ارسال به دیگران پرینت

در بیستمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه مطرح شد

از ۵۴ هزار زندانی که به مرخصی رفتند تا مجازات سنگین برای محتکران ماسک

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در مرخصی که اعطا شد، بیش از ۵۴ هزار نفر از زندانیان به مرخصی رفتند. از سوی دیگر در رابطه با بهداشت و تامین امنیت و سلامت زندانیان اقدامات بسیار خوبی با همکاری وزارت بهداشت انجام شده است. می‌توانم ادعا کنم که شرایط نگهداری زندانیان امنیتی به مراتب مناسب‌تر از شرایط نگهداری سایر زندانیان است؛ اما وظیفه خود می‌دانیم که همه زندانیان حداکثر استفاده از تسهیلات زندان را بویژه در این شرایط ببرند.

از ۵۴ هزار زندانی که به مرخصی رفتند تا مجازات سنگین برای محتکران ماسک

غلامحسین اسماعیلی در نشستی خبری که به صورت زنده از شبکه خبر سیما پخش شد، گفت: متاسفانه امروز جامعه ما شاهد شیوع ویروس کرونا و ابتلای جمعی از شهروندان به این ویروس منحوس است.

اسماعیلی افزود: تلاش جامعه پزشکی و پرستاری به عنوان مدافعان سلامت کشور جای تقدیر و تشکر دارد، کار این عزیزان امروز نمونه بارز جهاد در راه خدا است. امروز به پاس این خدمات ارزشمند، عزت جامعه پزشکی و پرستاری ما روزافزون و اعتماد مردم ما به این قشرزحمتکش تقویت شده و قطعا لطف و عنایت خدای متعال شامل حال آن‌ها بوده و خواهد بود.

اسماعیلی افزود: در همین جا لازم است برای همه هموطنان اعم از کسانی که مبتلای به این بیماری شده‌اند و همچنین سایر هموطنان عزیزمان آرزوی صحت و سلامت و عافیت و تندرستی داشته باشم.

اسماعیلی در این گفت وگوی خبری از صدور بخشنامه مرخصی به زندانیان از سوی ریاست قوه قضاییه، برخورد قوه قضاییه با محتکرین، وضعیت سلامت نازنین زاغری و بازداشت ۳۷ نفر در ارتباط با اخلال در نظام ارزی گفت.

بخش هایی از اظهارات اسماعیلی را به نقل از خبرگزاری‌ها در زیر می‌خوانید.

 

*اقدامی که در دستور کار قوه قضاییه قرار گرفته است اهتمام جدی، برخورد صریح و قاطع برخورد بازدارنده و مناسب نسبت به پرونده‌های احتکار و کسانی است که در این ایام با سودجویی اقلام دارویی و درمانی مورد نیاز شهروندان را احتکار کردند، لذا ابلاغ شد که بدون اغماض و در اسرع وقت به پرونده‌های تشکیل شده در این حوزه رسیدگی شود، ان‌شاالله این اقدام انجام خواهد شد.

*{در پاسخ به سوالی در خصوص سلامت زندانیان بویژه زندانیان امنیتی از جمله در مورد خانم نازنین زاغری هنگامه شهیدی و ندا ناجی و ضیا نبوی}: در مرخصی که اعطا شد، بیش از ۵۴ هزار نفر از زندانیان به مرخصی رفتند. از سوی دیگر در رابطه با بهداشت و تامین امنیت و سلامت زندانیان اقدامات بسیار خوبی با همکاری وزارت بهداشت انجام شده است. در مورد افرادی که اسم بردید باید اشاره کنم که خانم نازنین زاغری بررسی کردیم که در سلامت کامل بسر می‌برد. فضا سازی شد و دیروز نیز او با خانواده تماس داشت و سلامتی خود را به خانواده اعلام کرد، اما فضایی ایجاد می‌شود و وقتی این فضا تکذیب می‌شود و خبر سلامتی اعلام می‌شود دیگر کسی این خبر سلامتی را منتشر نمی‌کند.

*برخی دیگر از زندانیان هم در حال حاضر در بیرون هستند و داخل زندان نیستند. در مورد یک نفر دیگر نیز ضمن اینکه بررسی کردیم و در سلامت کامل بسر می‌برد، مقدمات اعطای مرخصی به او هم فراهم شده است و ظرف امروز و فردا به مرخصی خواهد آمد. سلامت همه زندانیان برای قوه قضاییه اهمیت دارد، می‌توانم ادعا کنم که شرایط نگهداری زندانیان امنیتی به مراتب مناسب‌تر از شرایط نگهداری سایر زندانیان است؛ اما وظیفه خود می‌دانیم که همه زندانیان حداکثر استفاده از تسهیلات زندان را بویژه در این شرایط ببرند.

* {درپاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مرخصی این ۵۴ هزار زندانی مربوط به چه بازه زمانی است}: از روز صدور بخشنامه ریاست قوه قضاییه یعنی از هفته گذشته تا امروز، بیش از ۵۴ هزار نفر از زندانیان به مرخصی اعزام شدند.

*{در پاسخ به سوالی مبنی برخورد قوه قضائیه با برخی افراد که در بقاع متبرکه اقدام به حرکات غیرمتعارف می‌کنند}: متاسفانه شاهد کسانی هستیم که در این روزها به انحای مختلف احساسات مردم را جریحه دار می‌کنند، برخی شایعه سازان با بزرگنمایی، برخی با ساختن اخبار کذب و جعلی و برخی با اقداماتی که موجب تشویش اذهان عمومی و وهن مقدسات است. در همه این زمینه‌ها دستورات قضایی موکدی صادر شده است و برخوردهای قضایی در دست انجام است. در مورد افرادی که کلیپ‌هایی از آن‌ها در فضای مجازی منتشر شده بود که به نوعی اقدامات نامتعارف در مسیر زیارت اهل بیت (ع) انجام می‌دادند که اصلاً این قبیل از امور در فرآیند زیارتی ما تعریف نشده است و پخش این مطالب در فضای مجازی موجب مشوش شدن افکار عمومی بود که یک مورد در مشهد و یک مورد در قم شناسایی و تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند و حتماً متناسب با اعمال و رفتار آن‌ها اقدام می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تقاضای وکلای دادگستری در خصوص کاهش تردد به اماکن قضایی جهت کاهش شیوع ویروس کرونا تصریح کرد: قبل از اینکه وکلا تقاضایی داشته باشند در بخشنامه هفته قبل ریاست قوه قضاییه به آن اشاراتی شده بود و در بخشنامه دیروز نیز تصریح شده است که ما ضمن اینکه امر دادرسی را انجام می‌دهیم اغلب دادرسی‌ها را با بهره‌گیری از مستندات پرونده و لوایح اصحاب پرونده به صورت غیر حضوری برگزار می‌کنیم در نتیجه کاهش مراجعه اصحاب پرونده به واحدهای قضایی را خواهیم داشت؛ و این موضوع مورد توجه قوه قضاییه بوده و حتما انجام می‌شود. گزارشات هفته قبل حکایت از این دارد که ورودی به واحدهای قضایی در هفته گذشته بیش از ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است و با بخشنامه که روز گذشته صادر شد مطمئنیم حضور مردم در واحدهای قضایی کاهش بیشتری خواهد داشت، ضمن اینکه همکاران ما آماده ارائه خدمت به مردم هستند.

{در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نحوه برخورد قوه قضاییه با محتکران اقلام بهداشتی چگونه خواهد بود و در این ارتباط چند نفر دستگیر شدند و و آیا دادگاهی علنی برگزار خواهد شد یا خیر}: کسانی که در این ایام و در حوزه مسائل دارویی و بهداشتی و درمانی دست به اعمال مجرمانه می‌زنند و مرتکب سودجویی‌های سیاه و کثیف می‌شوند، مطمئن باشند مردم ما از این مسیر عبور خواهد کرد؛ اما سودجویان لکه ننگ ابدی بر پیشانی‌شان خواهد ماند و سخت‌ترین مجازات در انتظار آن‌ها است. ما تا امروز در ارتباط با پرونده‌های مربوط به قاچاق تجهیزات پزشکی و به ویژه ماسک و دستکش پرونده‌های متعددی در این ارتباط تشکیل دادیم و افراد زیادی در این حوزه بازداشت شدند. ۱۱ پرونده از پرونده‌های اخیر احتکار لوازم و تجهیزات پزشکی در عرض یک هفته در دادسرای عمومی و انقلاب تهران منتهی به صدور کیفرخواست شد. این پرونده‌ها به دادگاه ارجاع شد و به عنوان اخلال در نظام مایحتاج عمومی مردم به شعب ویژه رسیدگی به پرونده‌های اخلال در نظام اقتصادی ارجاع شده و به زودی و ظرف چند روز آینده جلسه دادگاه این متهمان در شعب ویژه به صورت علنی برگزار خواهد شد. قطعاً مجازات‌های سختی برای این افراد از ناحیه همکاران در نظر گرفته می‌شود و اسامی آن‌ها نیز اعلام خواهد شد. حسب مورد، تشخیص با دادگاه است که اگر مورد از مصادیق افساد فی الارض مطابق قانون مجازات اعدام وگرنه مجازات‌های طویل المدتی از پنج سال تا بیست سال برای مرتکبین این جرایم صادر خواهد شد و نتیجه آن نیز اعلام و مجازات نیز به شکل بازدارنده‌ای اجرا خواهیم کرد. در این پرونده‌ها بیش از ۵ میلیون ماسک شناسایی و توقیف شد و بلافاصله رسیدگی آن صورت گرفت. تجهیزات کشف شده در اختیار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت که توزیع شود و در اختیار نیازمندان قرار گیرد.

*در یکی از پرونده‌های سابق در  اخلال در نظام اقتصادی از طریق اخلال در نظام ارزی رایی از دادگاه ویژه صادر شده است. براساس رای صادره   تیمور عامری برمکی به جرم مشارکت در اخلال در نظام ارزی به تحمل ۲۰ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق و  جزای نقدی، کاظم نجف آبادی فراهانی نیز به جرم اخلال در نظام ارزی به ۱۱ سال حبس و ۵۰ ضربه شلاق و جزای نقدی،  محمد حسین زندیه به تحمل ۵ سال حبس و جزای نقدی ، علی اصغر سلطانی گهر به تحمل شلاق و پرداخت جزای نقدی و محمد شفیعی کارمند اداره ثبت به ۵ سال حبس و انفصال دایم  از خدمات دولتی و جزای نقدی و بابک حسینی به جزای نقدی و ضبط وجوه ناشی از فعالیت نامشروع   محکوم شدند. همچنین سه شرکت با نام‌های دلفین آبی و دکا تجارت آتی و کشت صنعت تکدانه سبز سبحان که فعالیت غیرمجاز در حوزه ارزی داشتند به انحلال و مصادره اموال محکوم شدند و اهتمام ما در برخورد با اخلالگران جدید است.

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه