ارسال به دیگران پرینت

شرط غنی برای صلح با طالبان؛ 'چه زمانی از پاکستان خارج می‌شوید؟'

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان می‌گوید در مقابل شرط طالبان برای آزادی زندانیان شان برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی صلح، دولت نیز شرط‌هایی دارد.

شرط غنی برای صلح با طالبان؛ 'چه زمانی از پاکستان خارج می‌شوید؟'

او که امروز (سه شنبه ۱۳ حوت/اسفند) در ولایت شرقی ننگرهار که هم‌مرز با پاکستان است، سخنرانی می‌کرد، خطاب به طالبان گفت: "به من بگویید چه وقت از پاکستان می‎برآیید؟ (بیرون می‌روید) بیایید تا صلح کنیم... سه و نیم میلیون معتاد داریم مواد مخدر غیرشرعی است اما می‌گویید تجارتش مجبوریت است؟ چه مجبوریتی؟ ... با خارجی‌ها صلح را قبول می‌کنید پس معنی جهاد شما چیست؟ کشتن افغان‌ها جرم است."

روز گذشته مشاور امنیت ملی افغانستان نیز گفته بود که زندانیان طالبان را مشروط به سه خواسته آزاد خواهند کرد؛ آتش بس، وضاحت در مورد موافقه گروه طالبان با کشور حامی‌اش (پاکستان) و دست کشیدن این گروه از تجارت مواد مخدر.

اظهارات آقای غنی در حالی صورت می‌گیرد که گروه طالبان روز گذشته اعلام کرد که روند کاهش خشونت‌ها پایان یافته و آنها دوباره مانند گذشته به نیروهای دولتی افغان حمله خواهند کرد. اما این گروه گفته است که دیگر به نیروهای خارجی در افغانستان کاری ندارند.

اما دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در واکنش به این اعلامیه طالبان، خواهان ادامه روند کاهش خشونت‌ها شده است.

این نهاد در توئیتی گفته که سازمان ملل خواهان ادامه روند کاهش خشونت‌هاست تا روند گفت‌وگوهای بین‌الافغانی آغاز شود و آتش بس دایمی برقرار شود.

روز گذشته اسکات میلر، فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو نیز گفت که گروه طالبان باید سطح خشونت‌ها را پایین نگهدارد.

آقای میلر گفت :"کاهش خشونت‌ها ]دوره [ اعتمادسازی بود. ما در مورد تعهدات خود بسیار جدی هستیم و از طالبان انتظار داریم که در مورد تعهدات خود جدی عمل کنند. حرف آمریکا در مورد انتظارات ما بسیار روشن بوده است، خشونت‌ها باید در سطح پایین‌ نگهداشته شود

ملابرادر و زلمی خلیلزاد روز شنبه این توافقنامه را امضا کردند

توافقنامه طالبان و آمریکا

توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان سه روز پیش پس از یک هفته کاهش خشونت‌ها امضا شد. به اساس این توافقنامه قرار است که نیروهای ناتو و آمریکایی در چهارده ماه افغانستان را ترک کنند. همچنین در این سند آمده که پنج هزار زندانی طالبان در ظرف ده روز پس از امضای توافقنامه رها شده و گفت‌وگوهای بین‌الافغانی آغاز خواهد شد.

اما رئیس جمهوری افغانستان یک روز پس از امضای این توافقنامه گفت دولت این کشور هیچ تعهدی برای رهایی زندانیان طالبان ندارد و تا زمانی که اعتماد در جریان گفت‌وگوها به میان نیاید، زندانیان این گروه را رها نخواهند کرد. طالبان نیز روز بعدش اعلام کردند که روند کاهش خشونت‌ها پایان یافته و پس از این نیروهای دولتی افغانستان را هدف قرار خواهند داد.

پس از اعلام طالبان از شب گذشته تاکنون مواردی از حملات جنگجویان این گروه در شماری از ولایات گزارش شده که تلفات بالایی در آن ثبت نشده است.

 

منبع : بی بی سی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه