ارسال به دیگران پرینت

دانشگاه علوم پزشکی: مورد مشکوکی از کرونا در کرمان مشاهده نشده است

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود دو مورد مشکوک به کرونا ویروس جدید در استان کرمان بستری شده‌اند، آیا این خبر صحت دارد؟ گفت: خیر. تاکنون موردی مشکوک به ابتلاء به کرونا ویروس جدید در استان کرمان مشاهده نشده است.


دانشگاه علوم پزشکی: مورد مشکوکی از کرونا در کرمان مشاهده نشده است

"مهدی شفیعی" از میزان آمادگی استان کرمان در خصوص مواجه با کروناویروس گفت و اظهار کرد: باتوجه به اینکه هر ساله در استان کرمان با بیماری‌های تنفسی مخصوصا آنفلوآنزا درگیر هستیم، لذا بیمارستان‌های سطح استان از شهریورماه آمادگی لازم برای مواجهه با بیماری‌های تنفسی را دارند و چون کروناویروس نیز یک بیماری تنفسی است بنابراین در استان کرمان در زمینه تجهیزات و امکانات مشکل خاصی نداریم.

وی اقدامات پیشگیری و مقابله‌ای با کرونا را همانند بیماری آنفلوآنزا دانست و گفت: از لحظه‌ای که بیماری کرونا ویروس در چین شیوع پیدا کرد و هشدار سازمان جهانی بهداشت در خصوص اورژانس اضطراری بین‌المللی اعلام شد، ما جلسات متعددی در استانداری و دانشگاه‌های علوم پزشکی سطح استان داشتیم و همه بیمارستان‌های تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی در کلیه نقاط استان آمادگی کامل دارند تا اگر بیماری‌های احتمالی تنفسی افزایش یافت، بتوانند پذیرش و اقدامات اولیه را انجام دهند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان، بیمارستان افضلی‌پور را بیمارستان مرجع این بیماری در کرمان اعلام کرد و افزود: بیمارستان افضلی‌پور امکانات کامل و استانداردهای سازمان بهداشت جهانی برای این نوع بیماری را دارد و هم اکنون اتاق‌های ایزوله این بیمارستان آماده به‌کار هستند ضمن آنکه بیمارستان پیامبر اعظم (ص) شهر کرمان نیز آمادگی کامل در این خصوص را دارد.

وی با بیان این مطلب که پرسنل بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی کرمان از یک و نیم ماه گذشته آموزش‌های لازم در خصوص این نوع بیماری را فراگرفته‌اند، تصریح کرد: در استان کرمان مواد مصرفی و ملزومات اولیه مورد نیاز بیمارستان‌ها همچون ماسک، داروهای اولیه، حفاظت فردی و ... به اندازه کافی وجود دارد و هیچ کمبودی در این رابطه در سطح استان نداریم.

شفیعی عنوان کرد: تاکنون در هیچ یک از کشورهای دنیا برای مبارزه با این نوع بیماری داروی خاصی ساخته نشده و بیشتر اقدامات صورت گرفته در مبارزه با این نوع بیماری بحث های نگهدارنده و مراقبتی است، بنابراین بحث نگرانی کمبود دارو در مواجهه با این نوع بیماری معنا ندارد و اگر درصد ناچیزی از ابتلا به این بیماری در کشور نیز رخ دهد بیمارستان‌ها آمادگی لازم دارند.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود دو مورد مشکوک به کرونا ویروس جدید در استان کرمان بستری شده‌اند، آیا این خبر صحت دارد؟ گفت: خیر. تاکنون موردی مشکوک به ابتلاء به کرونا ویروس جدید در استان کرمان مشاهده نشده است و فقط دو مورد در شهر قم داشتیم. به دلیل شباهت این بیماری با آنفلوآنزا برخی پزشکان به این نوع بیماری در افراد مشکوک می شوند اما تا آزمایش گرفته نشود و آزمایشات اولیه مثبت نشوند، ما مورد را مشکوک اعلام نمی‌کنیم و اگر موردی مشکوک باشد آزمایشات تکمیلی از بیمار گرفته خواهد شد تا مشخص شود که بیمار مبتلا به کروناویروس هست یا خیر.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: در روزها و هفته‌های گذشته بیماران موارد از بستری بیماران تنفسی داشته ایم که عمدتا بیماران آنفلوآنزایی و برخی نیز بیماران ویروسی هستند که در این فصل شایعه است اما چون این روزها حساسیت بالا رفته و مواردی نیز در قم به این بیماری ابتلاء شده اند، پزشکان بیشتر حساس شده اند اما در مجموع موردی مبتلاء به کرونا ویروس در استان کرمان تا کنون حتی برای نمونه‌گیری و بررسی‌های اولیه نیز نداشته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت و درمان هر موردی و در هر منطقه‌ای که مبتلاء به این ویروس را داشته باشد، بلافاصله اعلام خواهد کرد، افزود: عمدتا تاییدیه آزمایشات در تهران انجام می‌شود لذا وزارت بهداشت زودتر از دانشگاه‌ها مطلع و مورد را به عموم مردم اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

شفیعی در پاسخ به این سوال که آیا آزمایشات این نوع بیماری در استان کرمان انجام می‌شود یا امکاناتش وجود ندارد؟ بیان کرد: چون آزمایش این بیماری محدود بوده لذا فقط آزمایشگاه‌های مرجع در تهران این کار را انجام می‌دهند اما اکنون که مورد مثبت به کرونا ویروس در کشور گزارش شده بنابراین وزارت بهداشت و درمان امروز تمهیداتی اندیشیده که از هفته آینده اکثر استان‌های بزرگ دسترسی به آزمایش اولیه این بیماری را پیدا کنند و امکانات آزمایشگاهی و آموزش به پرسنل آزمایشگاهی داده شود تا تایید اولیه در استان‌ها انجام شود و تایید نهایی در تهران صورت گیرد.

وی با اشاره به شیوع این بیماری در سطح جهان و هشدارهای سازمان جهانی بهداشت، اظهار کرد: باید آموزش‌های که در خصوص راه های جلوگیری از آنفلوآنزا در سطح کشور و استان کرمان مطرح بود را تقویت می‌کنیم. مردم باید شستشوی مکرر دست‌ها قبل مصرف هر نوع ماده غذایی را رعایت کنند و اگر احساس سرماخوردگی کردند حتما به پزشک مراجعه کنند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان اعلام کرد: استفاده از ماسک برای عموم مردم توصیه نمی‌کنیم و فقط افراد که علایم سرفه و عطسه دارند استفاده کنند همچنین افراد سالمند که بیماری زمینه‌ای همچون دیابت و چاقی را دارند باید مسایل بهداشتی را بیشتر رعایت کنند.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه