ارسال به دیگران پرینت

لازمه بازنگری دستمزد کارگران چیست؟

یک کارشناس روابط کار معتقد است برای آنکه دستمزد کارگران متناسب با شرایط اقتصادی تعیین شود، لازم است مجلس با همراهی دولت راهکارهای منطقی را در قالب تصویب قانون برای کارگران پیش بینی کند و بازنگری دستمزد به طور شفاف در قانون دیده شود.

لازمه بازنگری دستمزد کارگران چیست؟

حمید حاج اسماعیلی  ضمن ارزیابی بازنگری دستمزد در نیمه دوم سال اظهار کرد: در دو دهه گذشته به دلیل رشد تورم و برخی رویدادهای سیاسی که روی مسائل اقتصادی تاثیرگذار بوده، شرایطی به وجود آمده که مزد کارگران همیشه به نسبت شرایط اقتصادی تغییر نکرده است؛ از این رو معتقدم که دستمزد باید مورد بازنگری قرار گیرد و به شکل شفاف در قانون دیده شود.

منعی برای بازبینی دوباره دستمزدها نیست

وی با بیان اینکه قانون منعی برای بازبینی و بررسی مجدد دستمزد در سال ندارد، گفت: با توجه به آنکه این شرایط برای کارگران فراهم نیست که بیش از یک نوبت در سال دستمزدشان مورد بررسی قرار گیرد بهتر است مجلس به این قضیه ورود کند و شفاف سازی کند تا اگر شرایط اقتصادی به هر دلیلی دچار نوسان و تغییر شد، دستمزد کارگران متناسب با شرایط اقتصاد و وضعیت کارگاه ها و مسائل بین کارگر و کارفرما بازنگری شود.

مجلس بازنگری دستمزد را شفاف سازی کند

این کارشناس روابط کار تصریح کرد: امسال تنها سالی نبود که در تعیین دستمزد کارگران دچار مشکل شدیم و سال های قبل هم به دلیل افزایش تورم و معیشت خانوارها و شرایط اقتصادی، کاهش قدرت خرید کارگران را شاهد بودیم که به جامعه کارگری آسیب زد و مشکلات و ناهنجاری های زیادی به وجود آورد؛ لذا معتقدم که مجلس باید راهکارهای منطقی را در تصویب قانون برای کارگران پیش بینی کند و دولت در قالب لایحه، پیشنهاداتی به مجلس ارائه دهد تا در مواقعی که شرایط اقتصادی ایجاب می کند، تعیین دستمزدها به شکل منطقی صورت گیرد.

پرهیز از نگاه دولتی به مسائل صنفی کارگری

حاج اسماعیلی با بیان اینکه نباید با نگاه دولتی به مسایل کارگران پرداخته شود، گفت: نگرش دولتی به مسائل کارگری باعث شده تا حقوق کارگران تحت تاثیر قرار گیرد در حالی که حقوق کارگران را بخش خصوصی می پردازد؛ لذا میزان مداخله دولتی در این خصوص باید کاهش یابد.

به گفته وی، بخش عمده ای از مسایل کارگری صنفی است و باید با نگاه صنفی حل و فصل شود؛ اگر صدای کارگران شنیده شود و نگاه ها به جامعه کارگری از حالت سنتی خارج شود، امنیت عمومی و مشارکت کارگران بالا می رود و اعتمادسازی در جامعه شکل می گیرد.

انتهای پیام

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه