ارسال به دیگران پرینت

کرونای انگلیسی چیست؟ | آیا واکسن حریف آن می‌شود؟

کرونای انگلیسی چیست؟   |   آیا واکسن حریف آن می‌شود؟

حدود یک سال از شیوع بیماری همه گیر کرونا در سراسر جهان می‌گذرد. در این مدت ویروس کرونا چندین بار جهش یافته و دانشمندان را با چالش‌های زیادی روبرو کرده است. اکنون که پس از ماه‌ها تلاش دانشمندان واکسن‌هایی برای ویروس ناشناخته کرونا کشف کرده‌‌اند ویروس انگلیسی بار دیگر جهان را غافلگیر کرد.

 به نقل از بی‌بی سی، این ویروس نخستین بار در سپتامبر سال ۲۰۲۰ در جنوب شرقی بریتانیا شایع شد و با شیوع گسترده ویروس مجبور شد برای دومین بار محدودیت‌های جدید و تازه‌‌ای در این کشور وضع کند.

در چنین شرایطی از خانواده‌ها خواسته شد تا سفرهای غیرضروری را لغو کرده و از کسانی که علائم بیماری را داشتند درخواست شد تا در خانه بمانند. با وجودی که محدودیت‌های جدید ممکن است به اقتصاد بریتانیا لطمه وارد کند و سلامت روان را تحت تاثیر خود قرار دهد محققان تنها چاره کار را قرنطینه مجدد توصیف کردند تا بتوان با این جهش جدید مبارزه کرد.

فرق کرونای چینی با انگلیسی چیست؟

تفاوت این ویروس جهش‌یافته با ویروس کرونای قبلی این است که شدیدا آلوده‌کننده‌تر است. میزان بیماری زایی و سرایت آن در حدود ۷۰ درصد تا دو برابر بیشتر است و افراد مبتلا به این ویروس با یک تماس کوچک می‌توانند اطرافیان را مبتلا کنند. حتی شدت علایم آن بیشتر است اما میزان مرگ و میر آن فرقی نکرده و این تنها نشانه خوب بیماری است.

به گزارش سی ان بی‌سی، این ویروس تمام جهان را در بر خواهد گرفت. سویه جدید کرونا تاکنون در ۸۰ کشور دنیا شناسایی شده و می‌تواند به شکل غالب ویروس کرونا در جهان تبدیل شود.

«شارون پیکاک» مدیر کنسرسیوم سازمان بهداشت بریتانیا در این باره گفت: نوع جدید ویروس کشور را در بر گرفته و کل جهان را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. جهش ویروس سبب عفونی‌تر شدن آن شده است.

وی افزود: ویروس‌ها همیشه جهش می‌یابند و میزان ناقل بودنشان افزایش خواهد داشت. در چنین شرایطی امکان کشنده‌تر بودن ویروس نیز وجود دارد. دانستن منشاء دقیق جهش دشوار است اما ما در تلاشیم تا هر چه سریعتر به روش‌های مختلف با سویه جدید ویروس مبارزه کنیم.

اعلام سازمان بهداشت جهانی

به گفته سازمان بهداشت جهانی نسخه جدید ویروس با سرعت بیشتری در حال گسترش است اما محققان بر این باورند که کشندگی ویروس تفاوتی نکرده است.

چقدر باید نگران باشیم؟

از آنجایی که نسخه جدید ویروس ممکن است تا ۷۰ درصد بیشتر قابل انتقال باشد وضعیت می‌تواند سخت‌تر شود. اما نگرانی از اینکه واکسن‌ها نتوانند در مقابل ویروس جهش یافته بد عمل کنند وجود ندارد.

دکتر «ون کرخوو» از سازمان بهداشت جهانی به بی‌بی سی گفت که جهش‌های ویروس به طور مکرر شناسایی می‌شود و افزود که درک اینکه این جهش‌ها چه کاری انجام می‌دهند و چگونه رفتار می‌کنند مهم است.

بنا بر گزارش‌های مرکز تحقیقات جهانی بیماری‌های عفونی کالج لندن؛ با در نظر گرفتن مدل‌های ریاضی تخمین زده شده است که نوع جهش یافته ویروس تنها در بریتانیا می‌تواند ۶۰ ٪ از جمعیت را آلوده کند از این رو «بوریس جانسون» نخست وزیر، توصیه‌هایی شامل قرنطینه‌های خانوادگی، قرنطینه یک ماهه کل مشاغل در بریتانیا به غیر از سازمان‌های بهداشتی و مشاغل ضروری را صادر کرد.

ویروسی که می‌تواند سال‌ها با ما باشد مانند آنفلوآنزا

روز گذشته بی‌بی سی به نقل از سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که با توجه به واکسن‌های کرونا، سویه جدید ویروس می‌تواند سال‌ها با ما زندگی کند درست همانند ویروس آنفلوآنزا و ما چاره‌‌ای جز زندگی با این ویروس نداریم.

«مت هنکوک» به دیلی تلگراف گفت که داروهای جدید تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی می‌توانند کووید- ۱۹ را به یک بیماری قابل درمان تبدیل کنند. او بیان کرد که داروها و واکسن‌ها "راه ما برای رهایی از ویروس کرونا و آزادی » هستند.

با این وجود دانشمندان نسبت به درمان ویروس‌های کرونا مانند آنفلوآنزا هشدار دادند زیرا جهش ویروس‌ها می‌تواند آنها را خطرناک‌تر و عفونی‌تر کند.

دکتر «سارا پیت» ویروس شناس دانشگاه برایتون به بی‌بی سی گفت: این یک نوع آنفلوآنزا نیست بلکه بسیار بسیار بدتر است. با وجودی که در سراسر دنیا واکسن در حال تزریق است اما این امکان نیز وجود دارد که ما به طور کامل مقابل ویروس محافظت نشویم. از سوی دیگر درمان‌های آنتی بادی در حال آزمایش است تا به عنوان جایگزینی برای واکسن‌ها برای افرادی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند به کار رود. اما باید با این ویروس زندگی کنیم امید ما این است که واکسن‌ها بتوانند تعداد بیماران بستری در بیمارستان را کاهش داده، مرگ و میر بیشتر را از بین ببرند و انتقال ویروس را کاهش دهند.

وی افزود: واکسن‌های فعلی برای مقابله با نمونه‌های قبلی ویروس کرونا طراحی شده‌اند، اما دانشمندان معتقدند که این واکسن‌ها هنوز هم می‌توانند علیه نمونه‌های تازه ویروس کرونا عمل کند. اگرچه ممکن است عملکردشان کاملاً مانند تاثیرشان در غلبه بر ویروس‌های اولیه کرونا نباشند.

تمرکز محققان بر هسته ویروس جهت نابودی

به گزارش دیلی میل، دانشمندان دانشگاه ناتینگهام در حال کار روی هسته ویروس جهش یافته هستند تا بتوانند با تغییراتی در واکسن فعلی «استرازنکا» نگرانی‌های موجود با تغییر ویروس را برطرف کنند. زیرا این واکسن در مقابل جهش جدید نسبت به واکسن‌های دیگر کارایی کمتری داشته است.

به گفته محققان تمرکز بر هسته ویروس می‌تواند بهتر از پروتئین سنبله باشد تا تاثیرگذاری واکسن را افزایش دهد. به گفته برخی محققان، چین از ارائه داده‌های خام اطلاعاتی خود درباره ویروس اولیه کرونا به دانشمندان خودداری کرده، از این رو کار و رویه درمان نیز دشوارتر شده است.

با این وجود محصول جدید مقابله با کرونا مبتنی بر «دی ان‌‌ای»، آنتی بادی و پاسخ سلول‌های T خواهد بود.

دکتر «گیلیس برایان» مدیر ارشد پزشکی به دیلی تلگراف گفت: هدف قرار دادن هسته ویروس می‌تواند اثربخشی واکسن‌های جدید را افزایش دهد. بنابراین میزان دوام واکسن و مقابله با جهش‌های جدید افزایش خواهد یافت. اکنون تمرکز ما بر هسته ویروس است تا پایداری واکسن تحقق یابد. سرمایه گذاری در این ارتباط آغاز شده و واکسن‌های ضد «واریانت» در راه است. واریانت به معنی دگرگونی و غیرعادی شدن و جهش هر ویروس است.

شک و تردید ناشی از بی‌عدالتی

از همان ابتدا مشخص شده بود که نژاد و اقلیت‌های قومی به طور نامتناسبی تحت تاثیر ویروس کرونا قرار دارند. آخرین آمارها نشان داد که مردان سیاه پوست ۲.۷ برابر بیشتر از مردان سفید و زنان نژاد کارائیب دو برابر بیش از زنان سفیدپوست بر اثر کرونا جان سپرده اند. از این رو مردد بودن برای تزریق واکسن در بین این افراد به شدت بالاست.

دکتر «خانتی» از متخصصان مراقبت‌های بهداشتی به سی ان ان گفته که با وجود میزان مرگ و میر در میان اقلیت‌ها مردم به دلیل نگرانی‌های مذهبی و فرهنگی از زدن واکسن واهمه دارند. شک و تردید در مورد تزریق واکسن به عدم اعتماد به نهادهای پزشکی و دولتی بر می‌گردد و ریشه در استعمار و برده داری دارد.

تاریخ این را ثابت کرده است بین سال‌های ۱۹۳۲ تا ۱۹۷۲ سرویس بهداشت عمومی آمریکا آزمایش‌هایی را روی صدها مرد سیاه پوست مبتلا به سفلیس در آلاباما انجام داد و با ارزیابی پیشرفت بیماری این افراد عمدا تحت درمان قرار نگرفتند. این کار غیر اخلاقی بود اما انجام شد.

در آوریل ۲۰۲۰ پزشک فرانسوی- دکتر ژان پل میرا- رئیس بخش آی سی یو بیمارستانی در پاریس در برنامه تلویزیونی بیان کرد که واکسن باید برای نخستین بار در آفریقا آزمایش شود. این دکتر بعدا مجبور به عذرخواهی شد اما تبعیض نژادی در این مورد نیز مشاهده شد که نشانی از ذهنیت استعماری – داشت.

دکتر خانتی افزود: از سوی دیگر سرعت تولید واکسن به دادن اطلاعات غلط در مورد واکسن دامن زد. از این رو ما باید برای واکسیناسیون همگانی با اطلاعات غلط مقابله کرده و از طریق روش‌های مختلف ارتباطی میزان اعتماد مردم را جلب کنیم. باید نگرانی از عوارض جانبی واکسن یا تئوری‌های توطئه برطرف شود تا بتوانیم با اطمینان سازی مسیر واکسیناسیون را مقابل ویروس کرونا با موفقیت به پایان برسانیم.

 

منبع : ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه