ارسال به دیگران پرینت

آیا آژانس صنعت هسته ای ایران را کنترل می کند؟

کارشناس ارشد مسائل هسته ای دلایل فعال سازی مکانسیم ماشه توسط اتحادیه اروپا را بررسی کرد.

آیا آژانس صنعت هسته ای ایران را کنترل می کند؟

حسن بهشتی پور طی گفت و گویی درباره عدم شکایت ایران در قبال رفتار اروپایی ها گفت:  راه اندازی ساز و کار برجام به زیان ایران است . براین اساس ، ایران هیچگاه به دنبال این ساز و کار نمی رفت و از اعضای ناقض شکایت نمی‌کرد . اما در این میان، موضوع جالبی مطرح می‌شود و آن، این است که دیگر اعضا معتقدند ایران برجام را نقض کرده دلیل‌شان هم این است که ایران تعهدات را در پنج مرحله کاهش داده است .این درحالی است که براساس گزارش های مدیرکل آژانس ایران تمام تعهدات خود را قبل از اردیبهشت 1398 انجام داده است بعد از هم طبق اعلام قبلی مرحله به مرحله تعهدات خود را کاهش داد همه این مراحل زیر نظر آژانس بوده است و هیچ تخلفی نداشته است .

وی افزود: اروپاییان ضمن آنکه می‌گویند به برجام پایبندیم، اما همچنان بر این مورد تاکید دارند که بخاطر کاهش محدودیت ها از سوی ایران ، باید مکانیسم ماشه را راه بیندازند. راه انداختن مکانیسم ماشه به معنای هل دادن ایران به سمت اقدام های رادیکال است.  یعنی ایران در مرحله اول، احتمالا همکاری‌هایش با آژانس بین‌المللی اتمی را کاهش می‌دهد ، چون در حال حاضر بهترین همکاری با آژانس را در پیش گرفته است و آژانس، بی‌سابقه‌ترین کنترل‌ها راعلیه ایران به کار می‌برد، ما می‌توانیم این کنترل‌ها را کاهش دهیم. آژانس بین المللی انرژی هسته ای تنها نهاد حقوقی و فنی بین المللی است که صلاحیت نظارت و کنترل بر فعالیت های هسته ای همه کشورهای عضو را دارد که ایران از این قاعده مستثنی نیست.

وی ادامه داد: نظارت وکنترل آژانس برایران بر اساس برجام  بسیار گسترده است باید توجه داشته باشیم که « نظارت » با « کنترل» یکی نیست. « نظارت » یعنی این که آژانس بر کارهایی که ایران در تاسیسات هسته ای خود انجام می دهد ، نظارت کند که مثلا ما چه مقدار اروانیوم از معدن گچین استخراج می کنیم یا در اردکان یزد  چه میزان « کیک زرد» تولید می کنیم  یا ucf اصفهان که گاز هگزوفلوراید تولید می‌کند؛ بر انجام این فعالیت ها نظارت می کند اما در مواردی پیش می آید که ممکن است برای بازرسان سئوالی مطرح شود که نیاز به کنترل باشد در این قبیل موارد به عنوان نمونه از دوربین های کنترل بصورت آف لاین استفاده می کنند ببینند آیا مشکلی وجود داشته است یا خیر؟

حوزه  « کنترل » همچنین در موضوع راستی آزمایی ها برای تعیین دقیق میزان اورانیوم غنی شده در ایران هم از جهت وزن و هم از جهت درصد غنی سازی را نیز شامل می شود.  علاوه بر این کنترل می کند  آیا ایران در حال گام برداشتن به سمت فعالیت‌های غیر صلح آمیز است یا خیر؟

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه