ارسال به دیگران پرینت

پای کرونا به جایزه کتاب سال هم باز شد

نیکنام حسینی پور از احتمال حضور نیافتن نماینده برگزیده چینی جایزه جهانی سال به ایران خبر داد و یکی از علت های آن را بحث بیماری کرونا که در چین مطرح است بیان کرد.

پای کرونا به جایزه کتاب سال هم باز شد

نشست خبری سی و هفتمین جایزه کتاب سال ایران و بیست و هفتمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران امروز(یکشنبه ۱۳بهمن) با حضور حجت الاسلام محمدعلی مهدوی راد، دبیر علمی جایزه کتاب سال، نیکنام حسینی پور، مدیر عامل موسسه خانه کتاب، احمد علی حیدری، دبیر علمی جایزه جهانی کتاب سال در سرای اهل قلم برگزار شد.

نیکنام حسینی‌پور در این نشست با تسلیت شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی اظهار کرد:  امنیتی که ما الان داریم  مدیون افرادی چون سردار سلیمانی است؛ این‌که الان می‌توانیم بنشینیم و درباره کتاب صحبت کنیم.

رئیس‌جمهور آمریکا توییت‌هایی را در ینگه دنیا داشت که ۵۲ نقطه فرهنگی ایران را مورد هدف قرار می‌دهد. واقعیت امر  این است که شاید عمر تعداد زیادی از  کتابخانه‌های ما به اندازه عمر  کشور آمریکا باشد که این نشان‌دهنده عمق تمدنی و تأثیرات فرهنگ ایران است. فرهنگ ایران همواره زایش داشته است و همیشه ققنوس‌وار در دوره‌های مختلفی که مورد هجوم  بیگانگان بوده سر برآورده است و همچنان به راه خود ادامه داده است. هیچ‌کس نمی‌تواند آن‌ور دنیا بنشیند و برای  فرهنگ ایران تصمیم بگیرد.

 کتاب‌سوزی را محکوم می‌کنیم

 او با اشاره به آتش‌ کشیدن  قرآن در آمریکا گفت: این موضوع نشان‌دهنده فرهنگ آن‌هاست. این در حالی است که با اندیشه باید به صورت اندیشه‌ای برخورد کرد. ما همان‌طور که آتش زدن کتاب را در خارج مرزها محکوم می‌کنیم این اقدام را در ایران هم محکوم می‌کنیم؛ افرادی که به بهانه‌های مختلف و به دلیل مقابله با دانش جدید  کتاب‌هایی را به نام طب اسلامی به آتش  می‌کشند. این موضوع باعث شد هم مجامع دانشگاهی ما و هم مجامع حوزوی ما موضع‌گیری‌ها درست و منطقی‌ای داشته باشند. به نظرم باید با اندیشه به صورت اندیشه‌ای برخورد کنیم. این موضوع از این‌ نظر قابل بررسی است. در حوزه علوم پزشکی در کتاب سال کتاب‌های خوبی را به عنوان برگزیده و شایسته تقدیر داشتیم و در ۳۶ دوره کتاب سال، ۴۶ کتاب در حوزه پزشکی  برگزیده و ۳۸ عنوان هم در این حوزه تقدیر  شدند که نشان‌دهنده توجه ما به حوزه دانش پزشکی است. هرچند در حوزه طب اسلامی بحث‌های اساسی وجود دارد که نیاز است محققان به این موضوع به صورت علمی بپردازند.

 حسینی‌پور  در ادامه آماری از ۳۶ دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران ارائه و در بخشی دیگری از نشست اظهار کرد:  از میان کتاب‌های ارزیابی‌شده امسال ۱۳ کتاب به عنوان کتاب برگزیده و ۴۱  کتاب هم به به عنوان  شایسته تقدیر در روز چهارشنبه (۱۶ بهمن‌ماه) از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در تالار وحدت  معرفی خواهند شد. البته تقدیر از شایسته‌های تقدیر در مراسم دیگری انجام خواهد شد.

وی به کتاب‌های دزدی‌ها اشاره کرد و گفت: در این زمینه می‌توانم کشورهایی مثل مصر و عراق را مثال بزنم یکی از کتاب‌هایی که مطالبش را با سرقت مطالب کتاب دیگری فراهم کرده بود در مصر جایزه برد. امسال هم در حوزه کتاب سال ما یک اتفاق عجیب افتاد و یک کتاب عالمانه درباره مطالعات تفسیری از یک نویسنده هندی به زبان فارسی عرضه شد که  اتفاقا به مراحل بالا هم صعود کرد و از بودنش در جایزه خیلی خوشحال بودیم، اما اگر یکی از شاگردان من که دو سال پیش رساله‌اش را با من گذرانده بود، کمی زبان اردو نمی‌دانست و متوجه مطالب این کتاب نمی‌شد، متوجه نمی‌شدیم این کتاب تقریباً بازنویسی فارسی از یک رساله اردو از نویسنده دیگری است و نزدیک بود به عنوان یکی از برگزیدگان این دوره معرفی شود. این وضعیت وحشتناک و یک آفت است.

جایزه نقدی کتاب سال را از سکه انداختید

 مدیر عامل موسسه خانه کتاب همچنین با اشاره به برگزار نشدن مراسم تجلیل از شایسته‌های تقدیر جایزه کتاب سال از سال ۹۶ تا کنون گفت: ما مطالبه جدی‌ای از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و مجلس داریم؛ مگر هزینه برگزاری جایزه کتاب سال چقدر است؟ هزینه جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به اندازه چهار کیلومتر جاده روستایی است که ساخته می‌شود. هر کیلومتر هم حدود ۵۰۰ میلیون تومان است. یعنی کتاب سال آن‌قدر ارزش ندارد که این هزینه را انجام دهیم. مسئولان در برنامه‌های خارج از کشور به حوزه‌های تمدنی اشاره دارند و  پز شاعران و نویسندگان را می‌دهند، اما زمانی که به کتاب می‌رسند، دست‌شان می‌لرزد.

او تأکید کرد: ما مطالبه جدی‌ای داریم؛ با برگزار نکردن مراسم تجلیل از شایسته‌های تقدیر کتاب سال  باعث بی‌اعتمادی آن‌ها می‌شویم و خانه کتاب را بی‌اعتبار می‌کنیم. تاکنون مکاتبات زیادی در این زمینه انجام شده است. جایزه  نقدی کتاب سال را از سکه انداختید، حداقل فرایند برگزاری جایزه را از سکه نیندازید و به برگزاری آن کمک کنیم. برگزاری مراسم تجلیل از شایسته‌های تقدیر سال ۹۶ اندازه یک‌ کیلومتر جاده‌ روستایی است. من مجبور شدم با این زبان بگویم هزینه کتاب سال چقدر است.

برگزیده چینی جایزه جهان کتاب سال شاید به ایران نیاید

او درباره حصور پیدا نکردن برگزیده چینی گفت : به دلیل یکسری مسائل که یکی از دلایل آن را می دانیم و بحث ویروس و بیماری مطرح می شود ممکن است نماینده چینی نتواند امسال وارد ایران شود و ما جایزه را در سفارت و درکشور چین به او اهدا کنیم.

احمدعلی حیدری، دبیر بیست‌وهفتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال با بیان این مطلب که امیدواریم به برکت انقلاب اسلامی فعالیت‌های کتاب‌محور همواره رو به رشد باشد بیان کرد: حجم قابل‌توجهی از آثار پژوهشگران حوزه مطالعات ایرانی و اسلامی را دریافت کردیم که به بیش از ۲هزار اثر می‌رسد. امسال از کشورها آلمان، چین، فنلاند و روسیه برگزیده داریم.

 

حیدری با اشاره به برگزاری جایزه منطقه‌ای هند در دیماه ۹۸ برابر با ژانویه سال نوی میلادی افزود: آثار منتشرشده سال ۲۰۱۶ در قالب تصحیح و ترجمه و تألیف از سوی دبیرخانه جایزه منطقه‌ای کتاب سال مورد ارزیابی قرار گرفت. تصمیم بر این شده است که دوره بعدی این رویداد در کشور چین برگزار شود.

ادامه داد: در چین ۲۰ کرسی زبان فارسی وجود دارد که نشان از توجه این کشور به ادبیات و زبان فارسی است. تصمیم‌ داریم آثاری که در حوزه مطالعات اسلامی و ایرانی کمتر در جایزه‌های بزرگ دیده می‌شود را در جایزه کتاب سال داوری و ارزیابی کنیم. دومین دوره جایزه منطقه‌ای کتاب سال در چین همزمان با نمایشگاه بین‌المللی این کشور برگزار خواهد شد.

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه