ارسال به دیگران پرینت

وضعیت قرمز در ۱۷۰ شهر ایران | هیچ نقطه‌ای از ایران امن نیست

کرونا روز گذشته جان ۲۱۲ نفر دیگر را گرفت و شمار جان‌باختگان این ویروس همه‌گیر در کشور به ۱۷ هزار و ۶۱۷ نفر رسید. همزمان وزارت بهداشت از وضعیت قرمز در ۱۷۰ شهر و وضعیت هشدار در ۱۰۱ شهر دیگر کشور خبر داده است. سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام این آمار تاکید کرد که هیچ نقطه‌ای از کشور عاری از کرونا نیست. در همین حال به‌دنبال انتشار خبری مبنی‌بر اعلام پروتکل‌های بهداشتی ماه محرم، وزارت بهداشت این خبر را تکذیب و اعلام کرد که هنوز هیچ پروتکل بهداشتی برای برگزاری مراسم محرم ابلاغ نشده است و هر گونه تصمیم‌گیری در این خصوص در ستاد ملی مقابله با کرونا نهایی خواهد شد.

وضعیت قرمز در ۱۷۰ شهر ایران | هیچ نقطه‌ای از ایران امن نیست
کرونا روز گذشته جان ۲۱۲ نفر دیگر را گرفت و شمار جان‌باختگان این ویروس همه‌گیر در کشور به ۱۷ هزار و ۶۱۷ نفر رسید. همزمان وزارت بهداشت از وضعیت قرمز در ۱۷۰ شهر و وضعیت هشدار در ۱۰۱ شهر دیگر کشور خبر داده است. سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام این آمار تاکید کرد که هیچ نقطه‌ای از کشور عاری از کرونا نیست. در همین حال به‌دنبال انتشار خبری مبنی‌بر اعلام پروتکل‌های بهداشتی ماه محرم، وزارت بهداشت این خبر را تکذیب و اعلام کرد که هنوز هیچ پروتکل بهداشتی برای برگزاری مراسم محرم ابلاغ نشده است و هر گونه تصمیم‌گیری در این خصوص در ستاد ملی مقابله با کرونا نهایی خواهد شد.
 

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت در واکنش به مطالب منتشر شده در برخی رسانه‌ها درباره پروتکل بهداشتی برگزاری مراسم ماه محرم، با بیان اینکه مطالب منتشره مبتنی‌بر شنیده‌ها بوده و رسمیت ندارد، گفت: پروتکل مربوط به برگزاری مراسم ماه محرم با همفکری دستگاه‌ها و نهادهای متولی در حال تدوین بوده و پس از طرح در ستاد ملی کرونا، مصوب و جهت اجرا ابلاغ خواهد شد.

در تکمیل این سخنان علی ماهر، معاون نظارت و برنامه‌ریزی ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا در کلانشهر تهران نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» با تاکید بر اینکه ستاد با برگزاری هر گونه تجمعی موافق نیست، در رابطه با اقدامات صورت گرفته در جهت حفظ سلامت افراد در مراسم ماه محرم و تدوین پروتکل‌های بهداشتی آن گفت: از آنجاکه مراسم به‌صورت ملی و در همه کشور برگزار می‌شود، پروتکل‌ها و آیین‌نامه شیوه برگزاری مراسم احتمالا تا هفته آینده به‌صورت سراسری از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا ابلاغ می‌شود. همچنین احمد جنیدی، رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت پروتکل‌های برگزاری مراسم ماه محرم هنوز نهایی نشده و تا پنج‌شنبه هفته جاری اعلام می‌شود. در همین حال روز گذشته دانشگاه تهران اعلام کرد: طبق اعلام کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورا محرم ۹۹ در فضای باز این دانشگاه برگزار می‌شود.

خبر مربوط به ابلاغ دستورالعمل‌های بهداشتی برگزاری مراسم محرم پس از تشکیل اولین جلسه کمیته مشترک وعاظ، مداحین و نمایندگان وزارت بهداشت در عصر روز دوشنبه منتشر شد که ظاهرا طی آن دستورالعمل‌های مدنظر وزارت بهداشت شرح داده شده است.

براساس دستورالعمل‌های مدنظر وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا در مورد چگونگی برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم که توسط علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دراین نشست شرح داده شده است، دسته‌های عزاداری در محیط‌های باز با حفظ فاصله فیزیکی بین هر فرد به اندازه چهار متر مربع (از هر طرف ۵/ ۱ متر) باید برگزار شود. آن‌طور که خبرگزاری فارس گزارش داده است مطابق نظر وزارت بهداشت حرکت هیات‌ها از یک هیات به یک هیات دیگر و تجمع هیات‌ها، به‌عنوان یکی از عواملی که به شدت در انتقال کرونا موثر است نباید صورت بگیرد. همچنین جهت زنجیرزنی در دسته‌های عزاداری، حتما از زنجیر‌های شخصی استفاده شود یا زنجیرها به اشخاص تا پایان دهه عزاداری واگذار شود تا زنجیرها بین افراد دست به دست نشود. استفاده از طبل و سنج و دمام و دیگر ادوات نیز به‌دلیل تحرک بالای افراد و تجمع افراد یکی از عوامل انتقال کرونا است و نباید صورت بگیرد. وزارت بهداشت درادامه توصیه کرده است که مراسم‌های عزاداری حتی در محیط‌های باز نیز باید کوتاه باشد. با این حال اینها ظاهرا توصیه‌های وزارت بهداشت به برگزار‌کنندگان مراسم محرم است و هنوز شیوه‌نامه مشخصی برای این مراسم تدوین نشده است.

تمام ایران در وضعیت بحران

این توصیه‌ها در شرایطی برای برگزاری مراسم محرم ازسوی وزارت بهداشت ارائه شده است که بنا به گفته سیما سادات‌لاری سخنگوی وزارت بهداشت، هیچ نقطه‌ای از ایران عاری از کرونا نیست و تمام مناطق کشور آلوده هستند. او روز گذشته در گزارش خود از آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور گفت استان‌های مازندران، تهران، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، قم، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند. به گزارش «ایرنا» وی گفت: هم‌اکنون ۱۷۰ شهر کشور در وضعیت قرمز و ۱۰۱ شهر در وضعیت هشدار هستند. اعلام وضعیت قرمز و هشدار در استان‌ها به معنای این نیست که در بقیه شهرها فقدان بیماری را داریم. لاری اظهار امیدواری کرد همه مردم با رعایت سه اصل فاصله‌گذاری ۵/ ۱ تا ۲ متر، شستن مداوم دست و استفاده از ماسک کمک کنند تا زنجیره انتقال ویروس کرونا را شکست دهیم.

افزایش مجدد ابتلا به کرونا در گیلان

او در ادامه سخنان خود با بیان اینکه استان گیلان هم‌اکنون در وضعیت قرمز است، گفت: از تیر ماه دوباره شاهد افزایش موارد بیماری در اغلب شهرهای این استان هستیم؛ به‌طوری‌که هم‌اکنون پنج شهرستان این استان در وضعیت قرمز و چهار شهرستان در وضعیت هشدار است و شیب ابتلا به‌خصوص در شهرهای ورودی و مسافرخیز گیلان مثل رشت، آستارا، لنگرود، رودسر و لاهیجان تندتر است. گیلان در حالی دچار وضعیت قرمز شده است که در اسفندماه با آغاز ورود کرونا به کشور و همزمان با استان قم در خط مقدم ابتلا به این ویروس قرار داشت. از همین رو به‌دنبال موج جدید ابتلا به ویروس کرونا در این استان سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه ۲۰ تا ۳۰ درصد موارد ابتلا و بستری در استان گیلان مربوط به مسافران ورودی به این استان است، از مردم خواست تا از سفر به این استان به‌خصوص در روزهای پیش‌رو خودداری کنند.

افزایش موارد بستری در قزوین

وضعیت در استان قزوین نیز به همین منوال است. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، استان قزوین در وضعیت هشدار است، اما در این استان نیز شیب صعودی و افزایش موارد بستری و ابتلا به کووید-۱۹ را شاهد هستیم به‌طوری‌که موارد بستری و ابتلا به این بیماری در ۶ هفته گذشته در این استان ۲۰ درصد بیشتر شده و دو شهرستان در وضعیت قرمز و سه شهرستان در وضعیت هشدار هستند. روند موارد بستری نیز در برخی شهرهای این استان مانند قزوین، بوئین‌زهرا و تاکستان شیب تندتری دارد.

قم دوباره قرمز شد

قم نیز یک بار دیگر در وضعیت قرمز قرار گرفته است. به گفته محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، عدم‌استفاده از ماسک، حضور در تجمعات و برگزاری مراسم‌ها و همچنین جدی نگرفتن بیماری توسط برخی از مردم موجب بازگشت وضعیت قرمز در قم شده است.

پیش‌بینی وضعیت پایتخت

تهران نیز حال خوشی ندارد، هرچند رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران دوشنبه شب پیش‌بینی کرد که با اعمال محدودیت‌‌ها در تهران و استفاده از ماسک و کاهش ظرفیت ادارات در طول ۷ تا ۱۰ روز آینده با سیر نزولی و شیب ملایم‌‌تری در بحث شیوع کرونا در پایتخت روبه‌رو باشیم. علیرضا زالی البته بر این نکته نیز تاکید کرد که طبیعتا هر گونه مداخله از قبیل تجمعات یا فرآیندهایی که منجر به تراکم جمعیت شود این آمار را مخدوش خواهد کرد.

ارتباط مستقیم سفر با افزایش ابتلا

اما توصیه‌های مقامات برای پرهیز از سفر در شرایط فعلی در حالی است که بررسی‌ها از آمار تردد وسایل نقلیه در محورها و جاده‌های بین‌شهری و بین استانی در چهار ماهه امسال نشان می‌دهد رابطه عمیق و معناداری بین افزایش سفرهای مردم با شیوع مجدد ویروس کرونا و افزایش تعداد مبتلایان جدید به بیماری کووید-۱۹ وجود دارد. به گزارش «ایسنا» در چهار ماه گذشته هر قدر مردم سفرهای بیشتری رفته‌اند، نمودار مبتلایان به ویروس کرونا نیز همراستا با آن بیشتر شده است.

افزایش آمار مبتلایان به ۳۱۴۷۸۶نفر

در همین حال روز گذشته سیما سادات‌لاری درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس گفت که در ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۷۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۵۶۰ مورد آنها بستری شده‌اند. با این حساب، مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۳۱۴ هزار و ۷۸۶ نفر رسیده است. به گفته معاون وزیر بهداشت تاکنون ۲۷۲ هزار و ۵۳۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و ۴۱۳۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه