ارسال به دیگران پرینت

یوتیوب در کل سال 2019 حدود 15 میلیارد دلار درآمد داشته است

گوگل برای اولین بار در گزارش مالی خود اعلام کرده که سرویس یوتیوب در سه‌ماهه چهارم پارسال 5 میلیارد و در کل سال 2019 حدود 15 میلیارد دلار از تبلیغات درآمد داشته است.

یوتیوب در کل سال 2019 حدود 15 میلیارد دلار درآمد داشته است

به عنوان بخشی از گزارش درآمدهای سه‌ماهه چهارم آلفابت در سال ۲۰۱۹ اعلام شد که یوتیوب توانسته در این بازه زمانی ۵ میلیارد دلار از تبلیغات درآمد کسب کند. این نخستین گزارشی است که در دوره مدیرعاملی ساندار پیچای منتشر می‌شود. او چندی قبل جانشین لری پیج و سرگی برین شد تا علاوه بر گوگل، مدیرعاملی آلفابت را هم برعهده بگیرد.

از زمانی که گوگل یوتیوب را در سال ۲۰۰۶ به مبلغ ۱.۶۴ میلیارد دلار خریداری کرد، این نخستین باری است که گزارشی پیرامون درآمدهای تبلیغاتی این سرویس میزبانی ویدیو منتشر می‌شود. گوگل می‌گوید یوتیوب پارسال ۱۵ میلیارد دلار درآمد داشته که معادل ۱۰ درصد از کل درآمد گوگل است. با این حساب، کسب و کار یوتیوب چیزی حدود یک پنجم کسب و کار فیسبوک و شش برابر سرویس استریم توئیچ خواهد بود.

گوگل می‌گوید کاربران پولی این سرویس و بخش موزیک پریمیوم ۲۰ میلیون نفر هستند و آمار کاربران سرویس پولی تلویزیون آن‌ها هم به ۲ میلیون نفر می‌رسد. البته درآمد حاصل از اشتراک‌ها در دسته‌بندی دیگری قرار گرفته که کل آن دسته‌بندی در سه‌ماهه گذشته ۵.۳ میلیارد دلار برای آلفابت درآمد داشته است. آن دسته شامل محصولاتی مثل تلفن‌های گوگل و بلندگوهای گوگل هوم نیز می‌شود؛ در نتیجه نمی‌توانیم نتیجه‌گیری درستی پیرامون درآمد دقیق هر عضو این دسته‌بندی داشته باشیم.

آلفابت در سه‌ماهه منتهی به ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ در مجموع ۴۶ میلیارد دلار درآمد داشته که رشدی ۱۷ درصدی را نسبت به بازه زمانی مشابه سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد. این شرکت می‌گوید حدود ۱۰.۷ میلیارد دلار از این رقم سود خالص بوده است. کسب و کار جستجوی گوگل همچنان درآمدزاترین شاخه امپراتوری آلفابت است که در سه‌ماهه چهارم پارسال ۲۷.۲ میلیارد دلار درآمد داشته است. در کنار این‌ها، کسب و کار ابری گوگل هم ۲.۶ میلیارد دلار درآمد را برای سه‌ماهه آخر ۲۰۱۹ به ثبت رسانده است.

این یعنی گوگل با اختلاف زیاد بهتر از پیش‌بینی‌های وال استریت سودآوری داشته، اما در بخش درآمدزایی به اندازه کافی خوب عمل نکرده. شاید به همین دلیل است که آلفابت برای اولین بار درآمد مربوط به یوتیوب و گوگل Cloud را منتشر کرده است.

آلفابت برای جلب رضایت سهام‌داران خود تاکید می‌کند که کسب و کار آن‌ها صرفا متکی بر موتور جستجوی گوگل نیست. این شرکت کسب و کارهای زیادی مثل یوتیوب را در بر گرفته که به سرعت در حال رشد هستند. موتور جستجوی گوگل در کل سال ۲۰۱۹ معادل ۹۸.۱ میلیارد دلار درآمد داشته که رشدی ۱۵ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد، اما در آن سو، یوتیوب با افزایشی ۳۶.۵ درصدی از رقم درآمد ۱۱.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به رقم ۱۵.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ رسیده است.

 

منبع : کالایاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه