هفته گفت که این ویروس هم مانع از استقبال گسترده رای‌دهندگان از انتخابات اخیر مجلس نشد اما در زمینه تدابیر لازم برای مقابله با این بیماری و ارائه رهنمود از جمله در مواردی مانند ادامه یا توقف تجمع مردم برای مراسم دینی و زیارتی اظهار نظری نکرده است.

امروز، توییتر وی فیلم کوتاهی از ملاقات او با رئیس فرهنگستان علوم پزشکی را منتشر کرد که در آن، از پزشکان و پرستاران و وزیر و کارکنان وزارت بهداشت "در مواجهه با این بیماری که اخیرا در کشور به وجود آمده" تشکر کرد و گفت که امیدوار است "به زودی کلک این ویروس منحوس کنده شود."

برخی از کارشناسان خارجی در کنار احتمال عدم شفافیت اطلاع‌رسانی در ایران، این نظر را هم مطرح کرده‌اند که ممکن است تشکیلات بهداشتی این کشور از تخصص و توانمندی فنی برای شناسایی و برخورد با شرایطی مانند شیوع ویروس کرونا برخوردار نباشند.

 

Image caption پومپئو رهبر ایران را به بی توجهی به مردم این کشور متهم کرده است

همزمان، در ادامه گزارش‌هایی از چند کشور از جمله عراق، لبنان، افغانستان، ترکیه و کانادا در مورد ورود ویروس کرونا به واسطه مسافران ورودی از ایران، برخی کشورها تصمیم‌هایی را در زمینه نظارت و محدودیت ارتباط با ایران اتخاذ کرده‌ و از جمله ورود مسافران و حتی کالاهای تجاری از ایران را محدود یا متوقف کرده‌اند.

روسیه صدور روادید ورود برای ایرانیان را متوقف کرده و امیر قطر دستور داده است تا شهروندان این کشور از ایران خارج شوند. دولت قطر پیشتر گفته بود مسافران ورودی از کشورهای آلوده به این ویروس به مدت چهارده روز در قرنطینه قرار خواهند گرفت.

هواپیمایی قطر و امارات ارتباط هوایی خود با ایران را قطع کرده‌اند و کنسولگری ایران در دبی گفته است که تصمیم دولت امارات به قطع ارتباط هوایی و دریایی با ایران باعث سرگردانی و نگرانی شهروندان ایرانی در این کشور شده است. این کنسولگری از دولت امارات خواسته است به هواپیماهای بدون مسافر شرکت‌های هواپیمایی ایرانی اجازه دهد برای بازگرداندن شهروندان ایرانی به امارات پرواز کنند اما به گفته مقامات کنسولگری، هنوز پاسخی به این درخواست دریافت نشده است.

پیشتر، مقامات ایرانی گفته بودند که ترکیه اجازه داده است ایران هواپیماهای خالی را برای بازگرداندن شهروندانش به آن کشور بفرستد.

وزیر بهداشت پاکستان گفته است که مرز با ایران مسدود شده و مقامات ایالت سند از تشخیص یک مورد ابتلای به این بیماری خبر داده و گفته‌اند فرد مبتلا به ایران سفر کرده بود.

شامگاه گذشته، سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران اقداماتی را که دولت برای مقابله با گسترش بیماری در نظر گرفته شرح داد که از جمله شامل تعطیلی مدارس بوده است. در این زمینه، خبرگزاری ایسنا به نقل از سرپرست اداره کل امور پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد از "عملیاتی شدن" طرح آموزش از راه دور برای یک میلیون دانش آموز خبر داد.

وی گفت که زیرساخت‌های فنی و اجرایی این کار فراهم و آموزش از راه دور یک میلیون دانش‌آموز آغاز شده و افزود که این پلت‌فرمی ساده و قابل استفاده است و پیچیدگی‌های آموزش‌های مجازی قبلی را ندارد.

 

Image caption دولت ژاپن گفته است در حال حاضر در نظر دارد المپیک تابستانی را برگزار کند

در دیگر کشورها - سرنوشت المپیک

واکنش کشورهای دیگر به بروز و گسترش ویروس کرونا ادامه داشته است.

در ژاپن، سخنگوی دولت گفته است که در حال حاضر، تصمیم بر این است که المپیک تابستانی توکیو مطابق برنامه در تابستان امسال برگزار شود. المپیک تابستانی برای روز ٢٤ ژوئیه با حضور حدود یازده هزار ورزشکار و پارالمپیک برای روز ٢٥ اوت با شرکت چهار هزار و چهارصد ورزشکار از سراسر جهان برنامه‌ریزی شده است. روز گذشته، یک مقام کمیته بین‌المللی المپیک گفت که ژاپن دارای یک فرصت سه ماه برای تصمیم‌گیری در این زمینه است.

در همانحال، نخست وزیر ژاپن گفته است به منظور جلوگیری از گسترش کرونا، مدارس این کشور تا پایان ماه مارس به مدت پنج هفته تعطیل خواهند بود.

در گزارش‌های دیگر، کره جنوبی و آمریکا اعلام کردند که به خاطر شیوع کرونا، مانور مشترک دو کشور لغو شده است. کره جنوبی از سیصد و سی و چهار مورد تشخیص ابتلای به کرونا خبر داده که شمار مبتلایان این کشور را به یکهزار و ششصد تن می‌رساند. همچنین، تا کنون سیزده تن در اثر این بیماری در کره جنوبی جان خود را از دست داده اند.

 

Image caption مون جائه-این، رئیس جمهوری کره جنوبی (چپ) هنگام بازدید از بیمارستانی در استان دائه‌گو از مراکز شیوع کرونا - میزان ابتلای به کرونا در کره جنوبی نگران‌کننده بوده است

دولت چین گفته است که روز گذشته بیست و نه نفر دیگر از مبتلایان به کرونا درگذشتند که پائین‌ترین رقم تلفات از پایان ژانویه را نشان می‌دهد و می‌تواند نشانه کند شدن روند ابتلای و تلفات باشد. آمار اعلام شده تلفات در روز قبل ٥٢ نفر بود.

در آمریکا، مایک پنس، معاون رئیس جمهوری برای نظارت بر اقدامات دولت در مقابله با کرونا تعیین شده است. پیشتر، مرکز مبارزه با بیماری‌ها در آمریکا اعلام کرد که اولین مورد از ابتلا به کرونا در کالیفرنیا تشخیص داده شده اما منشاء این آلودگی مشخص نیست و شخص مبتلا به کشورهایی که ویروس کرونا در آنها شایع شده سفر نکرده است.

رئیس جمهوری آمریکا گفته است که خطر ابتلای به کرونا در آمریکا هنوز پائین است. تا روز گذشته، شصت مورد ابتلای به کرونا در سراسر آمریکا گزارش شده بود که پانزده مورد در داخل و چهل و پنج مورد مربوط به آمریکاییان بازگشته از سفر به مناطق آلوده است.

در استرالیا، اسکات موریسون، نخست وزیر، هشدار داده است که جهان در آستانه همه‌گیری کرونا قرار دارد و اقداماتی را در زمینه محافظت از این کشور اعلام کرد. وی گفت ممنوعیت ورود مسافران از چین به مدت یک هفته دیگر تمدید می‌شود اما نیازی برای لغو برنامه هایی مانند مسابقات ورزشی نیست.

پیشتر، سازمان بهداشت جهانی گفته بود که هنوز شیوع کرونا را نمی توان "همه‌گیری جهانی" توصیف کرد.

 

منبع : بی بی سی فارسی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه