ارسال به دیگران پرینت

کرونا| عملکرد خبرنگاران را در بحران کرونا چطور دیدید؟

معاون امور مطبوعاتی در پاسخ به این پرسش که این معاونت از خبرنگارانی که به واسطه شغلشان در مواجهه با ویروس کرونا قرار گرفته‌اند، چه حمایتی می‌کند، توضیح داد: به طور کلی خبرنگاران توسط رسانه‌هایشان مورد حمایت قرار می‌گیرند و ما نیز از رسانه‌ها حمایت می‌کنیم. در این میان اگر خبرنگارانی که به صورت آزاد فعالیت می‌کنند، به بیمار کویید ـ 19 مبتلا شوند قطعا در اندازه مقدورات و امکاناتی که در اختیار داریم، به صورت همه‌جانبه از آنها حمایت می‌کنیم.

کرونا| عملکرد خبرنگاران را در بحران کرونا چطور دیدید؟

محمد خدادی، معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره عملکرد رسانه‌ها در پوشش اخبار شیوع ویروس کرونا در کشور، اظهار کرد: با در نظر گرفتن این نکته که کرونا دارای دو لایه جسمی و روحی است، می‌توان گفت که کادر درمان بُعد جسمی و رسانه‌ها بُعد روحی را کنترل می‌کنند. 

خدادی با تاکید بر اینکه «طبیعتا جریان رسانه‌ای و اطلاعات در همه زمینه‌های مقابله با کرونا نقش داشته است»، یادآور شد: رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی درباره پیشگیری، مقابله و آموزش مواجهه با کرونا نقش تعیین‌کننده داشتند، زیرا هر فرد بر مبنای اطلاعات صحیح می‌تواند در موارد فوق وظایف خود را بداند و به انجام رساند. علاوه بر این در زمینه‌های مختلفی همچون حمایت از کادر درمان – ایجاد همگرایی – همکاری – هم افزایی و شریک سازی در شرایط بحران ناشی از کرونا نیز نقش محوری داشتند. 

معاون امور مطبوعاتی ادامه داد: خبرنگاران در خط مقدم جبهه اطلاع‌رسانی و به عنوان سربازان گمنام این عرصه در فضای کرونایی کشور فعالیت می‌کردند. به عنوان مثال جاده‌های کشور با اطلاع‌رسانی بسته شد و نه با اجبار و تفنگ یا روز سیزده بدر مردم به دلیل اطلاع‌رسانی درست به پارک‌ها نرفتند. بنابراین این موارد به خوبی نشان می‌دهد که ظرفیت اطلاع‌رسانی تا چه اندازه می‌تواند باعث پیشگامی در جهت مشارکت شود. 

او با اشاره اهمیت اطلاع‌رسانی در پیشیگری از افزایش شیوع ویروس کرونا، خاطرنشان کرد: مساله ابتلا به ویروس کرونا کاملا یک موضوع فردی است که  ماهیتش ناشناخته بودن و نتیجه آن غافلگیری است. در این میان به میزانی که اطلاعات با مرجع و منبع مشخص‌ باشد، اثرات تکلیف مردم در نحوه مواجهه با بحران معین و اقدام صحیح در سریع‌ترین زمان ممکن می‌شود و برعکس. ایجاد اضطراب، نگرانی و ناامیدی سم مهلک ابتلا به هر مریضی از جمله کرونا است که رسانه‌ها در این موضوع نیز سهم مهمی داشتند. اینکه از حالت شک و تردید نسبت به اقدامات موثر رها شوند و دستورات وزارت بهداشت را در کوتاه‌ترین زمان دریافت کنند، بسیار در این ایام تعیین‌کننده بود؛ به گونه‌ای که مرجعیت اطلاعات به منبع موثق آن یعنی وزارت بهداشت منتقل و هدایت گردید.

خدادی یادآور شد: باید بگویم رسانه‌ها وظیفه خودشان را در ایام مقابله با کرونا به نحو قابل توجهی اجرا کردند، البته این عملکرد قابل قبول به این معنی نیست که واکاوی نکنیم و جریان رسانه‌ای را مورد آسیب‌شناسی قرار ندهیم. ما هم اکنون در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها این کار را انجام می‌دهیم تا بتوانیم با پرداختن به موضوعاتی همچون مهارت‌افزایی، مرجعیت‌سازی، نحوه پوشش اخبار و ...  از تجربه کرونا برای تقویت مهارت رسانه‌ای در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده کنیم. 

این مقام مسوول در پاسخ به این پرسش که آیا تدبیری از سوی معاونت مطبوعاتی برای کاهش برگزاری برنامه‌های خبری اندیشیده شده است، بیان کرد: در شرایط فعلی، ستاد ملی مبارزه با کرونا وظیفه اصلی تصمیم‌گیری را بر عهده دارد و تمام سازمان‌ها، نهادها، وزارتخانه‌ها و اصناف بر اساس شیوه‌نامه‌هایی که وزارت بهداشت تعیین می‌کند، موظف به رعایت کلیه موارد هستند. ما نیز در معاونت مطبوعاتی مطابق همان دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌هایی که تصویب شده، سیاست‌گذاری می کنیم. 

او افزود: البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که رسانه‌ به هیچ عنوان تعطیل شدنی نیست و اتفاقا در زمان بحران کار اهالی رسانه و وظیفه آنها چند برابر می شود و حضور، نقش و سهمشان نیز باید نسبت به شرایط عادی افزایش پیدا کند. در شرایط فعلی رسانه‌ها باید تقویت جریان اطلاع رسانی برای پیشگیری از افزایش شیوع ویروس تمام تلاششان را به انجام رسانند . البته خبرنگاران همیشه به بحران عادت دارند و در هر شرایطی از هشت سال جنگ دفاع مقدس گرفته تا سیل و زلزله همیشه در صحنه حضور داشته‌اند. 

معاون امور مطبوعاتی یادآور شد: خبرنگاری در بحران علاوه بر آموخته‌ها و آموزه‌هایی که با خود به همراه دارد، باعث افزایش و تقویت مهارت‌ها نیز می‌شود. با وجود همه اینها ما همواره تاکید داشته و داریم که برای کاهش آسیب‌پذیری خبرنگاران کلیه پروتکل‌ها باید اجرایی شود و در همین راستا نیز جلستات مکرری را تاکنون برگزار کرده‌ایم. 

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه