ارسال به دیگران پرینت

جمعیت شهرهای جدید امسال از ۱.۱ میلیون نفر می‌گذرد

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هم اکنون جمعیت شهرهای جدید یک میلیون و ۳۴ هزار نفر است گفت: با توجه به افزایش سرانه های خدماتی و تکمیل واحدهای مسکونی، جمعیت شهرهای جدید در پایان سال ۱۳۹۹ از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر عبور خواهد کرد.

جمعیت شهرهای جدید امسال از ۱.۱ میلیون نفر می‌گذرد

حبیب الله طاهرخانی  اظهار کرد: در حال حاضر ۲۱ شهر جدید در مرحله سکونت و مطالعات قرار دارند که دو شهر تیس و ایوانکی به تازگی مصوب شده است. جمعیت ۲۰ شهر جدید دارای سکنه تا پایان سال ۱۳۹۸ بالغ بر یک میلیون و ۳۴ هزار و ۳۹۵ نفر بوده که بر اساس مطالعات در پایان سال ۱۳۹۹ از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر گذر خواهد کرد.

وی افزود: تا پایان سال ۱۳۹۸ در بین شهرهای جدید، پرند با ۱۵۹ هزار و ۳۵۰ نفر بیشترین جمعیت را دارد و پس از آن شهر جدید اندیشه با ۱۳۱ هزار و ۳۹۴ نفر و شهر جدید صدرا با ۱۲۲ هزار و ۲۲۶ نفر قرار دارند.

طاهرخانی با بیان اینکه سال گذشته پرند بالاترین نرخ رشد جمعیت را در شهرهای جدید داشته است خاطر نشان کرد: در بین شهرهای جدید طی سال ۱۳۹۸ بیشترین افزایش جمعیت در شهر جدید پرند با ۲۴ هزار و ۳۲۵ نفر، بهارستان با ۱۴ هزار و ۸۴۰ نفر و صدرا با ۱۲ هزار و ۳۲۴ نفر ایجاد شده است و شهر جدید پردیس با ۱۰ هزار نفر جمعیت اضافه شده رتبه چهارم را دارد. جمعیت پردیس نیز تا پایان سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۱۰۶ هزار و ۴۳۳ نفر بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: بین سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۸ میانگین اسکان جمعیت سالانه در شهرهای جدید ۴۲ هزار و ۴۴۸ نفر و این در حالی است که افزایش جمعیت در سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۸۹ هزار و ۷۵۵ نفر بوده که نشان می‌دهد سرعت رشد سکونت در شهرهای جدید به بیش از دو برابر  در مقایسه با گذشته رسیده است.  در این خصوص افزایش دو برابری درآمدهای شرکت عمران نسبت به سال ۱۳۹۷ در رشد زیرساختها، افزایش سرانه های خدمات  و تکمیل واحدها در شهرهای جدید موثر بوده که به جذابیت سکونت انجامیده است.

به گفته طاهرخانی، در سال ۱۳۹۸ تعداد ۴۳ هزار و ۸۶۵ واحد مسکن مهر در شهرهای جدید تحویل متقاضیان شد و شاهد آغاز عملیات اجرایی ۳۰ هزار و ۹۷۷ واحد مسکونی در قالب برنامه اقدام ملی مسکن بودیم. از تیر ماه امسال نیز ساخت ۵۰ هزار واحد آغاز شده و به طور کلی احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید در قالب طرح ۴۰۰ هزار واحدی اقدام ملی مسکن را در برنامه داریم.

وی افزود: شروع نسل دوم شهرهای جدید با تغییر تمرکز از سکونت به سایر کارکردها از مهم‌ترین برنامه‌های عملیاتی مجموعه شهرهای جدید در سال ۱۳۹۹ است. در همین راستا ادامه عملیات اجرایی شهرهای جدید تیس، ایوانکی و سیراف و پیگیری شروع عملیات اجرایی شهرهای جدید تابناک و خوارزمی در سال ۱۳۹۹ در دستور کار قرار گرفته است.

هفت شهر جدید در دست مطالعه

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید بیان کرد: تصویب طرح‌های مطالعاتی شهرهای جدید مکران، سمنگان، سنندج، کرمانشاه، حوراء، پارس، کوشک و ... از اولویت‌های شرکت عمران شهرهای جدید در این محور عملیاتی است. در کنار ایجاد شهرهای جدید نسل دوم، اتمام فرآیندهای تصویب شهرک‌ها در مراجع استانی و ملی و آغاز عملیات احداث آن‌ها در چارچوب مصوبه‌ها و بخش‌نامه‌های ملاک عمل در سال ۱۳۹۹ پیگیری خواهد بود.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه