ارسال به دیگران پرینت

فرهنگ "مجازی"؛ سایه‌ای که بر زندگی کودکان سنگینی می‌کند

یک استاد دانشگاه در خراسان جنوبی گفت: مشکل اساسی این روزهای کودکان همان مشکل جامعه، فرهنگ "مجازی" حاکم بر زندگی‌ها است.

فرهنگ "مجازی"؛ سایه‌ای که بر زندگی کودکان سنگینی می‌کند

۵۵آنلاین :

55 آنلاین:

‌یک استاد دانشگاه در خراسان جنوبی گفت: مشکل اساسی این روزهای کودکان همان مشکل جامعه، فرهنگ "مجازی" حاکم بر زندگی‌ها است.

‌محمد علی گنجی‌فرد‌، با اشاره به اینکه کودک در زمان فعلی در چنبره‌ای قرار گرفته که هرگز در تاریخ مشابه‌ آن دیده نشده است، اظهارکرد: در این بین سهم‌ پدر و مادر به عنوان کسانی که باید با او سر به سر بگذارند، کمتر از 50 درصد شده است.

وی با بیان اینکه پاسخ به سوالات کودکان می‌تواند استعدادهای نهفته آنها را شکوفا کند، افزود: زمانی که باید کودکان بازی کرده و با زمین خوردن و برخاستن رشد و تعالی داشته باشد، خانواده‌ها برای خلاص شدن از سوالات پشت سرهم آن‌ها، یک موبایل دستش می‌دهند که هم می‌تواند روی آن نقاشی بکشد، ترانه گوش کند و فیلم ببیند.

این استاد دانشگاه و شاعر ادامه داد: از ابتدا کودک را با دنیایی آشنا می‌کنیم که در مشتش جا گرفته و عاطفه، ابتکار و تحرک را از او می‌گیرد.

گنجی‌فرد تصریح کرد: در زمانی که کودک باید دنیای اطراف خود را به صورت زنده بشناسد، با یک مجموعه نرم‌افزار بی‌روح و جان آشنا شده که وقتی کمی بزرگ می‌شود و ساختار مغزی‌اش آن دوران را پشت می‌گذارد، دیگر حوصله سرو کله زدن با ره‌آوردهای دنیای حقیقی را ندارد و ترجیح می‌دهد در همان دنیای بی‌روح و مجازی که عادت کرده، زندگی کند.

وی با اشاره به اینکه مشکل اساسی کودکان، همان مشکل جامعه، فرهنگ "مجازی" حاکم بر زندگی‌ها است، بیان کرد: حوصله تماشای فیلم‌ها و سریال‌های گوناگون را از اول شب تا موقع خواب داریم، اما فرصت بازی کردن با کودک خود را برای یک تا دو ساعت نداریم.

این استاد دانشگاه یادآورشد: انتظار بهبود وضع کودکان، توسط هر سازمان و ارگانی، قبل از ساماندهی وضعیت خودمان و دنیای پیرامون‌مان، عبث و بیهوده است.

گنجی‌فرد با تاکید اینکه در حال‌حاضر سبک زندگی حال حاضر، اعضای خانواده را با هم بیگانه کرده است، عنوان کرد: شاید این حرف درستی به نظر نرسد، اما کاش برای مدتی برق قطع شود تا بسیاری از دستگاه‌ها و سیستم‌هایی که سم مهلکی را به حیطه و پیرامون ما وارد می‌کنند، از کار افتاده و انسان در آن تاریکی به آب حیات برسد و خود ِگم شده‌اش را بیابد.

وی با بیان اینکه هر فرد پس از شناخت، خود را با هیچ چیز عوض نخواهد کرد، یادآورشد: خانواده‌ها زمانی که با شیرینی وجود واقعی خود آشنا شود، بهترین برنامه‌ها را می‌تواند برای کودکان طرح‌ریزی کند.

گنجی‌فرد خاطرنشان کرد: در حال‌حاضر پدر و مادر خود را در این ورطه مجازی حاکم بر جامعه گم کرده‌اند، با این حال چگونه می‌توانند هدایتگر موجودی دیگر باشند.

منبع: ایسنا

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه