ارسال به دیگران پرینت

وال استریت ژورنال: طرح ترامپ «معامله قرن» شدیدا به سود اسرائیل است

روزنامه آمریکایی با افشای برخی از محتواهای معامله قرن گزارش داد به گفته افرادی که از جزئیات آن خبر دارند این طرح در مسائل کلیدی تماما به سود اسرائیل است. وال استریت ژورنال در بیان جزئیات این طرح افزود: معاوضه سرزمینی بین مناطقی که اسرائیلی‌ها تحت کنترل دارند، با مناطقی که کنترل آن در دست فلسطینی‌هاست در این طرح پیش‌بینی شده است و در پایان، فلسطینی‌ها ممکن است کنترل ۷۰ تا ۸۰درصد کرانه باختری را از دست بدهند.


وال استریت ژورنال: طرح ترامپ «معامله قرن» شدیدا به سود اسرائیل است

روزنامه «وال استریت ژورنال» در آستانه رونمایی از طرح موسوم به «معامله قرن» که امروز (سه‌شنبه) رونمایی خواهد شد گزارش داد، این طرح تفصیلی که بیش از ۵۰ صفحه است به ایده‌های دولت ترامپ درباره چگونگی حل و فصل مسائل مرزی، امنیتی و مساله بیت‌المقدس که سال‌هاست در مذاکرات سازش مورد اختلاف است خواهد پرداخت.

اگرچه مقامات دولت آمریکا تاکنون به صورت عمومی از بیان جزئیات و عناصر کلیدی این طرح خودداری کرده‌اند، اما برخی از افراد آگاه به محتوای این طرح می‌گویند که سرفصلهای کلیدی آن به سود رژیم صهیونیستی تنظیم شده است.

آنها می‌گویند، این طرح حاکمیت اسرائیل بر بیت‌المقدس، شامل مناطق مورد ادعای فلسطینی‌ها در دولت مستقل فلسطینی، را شامل می‌شود. و فلسطینی‌ها تنها بر بخش‌ها و محله‌هایی در اطراف بیت المقدس کنترل دارند.

وال استریت ژورنال افزود: «همچنین معاوضه سرزمینی بین مناطقی که اسرائیلی‌ها تحت کنترل دارند، با مناطقی که کنترل آن در دست فلسطینی‌هاست در آن پیش‌بینی شده است. در پایان، فلسطینی‌ها ممکن است کنترل ۷۰ تا ۸۰درصد کرانه باختری را از دست بدهند. این مسأله یعنی ریزش خواسته‌های فلسطینی‌ها، هرچند که به طور رسمی تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی را را رد نمی‌کند.»

مقامات آگاه می‌گویند که با وجود توسعه مرزهای رژیم صهیونیستی، اسرائیلی‌ها و فلسطین‌ها مجبور نخواهند بود خانه‌های خود را ترک کنند.

این گزارش با بیان اینکه آمریکا برخی مقامات دیپلماتیک اتحادیه اروپا و کشورهای عربی را برای رونمایی از این طرح دعوت کرده است مدعی شد که برخی از کشورهای عربی از این طرح حمایت کرده‌اند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش داد که کاخ سفید قدم‌های بعدی نقشه خود برای مذاکرات و یا اینکه افرادی را برای مذاکره به منطقه اعزام خواهد کرد هنوز اعلام نکرده است.

«آرون دیوید میلر» مشاور پیشین وزرای خارجه آمریکا می‌گوید که «انتظار می‌رود این طرح بیشتر خواسته‌های اسرائیل را در نظر بگیرد و متحدان عرب دونالد ترامپ که نگران ایران هستند و به دنبال حفظ حمایت واشنگتن هستند، قصد ندارند به صورت علنی با آن مخالفت کنند.»

میلر می‌گوید، «اسرائیلی‌ها اما با تمام وجود از آن استقبال خواهند کرد. کشورهای کلیدی عرب احتمالا موضع میانه می‌گیرند چرا که می‌خواهند در طرف ترامپ باقی بمانند. فلسطینی‌ها اما قاطعانه نه خواهند گفت.»

این گزارش افزود: از لحاظ سیاسی رونمایی از این طرح به نتانیاهو در انتخابات ماه مارس کمک خواهد کرد و برای ترامپ هم که در بحبوحه استیضاح و محاکمه در سنا قرار دارد منافعی در برخواهد داشت.

«دیوید ماکوفسکی» پژوهشگر موسسه واشنگتن برای خاور نزدیک درباره اهداف ترامپ گفت: «دولت ترامپ تلاش می‌کند دایره‌ای در مقابل مخالفت کشورهای عربی ایجاد کند و همزمان طرحی ارائه کند که برای اسرائیلی‌ها کاملا قابل قبول باشد، با این حال باید گفت که ترسیم این دایره همیشه هم آسان و سهل نیست.»

روزنامه «واشنگتن‌پست» نیز پیش از این به نقل از دو منبع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود برخی از جزئیات این طرح را آشکار کرده بود. براساس این گزارش، این طرح احتمالاً پیشنهاد ایجاد یک مرز جدید بین فلسطین اشغالی و کرانه باختری را مطرح می‌کند تا شهرک‌های بزرگ صهیونیست‌نشین به اسرائیل ملحق شود و در عین حال رژیم صهیونیستی به نوعی همچنان بر سرزمین‌های اشغال‌شده در سال ۱۹۶۷ و بعد از آن کنترل امنیتی خواهد داشت.

برخی منابع آگاه اعلام کردند که این طرح همچنین خودمختاری محدود به فلسطینی‌ها در کرانه باختری و قدس می‌دهد و در صورتی که رهبری فلسطینیان، اقدامات سیاسی جدیدی را اتخاذ کند، از خشونت خودداری کند و گام‌های دیگری را در مذاکرات با اسرائیل بردارد، این خودمختاری در یک جدول زمانی سه ساله افزایش می‌یابد.

یکی از مقام‌های آگاه در خصوص این طرح مدعی شد که پیشنهادات بسیار زیاد خوبی برای فلسطینیان در معامله قرن وجود دارد که البته تمامی آنچه که آنها دنبال آن بودند را شامل نمی‌شود.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه