ارسال به دیگران پرینت

بالا بردن عملکرد و توانایی مغز را با مصرف امگا3 + جزئیات

مزیت های اسیدهای چرب امگا3 برای سیستم قلب و عروق بخوبی مشخص شده است. این ماده مغذی برای سلامت سیستم عصبی مغز لازم و ضروری است.

بالا بردن عملکرد و توانایی مغز را با مصرف امگا3 + جزئیات

مغز متشکل از 60درصد چربی است که برای رشد و کارکرد صحیح نیاز به  امگا 3  دارد. محققان کشف کردند که اسیدهای چرب مولکول های بسیار مهم و اثرگذار هستند که بر کل عملکرد و توانایی مغز تاثیر دارند.

 

اسیدهای چرب امگا 3 با کمک به سیستم عصبی مغز قادر است:

    سلامت غشای سلول را حفظ نمایند

    ارتباط بین نورون ها را تسهیل سازند

    به ساخت و کارکرد ناقلان عصب کمک کنند

    از جریان خون در مغز حمایت کنند

    به رشد بافت مغز کمک کنند

از عملکرد قوه شناخت از جمله حافظه حمایت کنند

از بیماری های اعصاب و روان و تحلیل رونده عصب از جمله افسردگی و اضطراب پیشگیری کنند

از آنجایی که انسان فاقد آنزیم های موردنیاز برای ساخت و تشکیل امگا3 است، از همین رو تنها راهی که می توان این اسیدهای چرب را برای بهبود سلامت مغز بدست آورد، از طریق رژیم غذایی است. در این مقاله به نقش امگا3 در رشد و عملکرد مغز و بهترین منابع امگا3 برای سلامتی و تندرستی اشاره می کنیم.

امگا3 نقش مهم و حیاتی در سلامت و ارتباطات سلول، رشد بافت مغز، بهبود خواب و قوه شناخت دارد و از بیماری های اعصاب و روان و تحلیل رونده عصب پیشگیری می کند. از آنجایی که بدن نمی تواند امگا3 بسازد، بنابراین ضروری است که امگا3 را از طریق رژیم غذایی بدست آوریم. 

بالا بردن عملکرد و توانایی مغز را با مصرف امگا3 + جزئیات

چرا سیستم عصبی مغز به امگا3 نیاز دارد؟

سه نوع امگا3 در موادغذایی وجود دارد که شامل آلفا-لینولنیک اسید (ALA)، ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) می باشد. DHA و EPA هردو برای سلامت مغز ضروری هستند. DHA فراوانترین اسید چرب در مغز است که اهمیت خاصی در ساختار و کارکرد سلول عصب دارد.  

EPA نقش مهمی در تنظیم التهاب سلولی دارد. DHA و EPA هردو رشد مغز، کارکرد مغز و محافظت از مغز همزمان با بالارفتن سن را تعیین می کنند. 

سطح DHA بسته به نوع و مقدار اسیدهای چرب در رژیم غذایی تغییر می کند و سطوح DHA و EPA به طور طبیعی با بالارفتن سن کاهش می یابند. ما می توانیم DHA و EPA را با مصرف اسیدهای چرب یا با هضم ALA که بدن، آن را به DHA و EPA تبدیل می کند، بدست آوریم. 

درحالی که بدن می تواند ALA را به DHA و EPA تبدیل کند اما این یک فرایند بسیار موثر و کارآمد نیست و سرعت تبدیل آن نیز بسیار کند است. 

کافی بودن سطح DHA باعث می شود تا سلول های عصب براحتی، سریع و به طور موثر با هم ارتباط برقرار کنند. اسیدهای چرب، غشای بیرونی سلول های عصب و نیز غلاف میلین که جداره محافظی است که دورتادور اعصاب را پوشانده است، می سازد. آسیب به غلاف میلین می تواند منجر به بروز علایمی مثل از دست دادن بینایی، ضعف عضلات، اسپاسم عضله، از دست دادن هماهنگی و بیماری هایی مثل ام.اس شود. امگا3 می تواند به رشد دوباره غلاف میلین کمک کند و حتی کارکرد عصب در برخی موارد را احیا کند.  

اسیدهای چرب امگا3 برای سلامت مغز و رشد چشم در جنین، نوزاد و تا دوره کودکی ضروری است. رشد مغز تا سن شش سالگی کامل می شود و این یک دوره بحرانی است که درآن، کودک EPAو DHA را به مقدار کافی از رژیم غذاییش بدست می آورد. مطالعات نشان دادند که مصرف زیاد ماهی با بهبود قوه شناخت در بین کودکان ارتباط دارد. تحقیق اخیر گزارش داد که مصرف منظم ماهی با کمتر شدن مشکلات خواب در کودکان و افزایش نمرات IQ ارتباط دارد.

سه نوع امگا3 وجود دارد: ALA، EPA و DHA. EPA نقش مهمی در ساختار مغز، ارتباطات و حفاظت از مغز دارد. این سه نوع امگا3 برای رشد صحیح مغز در جنین، نوزاد و کودکان ضروری بوده و بر کارکرد مغز در دوره نوجوانی و بزرگسالی تاثیر دارند. این سه نوع امگا3 از افت حافظه و زوال عقل در سنین بالا جلوگیری می کنند. 

 

 

منبع : افکارنیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه