ارسال به دیگران پرینت

اوج گیری مداوم سکه و دلار؛ نفت و طلا همچنان نوسانی

جمال رزاقی گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF هشدار داده که چنانچه ایران تا ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن ۱۳۹۸) شرایط و ضوابط این گروه پاسخ مثبت ندهد، اقدامات سخت گیرانه علیه ایران عملی شده و به طور خودکار ایران وارد لیست سیاه این گروه می گردد. در آستانه نشست گروه ویژه اقدام مالی در پاریس، احتمال تصمیمات شدید این گروه علیه ایران افزایش یافته و همین امر باعث التهاب بازار سکه و ارز در ایران شده است.

اوج گیری مداوم سکه و دلار؛ نفت و طلا همچنان نوسانی

در هفته گذشته قیمت دلار روند همواره صعودی داشته و با رشد ۲.۹ درصدی از ۱۳۵۹۵ تومان در ابتدای هفته به ۱۳۹۹۰ تومان در انتهای هفته رسیده است. از مهم ترین دلایل افزایش نرخ دلار در هفته گذشته بالا رفتن نرخ حواله درهم و احتمال قرار گرفتن ایران در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی می باشد. از طرفی در روزهای اخیر تقاضا برای ارز رشد داشته و انتظارات فعالان بازار از افزایش قیمت دلار در روزهای آتی منجر به شکل گیری روند صعودی این دارایی گردیده است. تحولات سیاسی ایران بر تقاضای سفته بازی و به ویژه احتیاطی دلار تاثیر گذاشته و احتمال عبور نرخ دلار از ۱۴۰۰۰ تومان نیز وجود دارد. فعالان بازار ارز انتظار رشد باثبات قیمت دلار را دارند اما از سویی احتمال دارد تنظیم گران بازار ارز در روزهای آتی اقدام به شکستن قیمت ها نمایند.

قیمت سکه در هفته گذشته ۳.۴ درصد رشد داشته و در روز چهارشنبه به ۵ میلیون و ۱۱۵ هزار تومان رسیده است. سکه نیز همسو با دلار رشد پیوسته صعودی را در هفته گذشته از خود نشان داده است. اگر چه در کل هفته قیمت طلای جهانی ۱.۲ درصد رشد داشته اما در روز سه شنبه با کاهش ۰.۵ درصدی مواجه بوده و در نهایت مجددا در روز چهارشنبه ۰.۶ درصد رشد داشته است. سکه بیش از آن که از نرخ جهانی طلا تاثیر پذیر باشد، متاثر از روند تغییرات نرخ ارز می باشد. در مورد سکه نیز با توجه به روند باثبات افزایشی آن، انتظارات فعالان بازار بر ادامه رشد قیمت این دارایی در روزهای آتی شکل گرفته است.

شاخص سهام در هفته منتهی به ۲۳ بهمن ماه با رشد حدود ۳ درصد مواجه بوده که از ابتدای سال این تداوم روند صعودی را حفظ کرده است. رشد مداوم شاخص سهام در سال جاری در شرایط رشد اقتصادی منفی و تورم بالای ۳۰ درصد حاکی از این است که محرک قیمت ‌ها در بازار سهام از عوامل بنیادی و اقتصادی به عوامل روانی و رفتاری تغییر کرده است. تداوم ورود نقدینگی به بازار سهام با توجه به بازدهی اندک بازارهای موازی از دلایل رشد قیمت سهام در هفته های اخیر می باشد. البته در روز دوشنبه به دلیل شایعه استعفای رئیس جمهور و عدم تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون های پالرمو و CFT شوک غیراقتصادی به بازار سهام وارد شد که منجر به کاهش ۱.۶ درصدی شاخص سهام در این روز گردید.

قیمت نفت خام آمریکا، نفت برنت و اوپک تا روز دوشنبه روند تقریبا نزولی داشته و سپس افزایش یافته و در نهایت در کل هفته رشد اندکی از خود نشان داده است (به ترتیب ۰.۸، ۰.۹ و ۱ درصد). در روزهای گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضای نفت از سوی چین، قیمت طلای سیاه روند کاهشی داشته است. اما با انتشار اخباری مبنی بر توافق اوپک ‌پلاس برای کاهش ۶۰۰ هزار بشکه ای نفت و همچنین احتمال شروع مذاکرات در لیبی و برقراری صلح قیمت انواع نفت در روز چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته مجددا وارد فاز صعودی شد. به علاوه اداره اطلاعات انرژی آمریکا و اوپک پیش‌ بینی ‌های خود از رشد تقاضای نفت در ۲۰۲۰ را کاهش دادند. البته تا زمانی که مسئله ویروس کرونا به طور کامل حل نشود بدبینی ها در مورد کاهش قیمت نفت ادامه خواهد داشت.

قیمت جهانی طلا با توجه گسترش ویروس کرونا و نااطمینانی های اقتصاد جهانی در هفته گذشته رشد ۱.۲ درصدی داشته است. اگر چه با افزایش نااطمینانی در اقتصاد جهانی و سردرگمی سرمایه­گذاران و در نتیجه عدم امکان پیش ­بینی مسیر بعدی قیمت طلا نوسانات در بازار این فلز گرانبها نسبت به هفته ­های قبل بیشتر شده است. بازده بیت کوین نیز بر خلاف کاهش بازدهی نقره، پلاتین و پالادیوم در هفته گذشته افزایش یافته است. با توجه به نااطمینانی های بازارهای اقتصادی در هفته های، قیمت بیت کوین به عنوان دارایی امن رشد داشته است.

* رئیس اتاق بازرگانی شیراز

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه