ارسال به دیگران پرینت

تالاب «قره‌گُل» بوکان احیا شد

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست بوکان با اشاره به بارندگی مناسب زمستانی در این شهرستان گفت: در پی این بارش‌ها، بخشی از تالاب «قره‌گُل» این شهرستان احیا شده‌است.

تالاب «قره‌گُل» بوکان احیا شد

آوات بازیار روز دوشنبه اظهار داشت: قسمتی از تالاب قره‌گُل که جزء تالاب‌های فصلی بوکان است، با بالاآمدن آب سیمینه‌رود و تغذیه کانال مرتبط با آن آبگیری شده و پیش‌بینی می‌شود با ورود بیشتر آب تا اواخر زمستان به طور کامل احیا شود.

وی افزود: این تالاب در فصول گرم سال و در اواخر تابستان خشک شده و هرساله با پرآب شدن رودخانه سیمینه‌رود دوباره آبگیری و احیا می‌شود.

وی با بیان اینکه احیای مجدد این تالاب موجب ورود انواع پرندگان مهاجر و بومی طی روزهای اخیر به این تالاب شده است، بیان کرد: با احیای بخشی از  این تالاب فصلی در حال حاضر شاهد ورود پرندگانی مانند مرغابی کله سبز و آنقوت به این تالاب هستیم.

تالاب قره‌گُل در ۴۵ کیلومتری شمال غربی بوکان واقع شده و از طریق کانال سنتی منشعب از سیمینه‌رود تغذیه و آبگیری می‌شود؛ این تالاب دارای نیزار و پوشش گیاهی تالابی بوده و جز فصل تابستان، در بقیه ماه‌های سال دارای آب است.

افزوده شدن آثار پدیده آتشفشانی (خاکستر آتشفشانی) به خاک بستر تالاب، دورنمای سیاه‌رنگی به آب این تالاب بخشیده است که به همین جهت به تالاب قره‌گل مشهور شده‌است.

این تالاب ۳۰۰ هکتار وسعت دارد.

 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه