ارسال به دیگران پرینت

حفاظت میراث جهانی دریایی یونسکو با استفاده از نوآوری‌ها

هوش مصنوعی |آینده درخشان نوآوری‌های فرهنگی در دستان میراث جهانی دریایی

اهمیت میراث دریایی در ایجاد نوآور‌ی‌ها و حفظ حیات اقیانوس‌ها، چنان پررنگ‌تر شده که می‌توان گفت آینده درخشان خلاقیت‌های بخش میراث و فرهنگ در دستان میراث جهانی دریایی خواهد بود.

 هوش مصنوعی |آینده درخشان نوآوری‌های فرهنگی در دستان میراث جهانی دریایی

سرویس بین‌الملل- شیما نصیری: حفظ پایدار حیات اقیانوس و دریاها زمانی به نتیجه می‌رسد که از میراث موجود در این دریا و اقیانوس‌ها به درستی نگهداری و حفاظت شود. طی چند سال اخیر سازمان ملل و یونسکو فعالیت‌های چشمگیری در این زمینه داشته‌ و دستاوردهای ارزشمندی را نیز در این راستا به جای گذاشته‌اند.

از ردیابی حیات‌وحش زیرِ آب‌ها و استفاده از پهبادهای هوشمند برای شناسایی آثار فرهنگی در جزیره ورانگل روسیه گرفته تا به‌کارگیری هوش مصنوعی در صخره بزرگ سد استرالیا، همگی از مهمترین فعالیت‌های اخیر در حفظ میراث فرهنگی دریایی در سطح جهان به‌شمار می‌روند.

در واقع طی این سال‌ها، اماکن میراث جهانی دریایی یونسکو با استفاده از نوآوری‌ها و خلاقیت‌های نوینی حفاظت شده‌اند که کاربرد سیستم‌های هوشمند از مهمترینِ آن‌ها محسوب می‌شوند. بنابراین می‌توان گفت این نوآوری‌ها نقش بسزایی را در آینده درخشان میراث فرهنگی جهان ایفا می‌کنند که در عین حال در حفظ محیط‌زیست نیز بسیار موثر و مفید عمل خواهند کرد.  

اکثر این مکان‌های میراث جهانی به‌دلیل اکوسیستم‌های برجسته، زیبایی بی‌نظیر و تنوع‌زیستی بالا بیشتر مورد توجه هستند و به همین دلیل می‌توان با استفاده از این موقعیت و ظرفیت ایده‌ال، قلب رهبری میراث جهان را در دست گرفت و به حفاظت گسترده از آن پرداخت.

بسیاری از کارشناسان یونسکو تحقیقات بیشماری را در راستا ارائه برنامه و استراتژی‌ها حفظ و نگهداری از میراث جهانی دریایی انجام داده‌اند که به دنبال همه این تحقیقات، نوآوری‌ها و خلاقیت‌های منحصر به‌فردی ایجاد شده است. بنابراین با اطمینان می‌توان گفت که بخش میراث جهانی دریایی نسبت به سایر بخش‌های میراثی جهان موفق‌تر عمل کرده و توانسته به توسعه زیرساخت‌های میراث و فرهنگ جهان کمک شایانی کند.

این درحالی است که امروزه استفاده از وسایل نقلیه بدون‌سرنشین برای نظارت گسترده این اقیانوس و جزیره‌ها و حفظ بناهای تاریخی و فرهنگی آن‌ها، افزایش چشمگیری داشته و همین امر موجب عملکرد هرچه بهتر کارشناسان و مجموعه‌های فعال در این حوزه شده است.

این وسایل نقلیه بدون‌سرنشین تصاویر سه‌بعدی با وضوح بسیار بالایی را ثبت می‌کنند که تمامی این تصاویر به دانشمندان برای پیش‌بینی تغییر شرایط صخره‌های مرجانی شکننده و چگونگی حرکت آن‌ها در طول زمان، کمک قابل توجهی خواهند کرد.

از دیگر نوآوری‌های این بخش می‌توان به هوش مصنوعی اشاره کرد که تشخیص و دریافت اطلاعات آثار و میراث عمق دریا و اقیانوس‌ها را با دقت بیشتری برعهده می‌گیرد و میزان خطا در این سیستم تقریبا به صفر می‌رسد. بنابراین هوش مصنوعی یکی از سیستم‌های نوینی‌ست که در ایجاد پایداری در حفظ میراث جهانی دریایی ایفاگر نقش مهم و اساسی خواهد بود. 

منبع : اسکان نیوز
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه