ارسال به دیگران پرینت

اگر جنگ شود، روسیه و چین کنار ایران خواهند ایستاد؟

کارشناس ارشد مسائل هسته ای در گفت و گویی به پیش بینی روابط ایران و اتحادیه اروپا پس از فعال سازی مکانیسم حل اختلاف پرداخت.

اگر جنگ شود، روسیه و چین کنار ایران خواهند ایستاد؟

 

حسن بهشتی پور در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه امکان دارد مذاکرات ما با طرف اروپایی در روند ساز و کار ماشه به نتیجه برسد گفت: متاسفانه باید بگویم ایران از طریق مذاکره با اروپا به جایی نمی‌رسد. 

اروپایی‌ها اگر قرار بود از راه مذاکره با ما به جایی برسند، همان ۱۳۸۲ به توافق رسیده بودند.  چرا ما در آن سال با اروپا به تفاهم نرسیدیم و نتوانستیم کاری انجام دهیم؟ چون قدرتی به نام آمریکا کار شکنی می‌کرد و اجازه نمی‌داد توافقی میان ایران و اروپا شکل بگیرد. و متاسفانه آمریکایی‌ها به ما ثابت کرده‌اند که اساسا مداخله‌گرند و منافع را بر اساس منافع خودشان تعریف می‌کنند نه منافع جمعی و طرف اروپایی هم قدرت کافی برای مقابله با این سیاست آمریکا  را ندارد و در عمل هم این ناتوانی را اثبات کرده  است.

وی درباره واکنش چین و روسیه نسبت به این موضوع گفت: کشور چین و روسیه هم نه مدعی هستند که از ایران با قدرت بمب هسته‌ای حمایت می کنند و نه مایل هستند که ایران در برابر آمریکا و یا اروپا قرار گیرد. این به آن معنا است که چین و روسیه تا آن جایی در کنار ما هستند که سمت و سوی ‌مان، به دست آوردن انرژی صلح آمیز هسته‌ای است. اما اگر بخواهیم به سمت ساخت بمب حرکت کنیم، آن‌ها نه بخاطر وابستگی شان به آمریکا، بلکه به دلیل تصور تهدید امنیت خودشان از ما فاصله خواهند گرفت. دقیقا به همین دلیل به هر شش قطعنامه تحریمی علیه ایران رای می دادند . اما زمانی که ایران پذیرفت در چارچوب برجام به فعالیت خود ادامه دهد این دو کشور تا آنجایی که امکانش را داشتند از ایران در برابر فشار غرب حمایت کردند.

بهشتی پور در پاسخ به این سوال که آیا بمب اتمی می تواند امنیت ایران را تضمین کند گفت: به اعتقاد عده‌ای از دوستان ، بمب هسته‌ای برای ما فضای حاشیه امن ایجاد می‌‍کند که لازم است من به این دوستان دو مورد را متذکر شوم. نکته اول، ساخت بمب هسته‌ای یک سطح از دانش است اما، نگه داری امن از بمب اتمی، به سطح مهم‌تر و بالاتری از دانش فنی هسته ای نیاز دارد است . سطح بالاتری از این دو مرحله بکاری گیری بمب اتمی در زمان و مکان مشخص علیه دشمنان است.

وی ادامه داد: باید در نظر داشت ساخت بمب هسته‌ای یک فناوری مهم است اما  بسیار آسان‌تر از نگه داشتن امن آن است و فناوری نگه داشتنش هم بسیار ساده‌تر از به کارگیری در زمان و مکان مناسب است. درنهایت این که بمب هسته‌ای یا با موشک پرتاب می‌شود یا با هواپیما که در هر دوحالت باید علیه دشمن به کارگرفته شود و در این میان هیچ نقص فنی‌ای به وجود نیاید که اگر یک هزارم درصد هم رخ دهد بسیار خطرناک است .کشور باید به قدری از لحاظ علمی پیشرفته شده باشد که شما دیگر موقع استفاده هیچگونه تردیدی نداشته باشید. من در تلاش هستم تا به مردم بگویم داشتن بمب اتمی یک فناوری و دست آورد بزرگ است. اما نقش بازدارنگی برای ایران بوجود نمی آورد .

این کارشناس در پایان گفت: در اصل اگر روی صحبت ما این است که بمب اتم بازدارندگی می‌آورد باید این سه مرحله را داشته باشیم و اینکه این بازدارندگی را زمانی استفاده کنیم که اگر دشمن خواست به ما حمله کند دچار تردید شود و زمانی این هدف شکل می‌گیرد که شما به اندازه کافی فرصت و بمب برای استفاده کردن علیه دشمن خود داشته باشید. برای این موضوع بسیار باید فکر و برنامه ریزی کرد در اصل اینگونه نیست که شما بخواهید میانه راه بازگردید اگرهم بخواهید نمی‌توانید چون مسیری است که اگر وارد آن شدید باید تا انتهای آن پیش روید.

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      ما فقط تکیه بخدا داریم ونیازی به کشوردیگری نداریم .درجنگ باعراق تمام کشورهای اشاره شده وغربیان درکنار عراق بودند

    • احمد ارسالی در

      امریکا سگ هاری شده واسرائیل وعربستان هم بیشترتحریکش میکنند انشالله که درجنگ باایران نابودمیشود،چون این سگ هاریکی یکی به سراغ کشورهایز می رودکه کنارایرات بودن

    • مهدی ارسالی در

      یک تومان بده اش به هین خیال باش
      مگر سیاستمداران دنیا مثل سیاستمداران ما نادان
      هستند‌. که منابع خود را صرف جانب داری از هر کس و ناکس کنند. انها به فکر منافع کشور و ملت خود هستند.
      و طبق شرایط رنگ عوض میکنند. تا به منافع خود دست یابند. اگر ببینند. برای با ایران ماندن نیاز به هزینه است . پشت ایران را خالی میکنند‌.

    • ناشناس ارسالی در

      ترجیح میدم زیر تانک و هواپیما غربیها له بشم تا چینی ها و روس ها حمایتم کنن

    • ناشناس ارسالی در

      منظور این شخص از القاء ساخت بمب هسته ای توسط ایران چیست ؟ دائما میخواهد به ذهن مخاطب فرو کند که ایران در حال ساخت بمب اتمی است !!!!!!

    • مهدی ارسالی در

      قطعا کنار ایران نخواهند ایستاد اما تا آنجاییکه منافعشان ایجاب کند شاید از لحاظ تسلیحاتی و اطلاعاتی تا حدودی به ایران برای ضربه زدن به آمریکا کمک بکنند . اما ما هرگز نباید اگر در مقابل زیاده خواهی آمریکا قصد ایستادن داریم روی کمک این جماعت حساب کنیم و تنها به لحاظ توانایی درونی و تسلیحاتی و خلاقیتهای سردارانمون حساب نماییم والبته از اینکه میگویم روس و چین کنار ایران نخواهند بود قصد این نیست که موضع عقب نشینی را بیان نمایم بلکه به نظرم با توجه به شرایط حساس منطقه و این مسئله که در صورت جنگ ایران چیزی برای از دست دادن نخواهد داشت و بالعکس ایران منافعی که آمریکا و اروپا و کشورهای این منطقه اسائیل و کشورهای عربی دارند قطعا موازنه به نفع ایران خواهد بود اگر ما منطقی و با درایت مسائل را ببینیم . ترسی از رویارویی مستقیم نداشته باشیم مطمئنا گشایش شگرفی در اوضاع و جایگاه ایران بوجود خواهد آمد . آنها تا آنجا که توانسته اند پیش رویهای اقتصادی ،سیاسی و نظامی شان را انجام داده اند و این ماییم که در شرایط حاضر دست بالاتر (امنیت اسرائیل و کشورهای عربی و منافع اقتصادی شرکتهای قدر اروپایی و امریکایی در منطقه بالاخص کشورهای عربی ، که تعیین کنندگان سیاستهای جهانی هستند) را داریم . باید با سیاستهای تهاجمی و با بهانه گیری نسبت به حضور امریکا در منطقه و وجود پایگاههای امریکا در کشورهای منطقه ،تلنگری به جهت گوشمالی به کشورهای عربی و تاحدودی به اسرائیل داشته باشیم .

      • رضا ارسالی در

        دقیقا درست . روسیه با امتیاز گیری از امریکا ایران را تنها میگذارد . چین بواسطه مشکل انرژی و موقعیت استراتژیک خاورمیانه خواهان هیچ درگیری نیست (فعلا) . در هر صورت اکنون ایران دست بالا را دارد و باید امتیاز گیری کند .ترامپ مهره سوخته است و تصور میکنم کنار گذاشته می شود تا به نحوی تعطیلی پایگاههای امریکا در منطقه به حاشیه برود .

    • علی ارسالی در

      آخه در تاریخچه جنگ های گذشته ایران کی روسیه حامی ایران بوده که این بار باشد البته برای فروش اسلحه و تجهیزات بخاطر سودی که دارد شاید و یا حتی در همین دوره 40 ساله زمانی که بواقع مسئله سود مالی در شکل کلان آن مد نظر باشد ، آیا آنها طرف ایران را گرفته بودند یا اعلام خیلی منصفانه اش بی طرف بوده اند که البته در پشت پرده مسلما پشت ایران را خالی کرده اند جدیدا هم متوجه شدید خرید نفت و گاز بتوسط چین از ایران بطور کامل بخاطر تهدید های آمریکا و تحریم ها لغو و پرونده اش بسته شد حال می گوید در جنگ آیا روسیه و چین پشتیبان ایران خواهند بود ؟

    • موسوی ارسالی در

      ایران باید خودرا قوی کند تا به دیگران نیاز نداشته باشد واگر روسیه یا چین فکر میکنند که ایران به خاطر قدرت آن دوکشور روی آنها حساب باز کرده باید آن دوکشور نیز در باره ایران اینگونه بیاندیشند که ایران هم برای خودش قدرتی است و نقش تعیین کننده در جهان و منطقه خاورمیانه دارد.

    • ناشناس ارسالی در

      روسیه همین حالا هم درموصوع تحریمها با غربیها هستند!اصلا دنیا دیکه دنبال جنگ نیستاین حکومت آخوندی بعداز۱۰هزار سال تازه اومدند جنگ افروزی کنند

    • مجید ارسالی در

      چطور بمب اتمی برای امریکا روسیه اسراییل انگلیس وفرانسه امنیت می اوردامابرای ایران نمی اورداسراییل۱۰۰تا۴۰۰بمب اتمی داردچرامانداشته باشیم.درمناظره انتخاباتی میت رامنی بااوبامایک سوال این بودنظرشمادرموردپاکستان چیست هردوکاندیداینطورپاسخ دادندپاکستان بیش از۱۰۰کلاهک اتمی دراختیارداردمابایدکاری کنیم که پاکستان دچارهرج مرج نشودچون اونوقت ممکن است بمبهای اتمی دست تروریستهابیفتدوازکنترل خارج میشودپس میبینیم که سلاحهای هسته ای برای پاکستان امنیت اورده.اگه کره شمالی موشکهای دوربردنمی ساخت امریکااین کشوررابدترازعراق بمب باران میکرد.

    • ناشناس ارسالی در

      تنها راه ایران دستیابی به سلاح هسته ای است. زمانی که وارد این باشگاه شدید یعنی اینکه تواناهای لازم برای استفاده و نگه دارید رو هم دارید. مگر در اول آمریکا می دونست به چه چیزی دست پیدا کرده و از این سلاح استفاده هم کرد اما با این ایران پیشرفته میشه زراد خانه هسته ای داشت و توسعه داد.

    • مصطفی ارسالی در

      متاسفیم..که کارشناس مشهور.اینچنین تحلیل میکند..واقعا مسخره هست که فکرکنیم بمب هسته ای بازدارنده نیست..اخه..جناب کارشناس..الان نگاه کن..چقدرمجروح شیمیایی درکشورمون داریم..اگریه دونه شیمایی..درجنگ برعلیه نیروهای رزمی بعث استفاده کرده بودیم..شک نکن..اینک اینهمه مجروح روی دستمان نبود..مگه بمب هسته ای حلوا است..که اونها مارا تهدید کنند و مادلمان به این خوش باشد که پایگاههای انان را میزنیم؟ بنظرم نظرسنجی درایران...همه جمعیت متعصب کشورمون حامی مجهزشدن به این سلاح هستیم..وامریکا وغرب...وقتی کارشناسان ماچنین برداشتی دارند..همین کافیست..لطفا شهرخبر..ممنونم نشربدهید.باتشکر

    • مصطفی ارسالی در

      یه مثالی داریم میگه..میخواهمت..اما نه بیشتر از خودم.....معلومه انها درهنگامه جنگ..کنارمانخواهندبود..فکری بحال خودمون بکنیم تاوقت هست..وتاانتخابات بعدی درامریکا اتفاق نیافتاده است

    • ناشناس ارسالی در

      هر جا منافع آنها است میایستند

    • پارس ارسالی در

      اولٱ اگر جنگی میان ایران و آمریکا رخ دهد چین دخالت نمی کند ، روسیه انتظار میکشد تا ایران شکست بخوره تحت اشغال قرار بگیره و نیروی نظامی روسیه همگام با دول غربی نیمی از ایران را ب بهانه دفاع از سر زمین خود تصرف میکنه و بعد ایران را با کمک غربیها تجزیه میکنند این آرزوی دشمنی مثل روسیه است البته اگر ما ایرانیها مقاومت کنیم در جنگ کشور ما ویران میشه اما اسرائیل از بین خواهد رفت پادشاهی عربستان برچیده خواهد شد کشورهای کوچک خلیج فارس منهدم میشوند ، اما ایران همچنان باقی خواهد ماند و تبدیل ب ابر قدرتی نو ظهور و ثروتمند میشه ، هر کس زنده بماند زندگی در ایران لذتبخش خواهد بود

    • ناشناس ارسالی در

      مااز روسیه در همین حد که تکنولوژی ساخت ادوت نظامی وعلم سایبرنتیک را به شکل تئوری به ما آموزش دادند ممنون هستیم

    • forozan ارسالی در

      همونجوری که از پوست خرس لباس درست نمیشه از روس هم دوس درست نمیشه

    • Alireza ارسالی در

      شکر که خداوند دشمنان داخلی ملت شریف ایران رو از احمق ها قرار داد تا به موشک و روسیه و چین دل خوش کنن خوشحالم که سقوط حتمی شده با این خزعولات قافیه رو سالها پیش باختید . روس و چین به ملتشون دلخوشن نه انرژی هسته ای و نه موشک و نه یه مشت اختلاسی تفنگ بدست ... امتحان کنید بجنگید تا ببینید تنها امریکاس که تارو مار نمیکنه و تنها دوستان تون هستند که چیزی از شما باقی نمیگذارن . خیلی خوبه ملت دیگه با شما نیستن .

      • رضا ارسالی در

        فرق مخالف و خیانتکار زمین تا آسمونه . من هم مثل تو خیلی دلخورم . کارشناس برق 23 سال سابقه بیمه فرزند دانشجو دارم و بیکارم . ولی خیانت به کشورم رو تاب نمیارم . مراقب باش مشکل امثال تو اینه که فکر میکنید دوستی با امریکا و روسیه و حتی چین به شما عزت میده در حالی که براشون هیچ ارزشی نداری . پس بمیر نه درحقارت بلکه در عزت . (من ترجیح میدم کشورم بمب هسته ای داشته باشه)

    • سعید ارسالی در

      سعید خطاب به بهشتی پور : کی میگه بمب اتم برای ایران بازدارندگی به وجود نمی اورد الان ایران بمب اتم ندارد اگر امریکا حمله اتمی کرد به ایران ایران چه جوری می خواد جوابشو بده حالا شاید اسرائیل رو موشک باران کنه و تمام پایگاه های نظامی امریکا رو هم در منطقه مورد هدف قرار بده خب چی میشه اخرش امریکا خود ایران رو با بمب اتم هدف قرار داده ولی ایران منافع امریکا رو مورد حمله قرار داده پس باید نتیجه گرفت که ایران در این جنگ صد درصد بازنده است اگر امریکا حمله اتمی بکند به ایران ولی اگر ایران بمب اتم داشته باشد و اگر مورد حمله اتمی قرار گیرد توسط امریکا می تونه خود امریکا رو با بمب اتم بزنه این میشه بازدارندگی .

    • ساسان ارسالی در

      ماپشتمان به خداگرم است وبازوی قوی جوانان
      ،پس چه باک ازدنیائی که رهبران آن آدم کشند
      وبه آن اعتراف وافتخار میکنند.
      برای بشریت مایه ننگ است که اینهاخودرابشر
      خطاب میکنند.

    • ناشناس ارسالی در

      چرا در کامنتها هر نظری بدم هر دو مثبت ومنفی وارد میشه اینم از اعجایب علم رسانه است

    • lk ارسالی در

      شمای ی.آ. ب و و و و .م. فقط دنبال بدبختی مردم باش. مگه جنگ شوخیه شما دلت میخواد برین بمیرین برین بمیرین

    • حسین ارسالی در

      به همین خیال باش اینه در جنگ ایران و آمریکا .روسیه و چین در جنگ از ایران حمایت کنند احتماش زیر صفر است نه تنها برای ایران منافلشون بخطر نمیدازند اینجا پای منافع دنیا درمیان است چون جنگ وحشتناک جهانی رخ خواهد داد. مگر ایران برای آنها چقدر میارزو

    • علی ارسالی در

      یه مثل هست که میگه بر شانه غول ایستادن منظور استفاده از قدرت و دانش انباشته شده غول ها(کشورهای قدرتمند)ست دوستان سوال من اینه که چرا ما به جای دوستی و استفاده از شرایط برد برد به دنبال در افتادن با غول ها باشیم چرا ما نباید قطر باشیم چرا ما نباید کویت و ترکیه یا ... باشیم

      • ابول ارسالی در

        دلت میخواد ضعیف باشی!دلت میخواد عزت شرف نداشته باشی!دلت میخواد وابسته باشی و دم تکون بدی! با اینکه تحریمیم زندگیمون سخته اما رو پاهامون زندگی میکنیم می میریم نه رو زانو

      • ابول ارسالی در

        درسته چینی ها و روس ها لاشخورند اما اگه جنگ بشه اونا هم با آمریکا میجنگ چون تصور دنیایه که توش آمریکا نباشه واسشون بهشت چون بزرگترین رقیب اقتصادی سیاسی نظامیشونه

    • حمید اصلانی ارسالی در

      یک تحلیلگر چطور نام خود را تحلیل گر سیاسی می نهد ؟ اما فهم درک این را ندارد که به هیچ کشوری مخصوصا روسیه و چین ونه کشوری انتظار حمایت از ایران درجنگی با آمریکا را نباید درمخلیه خود راه دهد. از بعد جنگ جهانی دوم کشور های صاحب وتو در تقسیم ثروت کشورها با هم تبادل نظر میکنند و بحرانی را بوجود می آورند در ظاهر با هم تضاد دارند ولی برای بیغما بردن منافع کشورها هیچوقت با هم اختلافی ندشتتد .درجنگ یمن.درجنگ ایران .ببینید سود کشورهای اروپایی وچین وروسیه وامریکا چقدر بوده ؟ ومنافع ایران .عراق .سوریه.لبنان.یمن ...و ..از این درگیری ها چقدربوده؟!

    • داریوش ارسالی در

      سلام تصور اینکه روسیه دوست هست اشتباه محض هست روسیه چین حکم مگس یا لاشخور را دارن طول سالها این به اثبات رسیده باز امریکا درسته شیطان رجیم هست اما جهتش معلومه کدوم وری هست چهل سال به اثبات رسیده.دوره دوره ای هست که از دوست باید ترسید نه از دشمن .عکس عمل در مقابل دشمن مشخصه.حال عکس عمل در مقابل دوست .که حکم شمشیر دو لبه رو داره چی هست ‌.بهترین روش شناسایی حرکت تو آینده مطالعه تاریخ گذشته کشور ها هست.آی کیو

    • عباسی ارسالی در

      همانگونه که در جنگ هشت ساله توانستیم پیروز بشویم حتی اگر دست خالی هم باشیم پیروز می شویم در ضمن چین وروسیه معادن ما را توسط بعضی ها غارت نکنن ما به امریکا هم احتیاج نداریم ...فقط دستور رهبر لازم داریم امر کند اماده ایم در ضمن روحانی این ریاست شما هم تمام میشه دیگه ما ایرانیا اشتباه نمیکنیم مثل تو وامثال تو را انتخاب کنیم... زنده باد جمهوری اسلامی ورهبرم سید علی خامنه ای وراه سپهبد سلیمانی

    • ناشناس ارسالی در

      آمریکا هر غلطی که بخواهد علیه ایران می کند. نمونه آن تحمیل 8 سال جنگ، دخالت نظامی در عملیات آزادسازی فاو توسط عراق، مورد اصابت قراردادن ایرباس، شهادت سردار سلیمانی، تحریم ایران، مجازات شرکت هایی که قوانین آمریکا را در رابطه با ایران نادیده می گیرند.
      بفرمایید که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند یعنی چه؟ اینها کم غلطی است که می کند. هر وقت آمریکا جرئت تحریم ایران، مصادره اموال ایران و هیچگونه عملیاتی علیه ایران را نداشت آن موقع می توان گفت ایران قدرت دارد. قدرت که با حرف نیست.
      اگر ایران حمایت مردم را نداشت در همان دوران 8 ساله جنگ براندازی و تجزیه شده بود. الان نیز حمایت مردم از نظام آن را حفظ کرده است. سایر موارد فرعی محسوب میشوند. حتی سپاه و ارتش هم نقش حمایت مردم را در حفظ نظام ندارند. بنابراین اگر تمام توان کشور را خرج نظامی گری کنیم ولی حمایت مردمی نباشد امنیت پایداری نخواهیم داشت. بمب اتم نیز کارساز نخواهد بود. هزینه بیخود نیز نکنیم. تجهیزات نظامی در حد متعارف کافی است. باید سیاست داخلی و خارجی را اصلاح و حمایت مردم از نظام را تقویت نمود.

    • محمود ارسالی در

      دنيا يک جنگل بزرگ هر کس بخواد زندگی کنه بايد قوی باشه حتی با بمب اتم

    • ناشناس ارسالی در

      روسیه بدرد خودشم نمیخوره چه برسه بدرده ما روسیه خودش مثل کفتاره در تاریخ همیشه روسیه به ایران چشم طمع داشته آمریکا با همه بدیهاش هیچ نقطه از ایران رو نگرفت که روسیه یک پنجم ایران و آزمون گرفته

      • چنگیز ارسالی در

        داداش مطمئنی چیزی نزدی؟
        امریکا از همون اول ابر قدرتیش خیلی از کشور ها از جمله ایران و ژاپن رو به فلان برده داش

        کمی بیشتر تحقیق کن

    • ناشناس ارسالی در

      سلام اگرامریکا موشک بزندبه ایران خاک روسیه ام قرارمی گیرد بایدپشت ایران باشد رویه مرز ایران است

    • محسن ارسالی در

      اگرخاک ایران کوچکترین صدمه ی ازطرف اذربایجان بخورد خاک روس هم قرارمی گیرد پس اینوبدونید روس بایدپشت ایران باشد

    • محسن ارسالی در

      پس کاکا اشتباه فکرنکنید روس باایران دوست هست اگرنباشدبعدایران نوبت خودروس هست که بزنن پس بایدمتحد باشن

    • محسن ارسالی در

      ایران بایدازداخلی باهم خوب ومتحدباشد هیچ کشوری نمی توندکوچکترین حرفی بزند فقط مردم باهم پشت هم باشن

    • ناشناس ارسالی در

      افقان ادماش پراکنده ان ضیف شدن ایران ام اگرادماهمه پشت هم باشدقوی میشن

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه