ارسال به دیگران پرینت

لبنیات | 50 درصد شیر موجود در مغازه های لبنیاتی یاسوج آب اضافه است

در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر توزیع شیر آلوده و مخلوط با آب در بازار استان کهگیلویه و بویراحمد ، سازمان تعزیزات حکومتی را به تکاپو انداخت تا وضعیت این بازار را بررسی کند و در بازرسی ها مشخص شد علاوه بر آلودگی ، شیر موجود در مغازه های لبنیاتی با آب مخلوط بوده است.

لبنیات | 50 درصد شیر موجود در مغازه های لبنیاتی یاسوج آب اضافه است

بازرسان کهگیلویه و بویراحمد در قالب گشت‌های مشترک و ویژه از سازمان تعزیزات حکومتی کهگیلویه ‌و بویراحمد، دادستانی، دامپزشکی و صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد روز یکشنبه به همراه رسانه‌ها بازدیدی سرزده از صنف عرضه لبنیات در شهر یاسوج داشتند .

بازرسان برای بررسی وضعیت سلامت و کیفیت شیر موجود در مغازه های لبنیاتی بازرسی های گسترده ای انجام دادند و دریافتند که مدت هاست ساکنان مردم این شهر، بی خبر از هر جا شیر آلوده و مخلوط با آب مصرف می کنند.

۵۰ درصد شیر موجود در مغازه های لبنیاتی یاسوج آب اضافه است

مدیرکل تعزیزات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد که مدتهاست خود پیشقراول بازرسی های سرزده از صنف های مختلف در بازار استان است ،گفت: با توجه به گزارش های واصله‌ و گزارش دامپزشکی استان محرز شده که شیر وارده به استان دارای بار میکروبی بالا و خطرناک بوده و  بیش از حد طبیعی  دارای آب است.

براتعلی صالحی افزود: بر اساس گزارش ها، بخشی از این شیر جزو ضایعات شیر کارخانه ها و موارد دیگر بوده است که تا ۷۲ ساعت آینده نتایج قطعی آزمایشات در این زمینه مشخص خواهد شد.

مدیرکل تعزیزات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: براساس گزارش های دریافتی امروز یکشنبه پنج کامیون شیر آلوده را حمل می کردند که یکی از این کامیون ها  با همکاری دادستانی و نیروی انتظامی به دام افتاد.

وی ادامه داد: وضعیت آلودگی شیر موجود در تانکر خودرو بررسی می شود و ظرف ۷۲ ساعت آینده نتیجه آن به اطلاع عموم رسانده می شود.

صالحی ابراز داشت: بررسی ها نشان می دهد آبی که در این شیر وجود دارد ۱۴ درصد از میزان نرمال بالاتر بوده که خطرات بسیار زیادی را برای سلامت مردم دارد .

مدیرکل تعزیزات حکومتی کهگیلویه ‌و بویراحمد عنوان کرد: بدون شک شیری که از محل های غیر مجاز وارد استان و لبنیاتی های بازار می شود، بررسی شده و با عوامل ورود آن برخورد قانونی می شود.

عرضه شیر خام ممنوع است

رییس اداره دامپزشکی شهرستان بویراحمد نیز گفت: با توجه به مصوبه ستاد تنظیم بازار عرضه شیر خام ممنوع است.

علی رویین تن افزود: اکیپی متشکل از نیروهای تعزیزات، دامپزشکی، صنعت و معدن، دادستانی به صورت نامحسوس ماشین های عرضه شیر را رصد می کنند.

وی ابراز داشت: امروز سه مورد از این ماشین ها توقیف و  آزمایش های مربوطه برای بررسی تقلب موجود در عرضه شیر از جمله آب اضافی و بار میکروبی انجام شده است.

رییس دامپزشکی بویراحمد ابراز داشت: تخلفاتی در زمینه سلامت شیر موجود در مغازه های لبنیاتی استان آشکار شده و پیگیری ها در این زمینه همچنان در دستور کار است.

رویین تن به مردم شهرستان بویراحمد توصیه کرد که از شیر پاستوریزه استفاده کنند زیرا شیر خام خطر انتقال بیماری تب مالت  را دارد.

رییس دامپزشکی بویراحمد تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد شیر تقلبی موجود در بازار از گاوداری ها ‌و مناطق روستایی جمع آوری شده بود.

رویین تن افزود: آنالیزهای شیر کارخانه کوه گل ( اتابک) بررسی شد تا مشکلی وجود نداشته باشد و شیر سالم و با کیفیت به دست مردم برسد.

بررسی موضوع به صورت ویژه

معاون دادستان یاسوج نیز گفت: در حوزه مواد لبنی نظارت کمتر بوده و افرادی سودجو با سوء استفاده از وضع موجود آب و شیر را مخلط کرده و به مردم عرضه می کنند. این موضوع به صورت ویژه بررسی می شود و با صاحبان مغازه هایی که اقدام به سودجویی کنند برخورد قانونی می شود.

محمد مولایی ابراز داشت: سلامت مردم یکی از مهم ترین دغدغه های دستگاه قضایی است و با خاطیان در این حوزه برخورد قاطع می شود.

عرضه شیر الوده و مخلوط با آب در بازار استان درحالی است که برخی فروشندگان لبنیات بویژه شیر در یاسوج می گویند : شیر را به طور مستقیم از گاوداری تهیه می کنیم و ماشین های حمل شیر هم دارای مجوز از دامپزشکی هستند.

«آنان بر کیفیت شیر توزیعی خود تاکید دارند و از ۱۴ درصد آب اضافی در شیر هم اطلاعی ندارند. بهداشت هم  هفته ای یک تا ۲ بار از مغازه های ما سر زنی می کند و تاکنون مشکلی وجود نداشته است.»

اکنون این پرسش مطرح است که با وجود نظارت نیروهای بهداشت ،دامپزشکی و دیگر ناظران چرا تاکنون شیر آلوده و با آب مخلوط شده در اخیار شهروندان قرار گرفته است؟ 

به گفته متخصصان مصرف شیر عامل مهم پیشگیری از بیماری‌های پوکی استخوان، قلبی عروقی و دیابت تیپ دو است. کارشناسان مصرف شیر سالم را تضمین کننده سلامت و مصرف روزانه شیر را برای تأمین ویتامین‌ها و کلسیم مورد نیاز بدن ضروری می دانند.

بر اساس آخرین آمار سرانه مصرف شیر در این استان به‌طور میانگین به ازای هر نفر سالانه ۱۰۵ کیلوگرم است.هم اینک میانگین مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی در جهان بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم و در ایران یک چهارم این استاندارد است.

 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه